• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52047
+
-

صعود بورس، نزول دلار

قیمت دلار دیروز بار دیگر به کانال 13هزار تومان بازگشت و همزمان ارزش کل بورس تهران با یک صعود خیره‌کننده نزدیک به 2درصد افزایش یافت.

به گزارش همشهری، نوار رشد نگران‌کننده قیمت دلار که از اول هفته شروع شده بود در مبادلات دیروز متوقف شد و قیمت هر دلار آمریکا دیروز دست‌کم 500تومان کاهش یافت؛ با این حال شاخص کل بورس تهران که به‌طور مستقیم از قیمت دلار اثر می‌پذیرد با جهش مواجه شد. همگام با این تحولات دیروز قیمت سکه هم کاهش یافت و در محدوده 4میلیون و 800هزار تومان قرار گرفت.

در داد و ستد‌های روز سه‌شنبه قیمت هر دلار آمریکا با رشد عجیبی مواجه شد و تا بعد از ظهر به محدوده 14هزارو 700تومان رسید اما بعد از آن قیمت هر دلار آمریکا وارد روند نزولی شد و تا عصر همان روز تا 14هزارو 300تومان عقب نشینی کرد.این رویه نزولی دیروز هم ادامه یافت و از ابتدای صبح و با آغاز معاملات شیب نزولی قیمت دلار آغاز شد و در نهایت تا بعد از ظهر و تا لحظه تنظیم این گزارش در محدوده 13هزارو 700تومان قرار گرفت.تحلیلگران بر این باورند علت اصلی افزایش قیمت دلار رشد قیمت درهم امارت است؛ چرا که قیمت دلار تابع قیمت درهم امارات است و نرخ برابری ریال در برابر دلار با نرخ برابری ریال در برابر درهم همبستگی دارد. از روز شنبه هفته جاری تقاضاهای عمده‌ با نرخ‌های پیشنهادی بالایی برای خرید درهم با ریال ایران در دوبی به‌وجود آمده و منجر به افزایش قیمت دلار شده است.
بر همین اساس روز گذشته بانک مرکزی وارد عمل شد و برای مدیریت بازار به صرافان اجازه داده تا درهم را در دوبی تحویل داده و ریال آن را در ایران دریافت کنند. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی با این تصمیم خواهد توانست علاوه بر تأمین اسکناس ریال مورد نیاز صرافان در کشور، منابع ارز درهم خود را نیز تقویت کرده و از تأثیر منفی آن بر بازار ارز کم کند.

با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که بخش دیگری از دلایل رشد قیمت دلار کاهش عرضه اسکناس در ابتدای سال جدید بوده است چرا که از روز یکشنبه حجم اسکناس نقدی در بازار پایین آمده بود و صرافی‌های منتخب بانکی تنها عرضه‌کننده‌های بازار بودند. این رویه حتی منجر شده بود برخی دیگر از صرافی‌های بانکی بیشتر از آنکه جهت‌دهنده قیمت‌ها در بازار باشند خود دنباله روی بازار شوند.

صعود بورس
با وجود آنکه بازار سهام به‌طور مستقیم از نوسانات قیمت ارز اثر می‌پذیرد، در مبادلات دیروز شاخص کل بورس تهران با یک جهش بزرگ مواجه شد و با 3553واحد افزایش معادل 2درصد افزایش یافت.

در مبادلات دیروز سهامداران 1865میلیارد تومان سهام خریدند و شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع، فولاد خوزستان، مخابرات ایران، پتروشیمی خلیج‌فارس و پتروشیمی پارس بیشترین نقش را در صعود شاخص داشتند. ظرف چند روز گذشته به غیراز سهام شرکت‌های تولید‌کننده محصولات نفتی و فرآورده‌های آن سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌، بانکداری و تولیدکننده‌های سیمان هم با افزایش مواجه شده است.

این رویه صعودی بورس تهران بعد از نزول مهر‌ماه پارسال از 15اسفند‌ماه سال قبل آغاز شده و در این مدت شاخص بورس تهران از 162هزارو 200واحد به محدوده 194هزار واحد رسیده است. این به‌معنای این است که سهامداران در این مدت به‌طور میانگین 20درصد سود کرده‌اند. شدت استقبال از معاملات بازار سهام به حدی بوده است که سهامداران در این مدت روزانه 1500میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس خریداری کرده‌اند.

تحت‌تأثیر این میزان استقبال ارزش کل سهام بسیاری از شرکت‌ها با رشد مواجه شده و در نتیجه آن، ارزش کل بازار سهام هم چند ده هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ به‌طوری که در پایان مبادلات دیروز ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس جمعا به 886هزار میلیارد تومان رسید که این در تاریخ 50ساله بازار سهام بی‌سابقه است. تحلیلگران بر این باورند که در سال98 ارزش بورس و فرابورس از مرز هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزشی معادل 51هزار میلیارد تومان بزرگ‌ترین شرکت بورس است و بعد از آن هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و ملی مس به‌ترتیب با ارزشی معادل 41.4و 32.6هزار میلیارد تومان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید