• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52012
+
-

بهار ایرانی

تیتر یک
بهار ایرانی

هفته سوم از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با بهترین نتایج ممکن برای نماینده‌های ایران به پایان رسید. 3تیم ایرانی که شروع بسیار ضعیفی در این فصل داشتند به مرور بهتر نتیجه گرفتند و در هفته سوم همه 9امتیاز ممکن را به‌دست آوردند. ایرانی‌ها در 6بازی قبلی فقط یک‌بار پیروز شده بودند اما در 3بازی این هفته 3برد به کارنامه‌شان اضافه کردند. حالا در پایان دور رفت از مرحله گروهی لیگ قهرمانان، ایران بالاتر از عربستان و ازبکستان بهترین نتایج را در میان تمام کشورها به‌دست آورده و ذوب‌آهن هم در جمع 16تیم غرب آسیا صدرنشین است.

در غرب آسیا رقابت بسیار فشرده‌تر از فصل قبلی شده است. سال گذشته در این مقطع شاهد صدرنشین‌هایی با 9امتیاز کامل از 3بازی بودیم و تیم‌هایی که بدون امتیاز در قعر جدول گروه‌شان قرار داشتند. اما در این فصل همه تیم‌ها امتیاز گرفته‌اند و هیچ تیمی بدون امتیاز نمانده است. در هیچ گروهی اختلاف تیم‌های اول و آخر بیشتر از 4امتیاز نیست و نزدیک‌ترین رقابت را در گروه پرسپولیس
(گروهD) شاهد هستیم که تیم اول و آخر فقط 2امتیاز اختلاف دارند. قاطع‌ترین صدرنشینی در 4گروه غرب آسیا متعلق به ذوب‌آهن است که تنها تیم 7امتیازی رقابت‌هاست و بالاتر از تمام 6امتیازی‌ها در صدر جدول 16تیمی غرب آسیا قرار دارد.

ذوب‌آهن علاوه بر صدرنشینی در غرب آسیا، افتخار شکست‌ناپذیری در این منطقه را هم دارد. البته در این افتخار یک تیم دیگر هم با شاگردان منصوریان شریک است. پاختاکور ازبکستان که بازی‌ها را با تساوی یک-یک در ورزشگاه آزادی تهران آغاز کرد، در 2بازی بعدی هم شکست نخورد و حالا به همراه ذوب‌آهن تنها تیم‌های بدون باخت در غرب آسیا هستند. اگر پرسپولیس در بازی افتتاحیه‌اش تسلیم گل آفساید پاختاکور نمی‌شد و یا به هر شکل این تیم را شکست می‌داد حالا هم پاختاکور بدون شکست نبود و هم پرسپولیس در گروه خودش صدرنشین بود.

تیم الاتحاد عربستان با 9گل زده صاحب بهترین خط حمله غرب آسیا در پایان دور رفت است. الاتحاد در گروهB (تنها گروهی که تیم ایرانی ندارد) در 3بازی‌اش صاحب 2برد پرگل شده و البته یک باخت 4 بر یک هم مقابل الوحده دارد. اساسا بازی‌های این گروه پرگل‌تر از سایر گروه‌ها از آب درآمده و در 6بازی 24گل ردوبدل شده است. یعنی میانگین 4گل در هر بازی!

پرسپولیس با 2گل خورده صاحب بهترین خط دفاعی در غرب آسیاست. سرخپوشان فصل گذشته در 6بازی مرحله گروهی 5بار کلین‌شیت کردند و رکوردی خیره‌کننده داشتند. اما در این فصل بیرانوند و یارانش در خط دفاعی پرسپولیس برای ثبت نخستین کلین‌شیت 3هفته صبر کردند. با وجود این پرسپولیس با 2گل خورده در 2بازی ابتدایی‌اش کمتر از هر تیم دیگری در غرب آسیا گل خورده و صاحب این افتخار شده است. ذوب‌آهن 3گل و استقلال 5گل خورده دارند.

العین امارات، تنها تیم غرب آسیاست که در 3بازی مرحله گروهی حتی یک برد هم به‌دست نیاورده. این تیم با استقلال همگروه است و در تهران هم با خوش‌شانسی یک مساوی از آبی‌های ایرانی گرفت. العین فصل گذشته با 10امتیاز و بدون باخت از گروه مرگ صعود کرد و در مرحله یک‌هشتم نهایی توسط الدحیل قطر حذف شد. اما در این فصل آنها فعلا با 2امتیاز در جمع 16تیم غرب آسیا رتبه16 را دارند.

تیم‌های عربستان در دور رفت مجموعا 18امتیاز کسب کرده‌اند که بالاترین امتیاز در میان 6کشور غرب آسیاست. الهلال و الاتحاد هرکدام 6امتیاز گرفته‌اند و النصر و الاهلی هم 3امتیازی‌ هستند. عربستان در جمع کشورهای غرب آسیا بیشترین سهمیه را داشته و تنها کشوری است که در هر 4گروه نماینده دارد. به همین دلیل ایران با یک تیم کمتر از نظر میانگین امتیاز بالاتر از عربستان می‌ایستد.

میانگین امتیاز تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی به ازای هر تیم 5امتیاز بوده است. ذوب‌آهن، پرسپولیس و استقلال مجموعا 15امتیاز کسب کرده‌اند که معادل 5امتیاز برای هر تیم بوده است. این بهترین عملکرد در جمع کشورهای غرب آسیاست و عربستان (هر تیم 4.5امتیاز)، ازبکستان (هر تیم 4امتیاز)، عراق (یک‌تیم و 4امتیاز) و قطر و امارات (هر تیم 3.67امتیاز) در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در واقع ایرانی‌ها به‌طور میانگین از هر بازی 1.67امتیاز گرفته‌اند و هیچ کشور دیگری به این امتیاز نرسیده است.

فهد الموالید از تیم الاتحاد عربستان با 4گل زده بهترین گلزن غرب آسیا در پایان دور رفت است. او بالاتر از لئوناردو، بازیکن 3گله الوحده فعلا آقای گل لیگ قهرمانان در غرب آسیاست. البته در شرق آسیا گراتزیانو پله از تیم شاندونگ چین 5گله است و بالاتر از موالید آقای گل لیگ قهرمانان است. از ایران فقط ارسلان مطهری است که جایگاه نسبتا خوبی در جدول گلزنان دارد. مهاجم ذوب‌آهن با 2گل در رتبه ششم گلزنان لیگ قهرمانان قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید