• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52069
+
-

تحقق شعار سال در حوزه کتاب

تحقق شعار سال در حوزه کتاب

نیکنام حسینی‌پور _ مدیرعامل خانه کتاب

با توجه به نامگذاری امسال به نام «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری در حوزه کتاب نیز تلاش‌ها به این سمت و سو معطوف شده است. یکی از مهم‌ترین کارها در این زمینه اقداماتی است که بتواند با خنثی‌کردن تأثیر تحریم‌های ظالمانه به تولید و نشر کتاب و کالاهای فرهنگی مکتوب رونق بیشتری ببخشد.

با در نظر داشتن گرانی در زمینه مواد اولیه لازم برای انتشار کتاب، از کاغذ و فیلم و زینک گرفته تا سایر اقلام، پرداختن به نقش تسهیل‌گری دولت می‌تواند در این باره کارساز و مشکل‌گشا باشد.

اصلاح آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی که به طولانی‌تر شدن یا دشوارشدن کارها منجر می‌شود و اتخاذ سیاست‌ها و وضع مقرراتی که در حمایت از ناشران، نویسندگان و عرضه‌کنندگان کتاب به کار آید، به طور جدی مدنظر است.

به طور مثال حمایت‌هایی در زمینه حمل و نقل و معافیت‌ها یا ارفاق‌هایی در تعرفه‌های پستی می‌تواند در رسیدن کتاب به دست مصرف‌کنندگان آن مؤثر باشد.

به هر روی در بسیاری از عرصه‌‌ها می‌توان چنین کمک‌ها و تسهیلاتی را در نظر گرفت تا رونق تولید در این حوزه هم محقق شود.

نکته دیگر در این باره این است که برخلاف بعضی اظهارنظرها عقیده دارم مردم ما اهل مطالعه و دوستدار کتابند و رونق تولید کتاب با استقبال آنها مواجه خواهد شد و بازخورد خوبی به همراه خواهد داشت. در آستانه سال جدید تلاش دست‌اندرکاران بخش کتاب می‌تواند نویدبخش سالی پربرکت برای فرهنگ این سرزمین باشد و این خاطرجمعی و امیدواری را به مردم فرهنگ‌دوست کشورمان بدهد که فعالان این حوزه در صدد دستیابی بهتر و بیشتر آنها به کتاب هستند. همچنین انگیزه‌ای باشد تا زحمتکشان عرصه تولید کتاب با اطمینان از استقبال مردم و کمک‌های دولت تلاش بیشتری داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید