• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52026
+
-

آمفی‌تئاتر، آبنما، گالری فرهنگی و مجموعه کتابفروشی کوچک در میدانگاه هفت‌تیر در دست ساخت است

هفت‌تیر؛ 5‌ماه دیگر

هفت‌تیر؛ 5‌ماه دیگر

محمود مولایی _ خبر‌نگار

میدان هفت تیر در قلب پایتخت پیش از پایان نیمه نخست سال 98به پلازای شهری تبدیل می‌شود. جایی که رهگذران تنها به فکر گذر از این میدان نخواهندبود و زیبایی‌های بصری پلازهای هفت تیر را خواهند دید، دیگر خبری از خرده جزیره‌های پراکنده در آنجا نخواهد بود و همه آن خرده جزیره‌ها جمع آوری شده و تبدیل به پاتوقی برای شهروندان می‌شود.

آذرماه سال گذشته، هنگامی که شهردار تهران دستور جمع‌آوری کارگاه غیرلازم میدان هفت تیر و دیگر مناطق شهر تهران را داد، به سرعت کارگاه عمرانی (بچینگ) این میدان جمع شد. پس از آن پیروز حناچی از ساماندهی این میدان بزرگ در مرکز شهر گفت و سازمان زیباسازی با ارائه طرحی برای میدان هفت تیر فعالیت خود را شروع کرد. اما هدف سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای ساماندهی و تغییراتی در مسیر رسیدن به شعار «تهران، شهری برای همه» چیست؟ 

یاسر جعفری، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «سیاست ما این است که میدان علاوه بر ساماندهی محیطی تبدیل به یک پلازای شهری شود. به این ترتیب، خرده‌جزیره‌هایی که در هفت تیر پراکنده بود، باید تجمیع شود تا طرحی منسجم برای بهتر شدن شرایط این میدانگاه صورت بگیرد.» 

همکاری‌ها و مشارکت‌ها
میدان هفت تیر برخلاف اغلب میدان‌های کلانشهر تهران کمترین شباهت را به «میدان» دارد. میدانی که در گذر زمان شکل هندسی خود را حفظ کرده است. البته به سبب افزایش جمعیت در پایتخت، امروزه تردد در هفت تیر به‌عنوان مرکز شهر بیشتر شده است. برای همین، مسیرهای مختلفی برای تردد خودروها وجود دارد. مسیرهایی برای سهولت شهروندان که البته سبب شلوغی و ایجاد ترافیک شده است. برای رفع این معضل، معاونت حمل‌ونقل ترافیک دست به‌کار شد تا مشکلات ترافیکی را برطرف کند. جعفری با این اشاره به این موضوع یادآور می‌شود: «با همکاری معاونت حمل‌ونقل ترافیک، مسیر تردد خودروها با برنامه‌ای جدید متناسب با اصول ترافیکی طراحی شد.» با همین اتفاق مساحت طرح اولیه که 5هزار مترمربع بود، به 8هزار مترمربع رسید. بدین‌ترتیب، پلازای هفت تیر در حدود 8هزار متر در قسمت غربی این میدان تشکیل خواهد شد. پیش از این 5هزار متر فضای جزیره در میدان وجود داشت، اما به احتساب خروجی اتوبان مدرس به سمت کریمخان و تردد خودروها اضافه شد و به 8هزار مترمربع رسید. او ادامه می‌دهد: «معاونت حمل‌ونقل هم در ساماندهی و هم تغییر عبور و مرور در میدان و همچنین ایجاد یک لاین جدید همکاری داشته است. به‌خصوص پس از حذف لاین گذشته یعنی شمال به جنوب میدان به سمت خیابان کریمخان که در کمترین زمان ممکن این اتفاق رخ داد. حالا لاین جدید آماده شده است.» 

تغییر در میدان مرکزی
خط یک مترو هم‌اکنون از میدان هفت تیر عبور می‌کند، درحالی‌که در آینده‌ای نزدیک با افتتاح ایستگاه‌های دیگر خط 6مترو، یک ایستگاه دیگر در این میدانگاه به‌وجود می‌آید. معاون فنی سازمان زیباسازی معتقد است: «در واقع در آینده ورودی خط 6مترو به نوعی ورودی مجتمع ایستگاه مترو خواهد بود. یعنی جایی که محل اصلی ورود و خروج مسافران از متروی خط یک و 6 است. در گذشته ورودی مترو در جزیره میانی بود که می‌توانست خطرآفرین باشد. ترکیب اینها رعایت اصول ایمنی و تبدیل شدن به یک فضای شهری مفید و با کیفیت باعث شد طرح سازمان زیباسازی مورد قبول واقع شود.» 

پل‌های متعدد عابر پیاده در میدان هفت تیر گاهی سبب سردرگمی رهگذران می‌شود. موضوعی که قرار است در طرح جدید سازمان زیباسازی اصلاح شود. جعفری در این رابطه می‌گوید: «وقتی طرح ما مورد موافقت قرار گرفت، از همان ابتدا عملیات ساماندهی آن انجام شد. مهم‌ترین اتفاقاتی که در میدان هفت تیر افتاده، به مشکلات بصری برمی‌گردد. این میدان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین میدان‌های مرکزی شهر تهران از لحاظ بصری به‌دلیل ورودی‌های قدیمی مترو در مرکز میدان یا حتی تعداد زیاد پل‌های عابر پیاده...از منظر شهری و بصری مسائل و مشکلات زیادی را به‌خود دیده بود.» او ادامه می‌دهد: «اقدامات اولیه را در همین زمینه شروع کردیم و مهم‌ترین اتفاق حذف ساختمان اصلی ورودی مترو بود که قرار است ورودی خط6 باشد که در گذشته ورودی خط یک بود. این اقدام شهرداری با همکاری معاونت حمل‌ونقل ترافیک، مترو و سازمان زیباسازی انجام گرفت.» در عین حال، تغییراتی در محل پل‌های عابر پیاده و کاهش آن برای سهولت شهروندان انجام خواهد شد.

فرش گل‌های رنگارنگ
در تعریف پلازهای شهری در دنیا، ایجاد پاتوق برای شهروندان آمده است. میدانگاه هفت تیر نیز پاتوقی برای شهروندان ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب، آمفی‌تئاتری در این میدان درنظر گرفته شده تا محلی برای تجمع شهروندان شود. معاون فنی سازمان زیباسازی عنوان می‌کند: «آمفی‌تئاتر محل تجمع شهروندان خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های محدودی متناسب با برنامه‌های رویدادهای شهری تعریف شود که در مناسبت‌های مختلف بتوان آن را اجرا کرد. در میانه میدان نیز آبنما، گالری فرهنگی یا مجموعه کتابفروشی کوچکی را درنظر داریم که به‌صورت آمفی‌تئاتروار و با کیفیت در مجموعه پلازهای هفت تیر درمی‌آید. قرار است آرامش تردد، کیفیت حضور پیاده شهروندان و ارتقابخشی در منظر شهری را در میدان هفت تیر داشته باشیم.»

30تا 35درصد از فضای پلازای هفت تیر نیز به فضای سبز اختصاص خواهد یافت. در فضای سبز میدان قرار نیست درخت‌کاری صورت بگیرد و کاشت گل‌های رنگارنگ در دستور کار قرار می‌گیرد. او ادامه می‌دهد: «پیش‌بینی شده وسعت زیادی را به طرح کاشت گیاهان به‌عنوان فرش گل بدهیم. از درخت استفاده نخواهیم کرد، زیرا می‌خواهیم منظر شهری میدان رویت شده و حفظ شود. بیشتر قرار است از گل‌های فصلی و رنگارنگ استفاده شود تا با تردد شهروندان رویت شود. به لحاظ بصری قرار است بخشی از فرش گل به همراه آبنما دیده شود. در بخشی از میدان نیز آثار هنری قرار می‌گیرد. به همین منظور، به‌زودی فراخوانی با موضوع حادثه هفتم تیر خواهیم داد. به این شکل که یادمان‌هایی به یاد شهدای این حادثه طراحی شده و در میدان قرار بگیرد.»  به گفته او، میدان هفت تیر در ادوار گذشته هم به شکل امروز بوده، تغییر چندانی نکرده و فقط در دوره‌ای ایستگاه اتوبوس بوده است. جعفری می‌گوید: «پیش‌بینی این است که تا قبل از نیمه نخست سال، پروژه میدان هفت تیر به پایان برسد. البته ما برنامه‌های خودمان را با شرکت مترو هماهنگ کردیم که قبل از افتتاح خط 6مترو در ایستگاه هفت تیر، طرح سازمان زیباسازی به پایان برسد و طبق دستور شهردار در کمترین زمان در بحث‌های زیربنایی و اجرایی کار را به پایان ببریم. هزینه تقریبی پروژه میدانگاه هفت تیر 4تا 5میلیارد تومان خواهد بود.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید