• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5214
+
-

با محمودرضا رحیمی، کارگردان نمایش «دایره گچی قفقازی»:

می‌گوییم «تئاتر برای همه» ولی تئاتر برای عده‌ای خاص شده است

جشنواره تئاتر فجر
می‌گوییم «تئاتر برای همه» ولی تئاتر برای عده‌ای خاص شده است

 

فاطمه عبادی:

نمایش «دایره گچی قفقازی» نوشته برتولت با ترجمه، کارگردانی و طراحی محمود رضا رحیمــی در بخش میهمان‌سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

رحیمی درباره جشنواره تئاتر فجر گفت: طبق 36سال اخیر، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از بزرگ‌ترین اتفاقات منطقه است. اما بر آن نقدی دارم که به دلیل به بی‌‌ثباتی مدیریت و تصمیم‌های فرهنگی در نزدیک به 4دهه گرفتار آسیب های جدی است. سرانجام باید به این نتیجه رسید که هر شخصی نباید بیاید و عمارتی نو بسازد. از رفتارهای تخریب‌گرانه که تمام داشته‌‌های ما را به مخاطره می‌افکند دوری کنیم. باید در تصمیم‌گیری‌ها بسیار نرم و با اعتماد و باور به زمان دست به دگردیسی بزنیم.  وی ادامه داد: اقدامات رخ‌داده در جشنواره امسال که آخرین برگش پوستر تعجب‌برانگیز آن است، آدم را یاد کودتای سرهنگ‌‌ها در یونان با رمز پرومته می‌‌اندازد! این مقدار تخریب مفاهیم و اندیشه‌‌ها و ایجاد رفتار‌های جدید آن هم به نفع یک تیم در جشنواره‌ای که ملی و بین‌المللی است شگفت‌‌انگیز است. پوستر را متوجه نمی‌شوم. زبان‌درازی ایموجی به تئاتر نیست، به هنر کشور است که به سختی دارد کارش را ادامه می‌دهد.

کارگردان «سه خواهر» افزود: فرافکنی با القابی همچون 70داور که جز رفع مسئولیت هیچ دلیلی دیگری ندارد، عوام‌فریبانه است. مسئله اساسی این است که این داوران همه آثار را ندیده‌اند. اگر این عده در طول سال می‌دانستند جزو داوران هستند وضعیت فرق می‌‌کرد. خود من که بارها به‌عنوان مهمان به نمایش‌‌هایی دعوت شدم یا اثری به من تقدیم شده، چگونه می‌توانم داوری درستی نسبت به آنها داشته باشم؟ بنابراین، این روش غلط است.‌ای کاش مخالفان را در جلسات خود شرکت می‌دادند و حداقل وقتی من اعلام کردم نمی‌خواهم جزو 70نفر باشم می‌پرسیدند چرا؟ دوست ندارم مشکل خانواده‌ام را در تریبون عمومی اعلام کنم ولی وقتی از انتقادات فرار می‌کنند بنابراین باید اینجا بگویم. دبیر جشنواره استاد من هستند. مگر در طول این سال‌‌ها از من مخالفتی دیده‌اند؟

رحیمی با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر فجر باید برای ما حکم بالندگی داشته باشد، تصریح کرد: تئاتر را به سمت تجارت سوق دادند. انسانیت را فراموش کردیم؛ درحالی‌که باید مهربان و شفاف باشیم. باید قوانینی وضع شود که متعلق به همه باشد. مدیریت به ثبات برسد. من حتی اگر بدانم فرهاد مهندس‌پور تا 10سال دیگر دبیر جشنواره است از او حمایت می‌کنم. چون در طول زمان آزمون و خطا خواهد کرد و کارهایش را تصحیح  خواهد کرد.کارگردان «باغ‌وحش شیشه‌ای» اظهار کرد: جشنواره تئاتر فجر باید موجب تقویت بنیه نمایش کشور شود ولی سال به سال ارتباط با شهرستان‌‌ها کمتر شده. یکصدم از اتفاقاتی که در تئاتر تهران می‌افتد، در شهرستان‌‌ها رخ نمی‌دهد و به‌دلیل مشکلات اقتصادی، تئاتر کوچک‌تر می‌شود. مسئله آموزش در استان‌ها از بین رفته است. گروه‌‌هایی خاص کارهایی انجام می‌دهند ولی با تئاتر یک کشور روبه‌روییم و تصمیم‌‌گیری فردی نمی‌تواند شمولیت کافی به پهنای کشور داشته باشد. در پی راهکارهایی اساسی باشیم که موجب اتفاقات مؤثر می‌شود. عده‌ای خاص بر تئاتر استیلا پیدا کردند و نسل میانی خانه‌نشین شدند. می‌گوییم «تئاتر برای همه» ولی تئاتر الان برای عده‌ای خاص شده است.

رحیمی همچنین از برخی تشریفات انتقاد کرد: پیام داده‌اند که شما برای بخش مهمان انتخاب شده‌اید اما باید نامه‌ای بدهید و تقاضا کنید در جشنواره حضور داشته باشید!

او که به حضور در بخش «مهمان» اعتراض داشت، افزود: می‌گویند تا‌ ماه آبان سال‌‌جاری کارها در مسابقه شرکت داده شده‌اند، درصورتی که چند مورد از اجراها در ‌ماه آذر بوده‌اند و اکنون در بخش مسابقه حضور دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید