• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52046
+
-

رانت دامی؛ نتیجه دلار 4200تومانی

خبر: سال گذشته حدود ۳.۷میلیارد دلار ارز دولتی صرف واردات نهاده‌های دامی ازجمله سویا شده، اما مرغداران می‌گویند که این نهاده‌ها به‌دست آنها نرسیده و دلالان نهاده‌های تولید این محصولات را در بازار به نرخ آزاد می‌فروشند. پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران کشور می‌گوید: ارزی که دولت می‌گوید برای تأمین نهاده‌های دامی در اختیار این بخش گذاشته، به مقدار کافی به‌دست مرغداران نرسیده و این موضوع آنها را دچار مشکل کرده است.

 نقد: قابل پیش‌بینی بود که واردات با ارز ارزان نه به نفع تولیدکنندگان و نه به سود مصرف‌کنندگان است و آنچه به نام آنها داده می‌شود، کام واسطه‌ها را شیرین می‌کند و اتکای دولتی‌ها به سیاست‌های بگیر و ببند و ابزارهای کنترلی راه به جایی نمی‌برند؛ چرا‌که رانت ارزی در نتیجه توزیع ارز براساس نرخ دولتی همانند سیلی است که راه خود را پیدا می‌کند و خرابی به جای می‌گذارد و دل بستن به نگهبانان تنظیم بازار و سیل‌بند‌ها میوه‌ای شیرین نخواهد داشت. حالا دبیر کانون مرغداران می‌گوید: مشخص نیست ذرت و سویای وارد‌شده با ارز دولتی در دست چه کسانی است!؟ نکته اینجاست که این مقام صنفی گفته، هم‌اکنون قیمت سویا در بازار آزاد بیش از ۵هزار تومان است و این در حالی است که قیمت مصوب این محصول ۲,۵۰۰ تومان تعیین‌شده و قیمت مصوب ذرت ۱,۳۵۰ تومان است که در بازار آزاد بیش از ۱,۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

انتظار می‌رود دولت با تغییر سیاست ارزی خود راه را بر رانت و فساد ببندد و دل نبندد که سازمان‌هایی چون تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده بتوانند مانع دوقیمتی‌شدن کالاها و رانت‌خواری‌ها شوند؛ چرا‌که سود ناشی از این رانت‌ها به قدری زیاد است و طمع آدمیزاد بی‌نهایت که ادامه سیاست چند‌نرخی ارز تنها به شکل‌گیری پدیده سلطان‌پروری در بازار می‌انجامد و دیر‌زمانی نخواهد کشید که پرده برافتاده و خبر از دستگاه قضا رسد که سلطان نهاده‌های دامی ‌‌دستگیر شد. اما این دستگیری و مجازات به‌معنای گرفتن دست تولیدکننده و مصرف‌کننده گرفتار نخواهد بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید