• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52058
+
-

آغازبزرگ‌ترین ماراتن انتخاباتی جهان

انتخابات پارلمانی هند با 900 میلیون رای‌دهنده،ازامروز به مدت 40 روز برگزارمی‌شود

آسیا
آغازبزرگ‌ترین ماراتن انتخاباتی جهان

جواد نصرتی _ خبرنگار

انتخابات سراسری در هند، امروز در حالی شروع می‌شود که برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی، نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی، کار نه چندان راحتی برای پیروزی مجدد دارد.

بعد از پیروزی یک‌طرفه حزب ملی‌گرای هندوی بهاراتیا جاناتا در انتخابات پیشین، پیش‌بینی می‌شد مودی یک‌بار دیگر به لطف اقبال گسترده مردم به حزبش به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود اما ناکامی او در اجرای برخی از مهم‌ترین وعده‌هایش، دیگر احزاب را به موفقیت در این انتخابات امیدوار کرده است.

به‌صورت سنتی پیش‌بینی نظرسنجی‌ها از انتخابات در هند عملا چندان قابل اعتماد نیست اما بسیاری در این کشور، دست‌کم به این اطمینان رسیده‌اند که تصور پیروزی قطعی برای مودی، کار عاقلانه‌ای نیست. او در انتخابات 5سال پیش، با وعده تبدیل هند به یک قدرت متمایز اقتصادی و نظامی مردم را در حمایت از خود بسیج کرد اما ناتوانی دولت او در ایجاد یک میلیون شغل در هر‌ماه و وضع فلاکت‌بار کشاورزان و دیگر نشانه‌های یک اقتصاد نه چندان کارآمد، جایگاه او را در انتخابات به خطر انداخته است. نیلانجام موکوپادیای، نویسنده کتاب بیوگرافی هند و متخصص گروه‌های ملی‌گرای هندو در دهلی، درباره این انتخابات به یورونیوز گفته است: «این انتخابات بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کردم تنگاتنگ شده است. در محیط‌های روستایی، خشم و سرخوردگی فراوانی وجود دارد.»
نشانه‌های نگران‌کننده، از انتخابات ایالتی در پاییز سال پیش شروع شد؛ جایی که حزب حاکم، برخی ایالت‌های عمده را به حزب مخالفش، حزب کنگره که توسط راهول گاندی رهبری می‌شود واگذار کرد.

اما درگیری نظامی با پاکستان، رقیب سنتی هند، کمی به بازیابی جایگاه مودی در میان ملی‌گرایان هندو کمک کرده است. مودی بعد از آنکه یک گروه شبه‌نظامی مسئولیت حمله‌ای مرگبار در هند را به‌عهده گرفت، ‌دستور حمله هوایی به پایگاه آنها در خاک پاکستان را صادر کرد. این حمله، دو کشور را وارد تقابل نظامی کرد و در نهایت درخواست‌های جامعه جهانی، این دو قدرت اتمی را از ادامه تهدید نظامی همدیگر بازنگه‌داشت. مودی بعد از فروکش‌کردن این تقابل، خود را برنده آن جا زد و وعده داد درصورت تکرار حملات مشابه، دوباره دست به اقدام نظامی بزند.

اما این ژست پیروزی، مشکلات اقتصادی مردم را کاملا نپوشانده است و این همان چیزی است که حزب کنگره روی آن دست گذاشته است. علاوه بر راهول، خواهر او پریانکا گاندی فعالیت‌های انتخاباتی خود را در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش داده‌اند و با به چالش‌کشیدن سیاست‌های اقتصادی دولت مودی، امیدشان برای پیروزی در انتخابات را پیش برده‌اند. علاوه بر این، حزب کنگره منتقد جدی سیاست‌های ملی‌گرایانه هندوی حزب حاکم است و این نگرانی را مطرح کرده است که دولت فعلی، ‌اقلیت‌ها، ازجمله جامعه 200میلیون نفری مسلمانان را نادیده می‌گیرد.

متفاوت از هر انتخابات دیگری 
برنده انتخابات در هند، بر بزرگ‌ترین دمکراسی دنیا و به‌زودی پرجمعیت‌ترین کشور دنیا حکمرانی خواهد کرد؛ هند هم‌اکنون 1.34میلیارد نفر جمعیت دارد اما به‌زودی از چین که 1.39میلیارد نفر جمعیت دارد عبور خواهد کرد. این کشور، در دوره 5ساله پیش رو، همچنین از بریتانیا عبور خواهد کرد و به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل خواهد شد.

پارلمان هند، از دو مجلس علیا (راجیا سابا) و مجلس سفلی (لوک سابا) تشکیل می‌شود. اعضای مجلس علیای هند توسط نمایندگان ایالتی تشکیل می‌شوند. رئیس‌جمهور هند هم 12نفر را به‌خاطر خدمات آنها در هنر، ورزش و کسب و کار برای این مجلس نامزد می‌کند.
تنها اعضای مجلس لوک سابا هستند که به‌صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود. لوک سابا در زبان هندی به‌معنای «خانه مردم» است. این مجلس 543کرسی دارد که هر حزب و ائتلافی برای تشکیل دولت به حداقل 272کرسی نیاز دارد. حزب مودی در انتخابات پیشین 282کرسی را از آن خود کرد. در مقابل حزب کنگره تنها 44کرسی را کسب کرد.

عظمت این انتخابات، پروسه خاصی را هم برای برگزاری آن به دولت هند تحمیل می‌کند؛ با توجه به تعداد بسیار بالای نیروهای امنیتی و برگزارکننده، ‌انتخابات سراسری عملا در 7 مرحله بین 11آوریل (امروز) تا 19‌ماه می ‌برگزار می‌شود. این یعنی مردم در ایالت‌های مختلف‌، در بازه‌های زمانی متفاوت پای صندوق‌های رأی می‌روند. شمارش آرا روز 23‌ می ‌شروع می‌شود و انتظار این است که نتایج در همان روز اعلام شوند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید