• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52019
+
-

آمریکا تنها ماند

به‌جز عربستان و بحرین، بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، ‌انگلیس، قطر و ترکیه اقدام دولت آمریکا علیه سپاه را تایید نکردند

آمریکا تنها ماند

تصمیم آمریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی مثل دیگر تصمیمات ترامپ با عدم‌همراهی کشورهای جامعه بین‌الملل روبه‌رو شد، عربستان، بحرین و رژیم صهیونیستی طرف‌هایی بودند که از تصمیم آمریکا استقبال و از ترامپ تشکر کردند! تصمیمات دیگر ترامپ مانند خروج او از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران هم با اعتراض جامعه جهانی و در مقابل شادمانی عربستان و رژیم اسرائیل مواجه شده بود. در ادامه، واکنش‌های بین‌المللی به تصمیم تازه ترامپ را بررسی کرده‌ایم.


یک منبع مطلع در وزارت خارجه عربستان: این تصمیم آمریکا پاسخ مثبتی است به تقاضاهای مکرر عربستان سعودی از جامعه جهانی برای حل مسئله تروریسم و حمایت جمهوری اسلامی از آن.


یک منبع مطلع در وزارت خارجه بحرین، سپاه پاسداران را به عامل بی‌ثباتی، ناامنی و گسترش هرج و مرج و تروریسم در خاورمیانه و سراسر جهان متهم کرده است. 

بهرام قاسمی در واکنش به حمایت عربستان و بحرین از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در مورد سپاه پاسداران گفت: نمی‌توانند با پنهان‌شدن پشت اینگونه موضع‌گیری‌های بی‌ارزش، افکار عمومی جهان را از مسئولیت خود در ترویج تروریسم در سطح منطقه و جهان منحرف کنند.
 سخنگوی وزارت خارجه با محکومیت مواضع بحرین و عربستان سعودی در استقبال و حمایت از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مواضع ناشیانه و بی‌خردانه این 2کشور را مغایر با اصول عدم‌مداخله و احترام به حاکمیت کشورها دانست.  قاسمی تأکید کرد: برخی کشورهای منطقه عادت کرده‌اند چشم و گوش بسته از هر آنچه اربابان فرامنطقه‌ای‌شان می‌گویند تبعیت کنند؛ این کشورها خود اصلی‌ترین مروج آموزه‌ها و افکار تروریسم در منطقه و جهان بوده و از هیچ کمک و امکان و فرصتی برای پشتیبانی گروه‌های تروریستی در دهه‌های اخیر دریغ نکرده‌اند و سرمایه‌گذاری غیرقابل انکاری در تروریست‌پروری داشته و دارند؛ آنان در جایگاهی نیستند که با ایفای نقشی فریبکارانه، علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام موضع کنند.


محمدعلی حکیم، وزیر امور خارجه عراق: عراق تحریم‌های آمریکا بر ایران را نمی‌پذیرد.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که روسیه و ترکیه کار مشترک با ایران را در چارچوب آستانه برای سوریه، ادامه می‌دهند. زمانی که نیروهای اصلی تروریست‌ها شکست خورده‌اند، مهم است تا بر ثبات کامل وضعیت در زمین و پروسه حل و فصل سیاسی در مطابقت با قطعنامه۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تمرکز شود.


مولود چاووش‌اوغلو،  وزیر خارجه ترکیه: ما تأکید و تکرار می‌کنیم که این تصمیم از سوی واشنگتن صادر شده است و نمی‌توان آن را تعمیم داد. هیچ دولتی نمی‌تواند نیروهای مسلح کشور دیگری را سازمانی تروریستی اعلام کند. ما همچنین مخالف صدور قطعنامه‌های یکجانبه هستیم.


تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد کشورش از اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی پیروی نمی‌کند.


وزارت خارجه انگلیس با درخواست وزیر خارجه آمریکا برای همراهی با واشنگتن در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی مخالفت کرد.


یکی از مقامات وزارت امور خارجه سوریه: این تصمیم آمریکا تهاجم فاحش به حاکمیت ایران و نشانگر نقش پراهمیت سپاه پاسداران در دفاع از ایران مقابل آمریکا و اسرائیل است.


وزیر خارجه قطر، اختلافات موجود با ارتش ایران یا ارتش هر کشور دیگری نباید از طریق اعمال تحریم‌ها حل و فصل شود.


وزارت خارجه وابسته به عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن با استقبال از قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی: این اقدام باعث بهبود امنیت در منطقه خواهد شد. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن: اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اقدامی بسیار احمقانه است.


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی،  دقایقی بعد از آنکه آمریکا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد  خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: دوست عزیزم ترامپ از تو برای قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی ممنونم. از تو متشکرم که یکی دیگر از خواسته‌های مرا که به ﺗﺄمین منافع اسرائیل، آمریکا و کشورهای منطقه خاورمیانه کمک خواهد کرد، برآورده کردی

روحانی: اقدام آمریکا   مورد حمایت چند کشورک قرار گرفت

رئیس‌جمهور موضوع واگذاری بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی و اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی را اقدامی احمقانه و بی‌خردانه از سوی آمریکا برای حمایت از یک گروه جنایتکار در سرزمین‌های اشغالی دانست و تصریح کرد: سپاه مدافع آزادی در منطقه و در رأس مبارزه با تروریسم بوده است و هیچ‌کس این اقدام آمریکا را در تاریخ قبول نکرده و به آن اعتنایی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی تأکید کرد: امروز زمان گله‌گذاری جناح‌ها و گروه‌ها از یکدیگر نیست و زمانی است که باید همه در صف واحد و مستحکم قرار بگیریم .

رئیس‌جمهور گفت: توهین یک دولت نابخرد به نهاد خدوم سپاه در روزهایی است که نیروهای سپاه با تمام وجود به ملت ایران و خواهران و برادران خود در استان‌های سیل‌زده یاری می‌رسانند و امنیت کشور را برقرار می‌کنند. روحانی با اشاره به اینکه اقدامات دولت آمریکا علیه ملت ایران فقط از سوی چند کشور و کشورک مورد حمایت بوده، خطاب به دولتمردان آمریکا، گفت: اگر با این اقدام به‌دنبال ایجاد اختلاف در ایران هستید، اشتباه می‌کنید؛ بدانید که بین سپاه و مردم همواره یک رابطه صمیمی برقرار بوده است و مردم هیچ‌گاه فداکاری و ایثارهای 40ساله این نیروها را فراموش نخواهند کرد. جایگاه سپاه و عشق و علاقه مردم به نیروهای مسلح و مدافع کشور، مطمئناً امروز با این اقدام بیشتر از گذشته شده است. روحانی ادامه داد: دشمنان در رسیدن به اهداف خود در منطقه با شکست مواجه شدند و می‌دانند که در این شکست، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش اساسی داشته و از این بابت عصبانی هستند و به خاطر همین دست به اقدامات نابخردانه می‌زنند.



دیدار دیپلمات‌ها با سردار‌ها

مقامات ارشد وزارت خارجه دیروز به دیدار فرماندهان سپاه رفتند. این دیدار در پی اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی و برای اعلام همبستگی دیپلمات‌های وزارت خارجه با پاسداران سپاه و به مناسبت روز پاسدار انجام شد. علاوه بر محمدجواد ظریف، مرتضی سرمدی قائم‌مقام وزیر خارجه و سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه نیز در این دیدار حضور داشتند و در بین فرماندهان سپاه هم علاوه بر سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضا و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی در تصاویر دیده می‌شدند. سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه دیدار با وزیر امورخارجه اظهار داشت: خدا را شاکریم که دشمنان انقلاب اسلامی از احمق‌ترین افراد هستند و این صحبتی که آنها کردند بسیار مضحک است. وی با تأکید بر اینکه گوشت نیروهای نظامی آمریکا در منطقه زیر دندان ماست، ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌دانند که تمام حرکات آنها در منطقه تحت رصد ماست، لذا آگاه هستند که نمی‌توانند هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه ایران انجام دهند و جرأت این را هم ندارند. سرلشکر جعفری گفت: صحبت‌هایی که آنها کرده‌اند در حد شعار است اما اگر بخواهند حرکتی انجام دهند با واکنش صریح، جدی و قاطع ما همراه خواهد بود.



سپاه نبود، داعش 2کشور را می‌گرفت

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یک روز پس از اعلام تصمیم آمریکا درباره سپاه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تماس گرفت اما در خبری که از این گفت‌وگو منتشر شده اشاره‌ای از طرف مقام فرانسوی به اقدام آمریکا نشده است. با این حال رئیس‌جمهور ایران موضع کشورمان درباره اقدام آمریکا را به رئیس‌جمهور فرانسه یادآوری کرد و اقدام آمریکا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حرکتی بسیار تحریک‌آمیز، خطرناک و بی‌سابقه در روابط بین‌الملل خواند و با اشاره به اعتراف صریح نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این حرکت آمریکا به درخواست تل‌آویو انجام گرفته است، گفت: اگر فداکاری نیروهای سپاه نبود امروز دست‌کم 2کشور منطقه تحت کنترل داعش بود و این نیروها با فداکاری و تلاش خود ضربه مهلکی به داعش و گروهک‌های تروریستی در منطقه وارد کردند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید