• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52116
+
-

چرا گیلان را سیل نمی‌برد؟

نقد خبر
چرا گیلان را سیل نمی‌برد؟


      خبر: محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور‌ و رئیس گیلانی سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: یکی از دلایلی که استان گیلان با وجود نزولات جوی اخیر درگیر سیلاب نشد، ساماندهی و لایروبی آب‌بندان‌ها بوده است.

      نقد: اشاره این چهره اقتصادی دولت حسن روحانی نشان می‌دهد چه‌بسا اگر به موقع رودخانه‌ها لایروبی و ساماندهی شوند، می‌توان گرفتار سیل و آبگرفتگی نشد و خسارت سنگین ندید، اما سامان‌دادن به وضعیت رودخانه‌ها و لایروبی آنها بدون بودجه نمی‌شود و ضرورت دارد تا سازمان برنامه و بودجه در این راه گزارش دهد که چه میزان بودجه به تفکیک برای لایروبی رودخانه‌ها در 5سال اخیر اختصاص داده است؟

آقای نوبخت که معتقد هستند یکی از دلایل درگیر‌نشدن استان گیلان با سیلاب، ساماندهی و لایروبی آب‌بندها بوده، کافی است این روزها که استان خوزستان گرفتار بحران سیل شده است، دست‌کم به این اظهارنظر محمد‌رضا شمسایی، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان پاسخ دهند. شمسایی 28بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود: در ۱۰ سال گذشته، توانستیم 7.5‌میلیون مترمکعب از مساحت رودخانه‌های استان را لایروبی کنیم اما برای لایروبی کامل رودخانه‌های استان به اعتباری معادل ۴۷۰‌میلیارد تومان نیاز داریم که متأسفانه سازمان برنامه و بودجه حاضر به تخصیص این اعتبار نیست. به گفته این مقام مسئول، کارهای مطالعاتی لازم در مورد لایروبی رودخانه‌های استان خوزستان انجام شده و وزارت نیرو نیز موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده است اما سازمان برنامه و بودجه کشور این موضوع را فاقد اولویت مطرح می‌کند و حاضر به تامین اعتبار آن نیست.

راستی رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌تواند گزارش دهد چرا استان گیلان را سیل نبرد، اما برخی شهرستان‌های استان گلستان برخلاف گیلان، در ساحل خزر زیر آب رفتند و چرا خوزستان گرفتار سیل شده است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید