• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52006
+
-

این روزها سری به پیست اسکی توچال بزنید؛ هنوز بساط اسکی‌بازی به راه است

اسکی‌بازی در گرما

اسکی‌بازی در گرما

محسن رستگار

شاید باور نکنید که در این روزهای بهاری می‌توانید تجربه اسکی بازی در برف را داشته باشید، ولی در همین ارتفاعات شمالی پایتخت انجام چنین تجربه‌ای امکان‌پذیر است. پیست اسکی توچال این روزها- به غیراز دوشنبه‌ها- هنوز هم میزبان علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است و احتمالا این میزبانی تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد. بد نیست بدانید این پیست اسکی که در همسایگی شهر ما قرار دارد بلندبالاترین پیست اسکی جهان به‌حساب می‌آید. به هر حال سرزدن به مجموعه ورزشی و تفریحی توچال، شگفت‌انگیزترین پیشنهاد ما برای شما در این روز‌های بهاری است و برای اینکه این پیشنهاد به بهترین نحو به حضور شما ارائه شود، از شما چه پنهان، خودمان قدم در این راه گذاشتیم تا چم و خم راه دست‌مان بیاید. قبل از شال و کلاه کردن، این صفحه را بخوانید.

   چطور خودمان رابه برف‌ها برسانیم؟
مجموعه ورزشی توچال، در کوه‌های توچال در دامنه‌های کوه‌های البرز قرار دارد. رفتن به این مجموعه، با کمک ناوگان حمل‌ونقل عمومی بسیار آسان است. نخستین کار این است که خودتان را به خطوط مترو برسانید، بعد از یافتن مترو، رسیدن به میدان قدس دیگر کاری ندارد. بعد از بیرون آمدن از ایستگاه متروی تجریش، با چند دقیقه پیاده‌روی و رسیدن به میدان تجریش، خطی‌های ولنجک در پایانه تاکسیرانی این میدان هستند که شما را به ورودی مجموعه ورزشی و تفریحی توچال می‌رسانند. اگر هم می‌خواهید با ماشین شخصی به این مکان بیایید، بهتر است بدانید که تله‌کابین توچال در انتهای خیابان ولنجک و در ۳کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده است. از اتوبوس‌های بی.آر.تی برای رسیدن به تجریش هم می‌توانید استفاده کنید.

   بلندترین پیست اسکی جهان یعنی چه؟
«3850 متر بالاتر از سطح دریا»؛ این یعنی بلندترین نقطه دنیا که می‌شود از آنجا لیز خورد. توچال سال‌هاست که مقام مرتفع‌ترین پیست اسکی جهان را در اختیار دارد و حتی رقبای نروژی و کانادایی هم چند متری از این پیست کوتاه‌ترند. این خاصیت باعث شده است تا پیست در نیمه‌های آبان فعالیت خود را آغاز کند. در این فصل، توچال با حداقل 40سانتی‌متر برف روبه‌رو می‌شود و در برخی نقاط ارتفاع برف به حدود یک متر می‌رسد. همه این شرایط در کنار آب و هوای سرد کوهستانی باعث شده است تا پیست و اسکی‌بازان بتوانند کار خودشان را بیش از 7‌ماه یعنی تا اواخر اردیبهشت یا خرداد سال بعد ادامه دهند. البته ناگفته نماند که گردشگران خارجی هم به‌دلیل طبیعی بودن پیست، بیکار نمی‌نشینند و از اواخر پاییز جای خودشان را در میان اسکی‌بازان تهرانی باز می‌کنند.

   چطور آموزش اسکی ببینیم؟
تصور عامه مردم این است که اسکی، ورزش پرهزینه و خاصی محسوب می‌شود، اما مربیان و علاقه‌مندان به این رشته اعتقاد دارند که این ورزش در مقایسه با بسیاری از رشته‌های پرطرفدار، هزینه کمتری می‌طلبد و حتی صدمات آن نسبت به فوتبال که میان نوجوانان و جوانان محبوبیت بسیار دارد کمتر است. در باشگاه اسکی توچال همه شرایط برای آموزش و حتی اجاره وسایل اسکی و اسنوبرد فراهم شده و دوستداران این ورزش زمستانی می‌توانند با گذراندن دوره‌های مقدماتی و پیشرفته از این تجربه متفاوت لذت ببرند. این رشته ورزشی به دقت، تمرکز و تمرین زیاد احتیاج دارد؛ هر قدر ورزشکار از تسلط بیشتری برخوردار باشد به همان نسبت می‌تواند سریع‌تر به موفقیت برسد. مدرسه اسکی توچال زیرنظر مربیان فدراسیون اسکی اداره می‌شود.

   تجهیزات اسکی‌بازی را از کجا بیاوریم؟
ایستگاه یک در مجموعه توچال محل تلاقی با تله‌کابین است؛ جایی که با تهیه بلیت می‌توانید سوار تله‌کابین شوید. البته ایستگاه اول به نوعی محل تجمیع امکانات این مجموعه به‌شمار می‌رود. شما در همین ایستگاه از صبح تا شب می‌توانید خود‌تان را مشغول کنید؛ مثلا سینما ۵ بعدی این مجموعه بسیار معروف است. شما برای داشتن تجهیزات اسکی 2راه پیش‌رویتان دارید؛ یک راه این است که این تجهیزات گران‌قیمت را خودتان تهیه کنید و راه دوم هم این است که سری به مدرسه اسکی در همین ایستگاه یک توچال بزنید. شما بدون داشتن تخفیف، می‌توانید از این مدرسه به‌مدت یک روز، تجهیزات کامل ورزش اسکی  را اجاره کنید. تجهیزات هم متناسب با سن، قد و جثه شما در اختیار‌تان قرار می‌گیرد. البته علاوه بر تجهیزات، نیاز به آموزش هم دارید.

   قیمت بلیت تله‌کابین توچال چند است؟
ایستگاه‌های تله‌کابین در مسیر تله‌کابین توچال، چهارتاست که به ایستگاه‌های مادر معروفند و شامل ایستگاه‌های یک، ۲، ۵ و ۷ می‌شوند. در این ایستگاه‌ها، علاوه بر تجهیزات پزشکی و امدادی، رستوران نیز قرار دارد. بلیت استفاده از تله‌کابین از ایستگاه اول تا پیست اسکی، به صورت رفت‌وبرگشت، 98هزار تو‌مان است. اگر هم فقط بخواهید از ایستگاه یک به 2بروید باید برای بلیت رفت‌وبرگشت 20هزار تومان پرداخت کنید. هزینه بلیت رفت و برگشت بین ایستگاه‌های یک تا 5 و یک تا 7 هم به‌ترتیب 40 و 60هزار تومان است. برخی‌ها هستند که در مسیر ایستگاه یک تا 2 پیاده‌روی می‌کنند و فقط می‌خواهند مسیر رفت یا برگشت را از تله‌کابین استفاده کنند. قیمت بلیت تک مسیر بین این 2ایستگاه 10هزار تومان است. پیست اسکی توچال تقریبا در ایستگاه هفتم قرار دارد. این پیست از پایین قله توچال شروع شده و به هتل ختم می‌شود. طول پیست ۱۲۰۰متر است و مکانی فرح‌بخش برای استفاده دوستداران اسکی به‌حساب می‌آید. در این پیست برای سهـولت در رفت‌وآمد اسـکی بازان یک تله‌سـی‌یژ (دوپل مایر) و یک تله‌اسکی تعبیه شده است.


   چند مدل اسکی‌بازی وجود دارد؟
در دنیای ورزش‌های زمستانی اسکی به 2شاخه اصلی آلپاین و اسنوبرد تقسیم می‌شود که هر یک از آنها علاقه‌مندان پروپا قرصی دارند. در ایران نیز این 2کلاس ورزشی توانسته طرفداران زیادی پیدا کند، اما با این حال اسنوبرد به‌دلیل سهولت در یادگیری، هدایت آسان‌تر و کنترل بیشتر، محبوبیت‌ بیشتری میان علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی دارد. رشته آلپاین معمولا در رده قهرمانی دنبال می‌شود و نیازمند پیست‌ مناسب و داور است؛ خوشبختانه این شرایط در پیست‌های تهران از قبیل توچال، دیزین، دربندسر و شمشک فراهم شده و دوستداران آلپاین می‌توانند از آن‌ استفاده کنند. مربیان و قهرمانان اسکی عقیده دارند پیست توچال شرایط لازم را برای برگزاری مسابقات مارپیچ کوچک و بزرگ آلپاین و اسنوبرد دارد. البته این روزها بیشتر اسنوبردبازان در توچال دیده می‌شوند.


   تفریحات دیگر
آنهایی که علاقه به اسکی‌بازی ندارند هم می‌توانند از حضور در ارتفاعات توچال لذت ببرند. جاده سلامت با مناظری دیدنی و بکر که بخشی از آن مشرف به شهر تهران و بخشی دیگر مشرف به دامنه‌های زیبا و چشم‌نواز کوه است، مخصوص پیاده‌روی تجهیز شده است. در طول مسیر جاده سلامت، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متعددی را می‌بینید که اکثر آنها از مجموعه رستوران‌ها، فست‌فود‌ها و کافی‌شاپ‌های معروفند. در مسیر جاده سلامت، یک گلفروشی و یک باشگاه مخصوص تیر و کمان نیز وجود دارد. این باشگاه با تمامی تجهیزات مورد نیاز تیراندازی با کمان و دارت، پذیرای ورزش‌دوستان است. کلاس‌های آموزشی هم در این باشگاه برگزار می‌شود.


   حواستان به ساعت هم باشد
قبل از هرگونه تصمیم‌گیری برای بازدید از مجموعه ورزشی و تفریحی توچال، بهتر است بدانید که روزهای کاری تله‌کابین توچال البته درصورت مساعد بودن شرایط جوی، همه‌روزه، جز روزهای دوشنبه است. بخش بلیت‌فروشی تله‌کابین توچال روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، از ساعت 8 تا 9:30 فقط به اسکی‌بازان بلیت می‌فروشد. از ساعت 9:30 تا 13هم مخصوص افراد عادی است. این ساعات برای روزهای پنجشنبه و جمعه به ساعت 7 تا 9:30 برای اسکی‌بازان و   9:30 تا 11برای افراد عادی تغییر می‌کند. ساعت پایان فعالیت مجموعه برای افراد عادی و خروج آنها از ایستگاه‌ها هم در روزهای عادی 16:30 و در روزهای پنجشنبه و جمعه 17:30 است. شهروندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۴۰۴۰۰۱ تماس بگیرید.




با دیگر پیست‌های اسکی اطراف تهران آشنا شوید
برف بازی در همسایگی تهران



ارتفاعات توچال بروید، در اطراف تهران پیست‌های اسکی دیگری هم وجود دارند که احتمالا همه آنها می‌توانند میزبان شما باشند، البته اگر بارش‌ها و شرایط جوی چند وقت اخیر باعث مسدود شدن مسیر دسترسی به آنها نشده باشد؛ بنابراین قبل از شال و کلاه‌کردن حتما از شرایط فعلی این پیست‌ها مطمئن شوید.

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین نخستین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به‌خود گرفت. رسمیت این پیست وابسته به امکانات ویژه و خاص است که شامل نکات فنی مانند شیب مسیر، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی است. دیزین در شمال کوه‌های تهران (منطقه گاجره) و به فاصله ۱۲۳ کیلومتر از مسیر جاده چالوس و ۷۱ کیلومتر از مسیر شمشک واقع شده است. تاریخ نصب نخستین دستگاه‌های بالابر در دیزین به سال۱۳۴۸ برمی‌گردد که به مرور ۴ تله‌کابین، ۲ تله‌سی‌یژ، ۹ تله‌اسکی بشقابی و یک تله‌اسکی چکشی در آن نصب شده است. مدت زمان فصل اسکی در دیزین که بیشترین زمان را برای اسکی‌بازان در ایران فراهم آورده از اوایل آذرماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه است. امکانات رفاهی این پیست بنا به توسعه وسعت منطقه شامل ۲‌هتل، ‌۱۹ کلبه و ۶رستوران است.


پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک در ۵۷‌کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای شمشک قرار دارد. این پیست برای نخستین‌بار در سال‌۱۳۳۷ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و شامل ۲تله‌سی‌یژ، ۳تله‌اسکی بشقابی و ۲تله‌اسکی چکشی است. پیست اسکی شمشک بعد از پیست اسکی دیزین در شهریور ۱۳۷۵ با تغییرات در شیب و مسیر پیست آن، از طرف فدراسیون جهانی عنوان بین‌المللی به‌خود گرفت. امکانات رفاهی این پیست شامل ۲هتل و ۴ستوران است که در فصل زمستان پذیرای ورزشکاران و طبیعت‌دوستان می‌شود. ارتفاع بالا‌ترین نقطه این پیست از سطح دریا ۳۰۵۰متر و پایین‌ترین نقطه این پیست از سطح دریا ۲۵۵۰متر است. طول فصل اسکی در شمشک از اوایل آذر تا اواسط فروردین‌ماه متغیر است. شمشک در فصل تابستان محل بسیار خوبی برای تفریح و ورزش است.


پیست اسکی دربندسر

جدیدترین پیست اسـکی تــهـران در سـال۱۳۶۱ بــــا همـکـاری پیشــکسوتان و علاقه‌مندان به ورزش اسکی در قالب یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شد. پیست اسکی دربندسر واقع در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای دربندسر قرار دارد. دستگاه‌های بالابر آن شامل ۲‌تله سی‌یژ و ۳تله‌اسکی است. ارتفاع پایین‌ترین نقطه آن از سطح دریا ۲۶۰۰متر و بلند‌ترین نقطه آن ۳۰۵۰متر است. طول فصل اسکی در دربندسر از اواسط آذر تا اواخر فروردین‌ماه است که در این زمان تعداد کثیری از علاقه‌مندان به ورزش اسکی در این پیست حضور می‌یابند. در سال۱۳۹۰ نیز به‌منظور نصب دستگاه بالابر تله‌کابین، کلنگ احداث و نصب ایستگاه و بالابر در این منطقه زده شد.


پیست اسکی آبعلی

اولین پیست اسکی ایران که دارای دستگاه‌های بالابر شد آبعلی است. تاریخ  نصب دستگاه‌های آن به سال۱۳۳۲ برمی‌گردد. قبل از آن هم ورزشکاران، به‌ویژه علاقه‌مندان به محیط کوهستان و اسکی در این منطقه به ورزش می‌پرداختند؛ مخصوصا این منطقه؛ چون از هوای بسیار مطلوبی در تابستان برخوردار بود و همچنین در گذرگاه اصلی یعنی جاده تهران و شمال کشور قرار داشت؛ بنابراین عده زیادی از ورزشکاران با منطقه آبعلی آشنایی داشتند. ویژگی‌هایی نظیر آب‌گرم، اماکن مقدس مثل زیارتگاه امامزاده هاشم(ع) و... این منطقه را متمایز از پیست‌های دیگر ایران کرده است. آبعلی در ۵۷ کیلومتری شرق تهران واقع شده. این منطقه محل تولد اسکی نوین و پایه و اساس ورزش اسکی در ایران است. آبعلی دارای یک تله‌کابین، ۵‌تله‌اسکی بشقابی و ۳تله‌اسکی چکشی است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید