• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51985
+
-

کاپیتان‌های لیگ:عادل را برگردانید!

14 کاپیتان و بازیکن سرشناس تیم‌های لیگ‌برتری در گفت‌وگو با همشهری‌ورزشی به 4سؤال درباره تأثیر برنامه 90بر فوتبال ایران، جایگزین این برنامه و شیوه برخورد صداوسیما با فردوسی‌پور پاسخ داده‌اند

کاپیتان‌های لیگ:عادل را برگردانید!

  آیا شما بیننده برنامه 90بودید و مرتب آن را دنبال می‌کردید؟
   90پس از نزدیک به 20سال، چه تأثیر مثبت یا منفی بر فوتبال ایران گذاشت؟
   فکر می‌کنید شیوه برخورد مدیران صدا و سیما با برنامه 90و حذف آن، درست بود؟
   اگر برنامه‌ای جایگزین 90شود و شما به‌عنوان مهمان دعوت شوید، چه واکنشی نشان می‌دهید؟.



   اشکان دژاگه کاپیتان تراکتورسازی: به برنامه جایگزین 90 نمی‌روم
1- به‌نظر من واقعا برنامه 90حیف است که به این راحتی بخواهند آن را حذف کنند. اگر حقیقت را بخواهید مشابه برنامه 90یک برنامه هم در آلمان هست به نامsportschau. محتوای این برنامه عین برنامه 90و تقریبا همسطح آن است. آقای فردوسی‌پور هم خودش خیلی خوب آن برنامه را می‌شناسد.
2- واقعا در طول سال‌هایی که برنامه 90پخش می‌شد تأثیرات زیادی روی فوتبال کشور داشت و مسائل مختلف را آنالیز می‌کرد. آقای فردوسی‌پور با عشق این برنامه را تهیه می‌کرد. خودتان دیدید بازیکنان و خیلی از مردم از دیدن این برنامه چقدر لذت می‌بردند. حیف است دیگر پخش نشود، امیدوارم کاری کنند که دوباره برگردد. همه مردم عشق‌شان این برنامه بود.
3- مطمئنا کار درستی نبود که برنامه 90حذف شود. همیشه به همبازی‌هایم می‌گویم این فوتبال و توپی که ما داریم با آن بازی می‌کنیم، عشق ماست. 90هم عشق آقای فردوسی‌پور بود. عشقش را از او گرفتند. عشقش توپ فوتبال و برنامه‌اش بود. فقط می‌توانم بگویم امیدوارم برگردد.
4- خودم هم شنیده‌ام می‌خواهند یک برنامه جایگزین به‌جای برنامه 90پخش کنند. من هم همین الان می‌گویم به‌خاطر احترامی که برای آقای فردوسی‌پور قائل هستم، اگر روزی من را به برنامه‌شان دعوت کنند دوست ندارم بروم. باز هم دعا می‌کنم این برنامه برگردد چرا که این برنامه عشق مردم بود. واقعا سخت است بدانیم فردوسی‌پور این روزها چه حال و احوالی دارد.

  وریا غفوری ملی‌پوش استقلال تهران: این تصمیم غلط است
1- برنامه 90قطعا تأثیرگذار و مثبت بود. شاید خود من و خیلی‌های دیگر به این برنامه نقدهایی داشتیم اما اینها اختلاف سلیقه است. چیزی که من سال‌ها از این برنامه دیدم مثبت بود. این برنامه در جهت سلامت فوتبال قدم برداشته است. چرا باید اینطور برنامه‌ای را که از نظر مردم بهترین برنامه شناخته می‌شود، راحت کنار بگذارند؟ حذف فردوسی‌پور بی‌احترامی به مردم است و این جای تأسف است.
2- از نظر مردم هم 90طی سال‌های متمادی بهترین برنامه بوده اما به‌راحتی آن را حذف می‌کنند، بدون اینکه توضیحی بدهند! شاید اتفاقاتی افتاده شاید هم چیزی نبوده است. اما باید اعلام کنند چرا این تصمیم را گرفتند.
3- این تصمیم غلط است و جای تأسف دارد. این تصمیم نگران‌کننده هم هست. یک مدیر راحت می‌آید برنامه‌ای که از نظر مردم بهترین است را حذف می‌کند. آن هم شخصی مثل فردوسی‌پور که بسیاری از کارهای مثبتی که برای فوتبال ما کرده، روشن است.
4- من با صداوسیما مشکل دارم. اصلا نقدهای زیادی به آن دارم و هیچ‌وقت هم در برنامه تلویزیونی شرکت نخواهم کرد. به‌خاطر اینکه اخبار را سانسور می‌کند. به هرحال مردم بهترین قاضی هستند. وقتی آنها بهترین برنامه را انتخاب می‌کنند دیگر جای هیچ بحثی نمی‌ماند. اگر برنامه‌ای را حذف می‌کنند، قاعدتا یک دلیل باید داشته باشد، آن هم تخلف است. اگر واقعا اینطور است باید درباره آن توضیح بدهند. اما اینکه خودشان بخواهند بدون هیچ دلیلی برنامه را حذف کنند، به هیچ وجه قابل فهم نیست.

  ایوب والی کاپیتان فولاد خوزستان: 90لیگ ما را سر و سامان داد
1- بله پیگیری می‌کردم. می‌توانم بگویم از وقتی که برنامه 90ساخته شد لیگ ایران سروسامان گرفت. هم از لحاظ فنی و هم از نظر داوری همگان حواس‌شان هست که بیرون و داخل زمین کار غیرحرفه‌ای انجام ندهند. متأسفانه نمی‌دانیم چه مشکلی برای برنامه 90پیش آمده و گویا برنامه را به‌طور کلی تعطیل کرده‌اند. حالا نمی‌دانم آیا برنامه جانشینی وجود خواهد داشت؟ البته اگر هم باشد شاید بتواند به مانند برنامه 90کاری کند فوتبالیست‌های جوان بتوانند راه پیشرفت را انتخاب کنند. ولی برنامه 90خیلی حیف شد.
2- همانطور که گفتم طی دو دهه برنامه 90خیلی مثبت بود چون باعث شد خیلی از بازیکنان در عالم حرفه‌ای متوجه شوند چه کارهایی خوب و چه مسائلی غیرحرفه‌ای است. داوری‌ها، کارشناسی‌ها و در کل هر کسی در حوزه فوتبال کار می‌کرد هوشیار می‌شد که چه کارهایی را باید در حوزه خود به نحو درست انجام دهد. الان هم اگر فوتبال ما یک مقدار حرفه‌ای شده به‌خاطر برنامه 90است و اگر نباشد قطعا ضرر می‌کنیم. خود فردوسی‌پور هم اطلاعات خوبی از فوتبال روز دنیا داشت که به مسئولان و اهالی فوتبال انتقال می‌داد. بارها می‌دیدیم موضوعات مختلف را در برنامه‌اش نشان می‌داد تا همگان بدانند باید چگونه رفتار کنند.
3- من فکر می‌کنم تصمیم صداوسیما برای حذف عادل کاملا غلط بود. کاش برنامه 90ادامه پیدا می‌کرد و ما از آن استفاده می‌کردیم.
4- باید ببینیم این برنامه جانشین چگونه ساخته خواهد شد و مجری‌اش چه‌کسی خواهد بود. ببینیم اولویت‌ها برایشان کدام مسائل فوتبالی است و اینکه با چه کارشناسانی کار را پیش خواهند برد. همه اینها تأثیر دارد که اگر دعوت کردند قبول یا رد کنم.

  شهاب گردان کاپیتان نفت آبادان: چرا دلیل حذف 90را نگفتند؟
1- طبیعتا برنامه 90برای فوتبال یک برنامه تخصصی بود. من هم جزو این فوتبال بودم و حتی قبل از اینکه حرفه‌ای بازی کنم برنامه 90را می‌دیدم. وقتی هم که به‌طور حرفه‌ای به فوتبال آمدم نگاهم به برنامه 90یک جور دیگر بود. در گذشته فضای مجازی و سایت‌ها نبودند و فقط در برنامه 90می‌توانستیم گل‌ها و اتفاقات بازی‌ها را ببینیم. در کل همواره پیگیر برنامه 90بودم.
2- البته من سال‌های ابتدایی که برنامه 90شروع شده بود را بیشتر دوست داشتم. چون چند سالی است که از شکل یک برنامه تخصصی فوتبال خارج شده است. من اوایل برنامه 90را بیشتر دوست داشتم ولی به‌هرحال خوب بود و زشتی‌ها و زیبایی‌های فوتبال کشور در آن دیده می‌شد. برنامه 90مرجعی برای فوتبالی‌ها بود که مسائل مختلف در آن بررسی می‌شد. بیشتر از یک برنامه معمولی بود و تأثیرات مثبت زیادی هم داشت. امیدوارم برنامه 90دوباره به شبکه3برگردد و یا یک برنامه جایگزین خوب، راه این برنامه را ادامه دهد.
3- حقیقتش من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد و جریان چه بود که مدیران صداوسیما تصمیم گرفتند برنامه 90تعطیل شود. فقط دیدم برنامه 90حذف شده و حتی دلیلش را هم نگفتند تا بدانیم دلیلش چه بود. برای همین نمی‌توان قضاوت کرد. به هرحال آنها حتما دلیلی دارند که این برنامه را بعد از 20سال حذف کردند.
4- نه اصلا اینطور نیست که اگر برنامه جانشین 90دعوتم کرد به برنامه نروم. اگر نروم پس احترام مخاطبان برنامه چه می‌شود؟ حتما می‌روم.

  آرمان قاسمی کاپیتان پیکان: هر کس به فوتبال خدمت می‌کند باید بماند
1- بله تا حدودی پیگیر برنامه 90بودم و به‌خصوص وقتی که بازی‌ها اجازه می‌داد حتما تماشا می‌کردم. اگر هم به هر دلیل نمی‌شد برنامه را ببینم از طریق سایت‌ها قسمت‌های مهم آن را می‌دیدم. ولی متأسفانه چند هفته‌ای است که برنامه 90پخش نمی‌شود و نمی‌توانیم پیگیری کنیم.
2- هر برنامه تلویزیونی می‌تواند تأثیرات مثبت خودش را داشته باشد، البته به شرط اینکه از مسیرش خارج نشود. به هرحال برنامه 90به اذعان بازیکنان کوچک‌ترین حسنی که داشت ارزیابی عملکرد داوران و بازیکنان بود. این موضوع برای پیشرفت فوتبال خیلی مثمرثمر بود. اما از وقتی که برنامه تعطیل شده و هیچ برنامه جایگزینی هم برای آن نیست خیلی شرایط لیگ بغرنج شده است.
3- من در جریان چرایی تصمیم مدیران صداوسیما نیستم و اطلاعی ندارم تا بخواهم نظر بدهم. اما همیشه گفتم هر کسی که به فوتبال خدمت می‌کند باید سر جایش باشد. حالا هر کسی که می‌خواهد باشد.
4- چرا دروغ بگویم، قبل از اینکه برنامه 90تعطیل شود هم این برنامه به‌دلیل بی‌هوادار بودن پیکان، زیاد روی تیم ما مانور نمی‌داد. مطمئن باشید برنامه دیگری هم جایگزین آن شود به‌خاطر اینکه پیکان جزو مظلوم‌ترین تیم‌ها است قطعا کسی تیم ما را نمی‌بیند که بخواهیم تحریم کنیم یا نکنیم.

  قاسم حدادی‌فر کاپیتان ذوب‌آهن: نباید 90به‌راحتی حذف شود
1- نود یک برنامه مردمی است. این برنامه توانسته خودش را در دل همه مردم و ورزشکاران و حتی کسانی که زیاد به ورزش علاقه ندارند جا کند. تمامی اهالی ورزش حتی غیرفوتبالی‌ها هم به این برنامه علاقه دارند. واقعا جای آن در صداوسیمای ما خالی است. من هم این برنامه را پیگیری می‌کردم و خیلی هم به من کمک می‌کرد.
2- در کل برنامه خیلی مثبت بود. مردم با فضای فوتبال آشنا می‌شدند و اتفاقات فوتبال را می‌دیدند. تعطیلی این برنامه ضربه بزرگی به فوتبال است. 90 در کنار اینکه حاشیه‌ها را به تصویر می‌کشید به بازیکنان هم انگیزه می‌داد تا پیشرفت بهتری داشته باشند.
3- من برای اینکه در چند و چون کار نیستم نمی‌دانم انگیزه مدیران صداوسیما از این تصمیم چه بود. ولی 90 یک برنامه مردمی است که در همه نظرسنجی‌ها اول است و مردم خیلی با این برنامه ارتباط می‌گرفتند. نباید به این راحتی حذف شود و مسئولان باید کمک کنند تا ادامه حیات بدهد.
4- تا حالا به این موضوع فکر نکرده‌ام. البته فکر نمی‌کنم برنامه دیگری در حد و اندازه برنامه 90درست شود و بتواند جای این برنامه را بگیرد. ولی باید بگویم من از طرف بازیکنان ذوب‌آهن و استان اصفهان تأکید دارم برنامه 90باعث ایجاد انگیزه در بازیکنان شده بود و باید دوباره اجرا شود.

  محمد نوری کاپیتان پارس‌جم: 90جایگاه ویژه‌ای برای مردم ایران دارد
1- قطعا همیشه برنامه 90را می‌دیدم و خودم هم دو بار به این برنامه دعوت شدم.
2- همین که این برنامه طی چند سال توانسته به‌عنوان بهترین برنامه معرفی شود نشان می‌دهد که چه برنامه مهمی بوده و چه جایگاهی در بین مردم ایران داشته است.
3- قطعا این برنامه نقش مهمی در پیشرفت فوتبال ایران داشته و نشان داده که چقدر سالم کار کرده است. اما تعطیلی این برنامه قطعا به ضرر فوتبال ایران خواهد بود.
4- من نمی‌دانم برنامه جایگزین 90اصلا چه محتوایی دارد اما قطعا نمی‌تواند جای برنامه 90را پر کند و مطمئنا من هم به چنین برنامه‌ای نخواهم رفت.
 
رضا ناصحی کاپیتان پدیده: تعطیلی 90به ضرر فوتبال است
1- من همیشه مانند دیگر بازیکنان فوتبال، برنامه 90را نگاه می‌کردم.
2- به‌نظرم این برنامه کمک می‌کرد تا مشکلات فوتبال خیلی کمتر شود و از طرفی در مسائل داوری هم انتقادات بسیار خوبی انجام می‌داد که این اتفاق باعث می‌شد تا اشتباهات داوری هم بسیار کم شود.
3- به‌نظر من نبود این برنامه قطعا به ضرر فوتبال خواهد بود و شک نکنید برنامه‌ای که سالم باشد مخاطب را هم به خوبی جذب می‌کند.
4- به‌نظر من هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند جایگزین 90شود. مطمئنا این یک بحث مدیریتی است و همه ما باید کمک کنیم که این برنامه دوباره برگردد.

  حامد فلاح‌زاده کاپیتان سایپا: حق ندارند با حذف90مردم را ناراحت کنند
1- برنامه 90تحول بزرگی در فوتبال ایران ایجاد کرد و پشت پرده خیلی مسائل را برای فوتبالی‌ها رو کرد. خیلی‌ها که به‌دنبال فساد در فوتبال بودند حواس‌شان را جمع می‌کردند که یک برنامه‌ای هست و نمی‌گذارد کسی به فوتبال ضربه بزند.
2- مردم هم به همین دلیل برنامه را دوست داشتند و آن را دنبال می‌کردند و به همین دلیل این برنامه خیلی محبوب بود. صد درصد این برنامه جایش با هیچ برنامه‌ای پر نمی‌شود و آقایان مسئول باید به مردم احترام بگذارند.
3- شما در هر پستی باشید حق ندارید مردم را ناراحت کنید.
4- قطعا خود من برای حمایت از این برنامه اگر به برنامه جایگزین 90دعوت شوم نخواهم رفت.

  مهدی کیانی کاپیتان سپاهان: بدون 90کیفیت فوتبال ایران پایین می‌آید
1- واقعا برنامه 90برنامه بسیار خوبی بود و همه خانواده‌ها هم این برنامه را دوست داشتند. خیلی از جوانان هم به‌خاطر این برنامه انگیزه می‌گرفتند.
2- حالا که این برنامه نیست انگار چیزی از فوتبال ایران کم شده و این خیلی ناراحت‌کننده است. قطعا با حذف برنامه90کیفیت لیگ هم پایین می‌آید.
3- به‌نظر من هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند جایگزین برنامه 90شود و همه ما باید از این برنامه حمایت کنیم تا دوباره به‌کار خود ادامه دهد.
4- من نمی‌گویم اگر به برنامه جایگزین 90دعوت شوم نمی‌روم، اما برای من برنامه 90یک چیز دیگری است.

  محمد عباس‌زاده کاپیتان نساجی: دیگر کسی نیست اشتباهات را ببیند
1- برنامه 90سهم بزرگی در پیشرفت فوتبال ایران داشته است. همیشه همه تیم‌ها از بازیکنان گرفته تا مسئولان در پایان هر مسابقه منتظر بودند تا 90را ببینند.
2- حالا که این برنامه نیست قطعا فوتبال ایران آسیب می‌بیند. چون دیگر کسی نیست که اشتباهات را ببیند و دود این موضوع قطعا به چشم اهالی فوتبال می‌رود.
3- مردم قائمشهر قطعا عاشق برنامه 90هستند و کاملا از این برنامه حمایت خواهند کرد تا دوباره به‌کار خود ادامه دهد.
4- پاسخی برای این سؤال ندارم.
 
 رضا خالقی‌فر کاپیتان ماشین‌سازی: 90نمی‌دیدم اما نبودش باعث فساد در فوتبال می‌شود
1- من اصلا برنامه را نگاه نمی‌کردم.
2- این برنامه بیشتر به‌دنبال حواشی فوتبال بود و همین باعث می‌شد گاهی اوقات قصاص قبل از جنایت انجام دهد.
3- این برنامه را همه مردم دوست داشتند. اینکه من 90را نمی‌دیدم دلیل نمی‌شود که با حذف آن موافق باشم. قطعا در غیاب برنامه 90فساد در فوتبال ایران بیشتر می‌شود.
4- در این مورد نمی‌توانم چیزی بگویم.
 
 وحید حمدی‌نژاد کاپیتان استقلال خوزستان: حذف 90به تمام فوتبال ایران ضربه می‌زند
1- برنامه 90در قلب همه فوتبالی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشت و این مسئله باعث می‌شد تا همه انگیزه زیادی داشته باشند. از داوران گرفته تا بازیکنان همه می‌توانستند به خوبی عملکرد خودشان را ببینند.
2- متأسفانه حذف این برنامه نه‌تنها به عادل بلکه به تمام فوتبال ایران ضربه زد.
3- مطمئنا این اتفاق به ضرر فوتبال ایران خواهد بود و وظیفه همه ما اهالی فوتبال این است که از این برنامه حمایت کنیم.
4- هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته‌ام.

  ایمان صادقی دروازه‌بان سپیدرود: 90نباشد انگیزه بازیکنان هم پایین می‌آید
1- من چون همیشه عادت دارم شب‌ها زود بخوابم به همین دلیل نمی‌توانستم برنامه 90را ببینم و همیشه تکرار برنامه را تماشا می‌کردم.
2- نکته مهم این است که برنامه 90خیلی به فوتبال ایران کمک می‌کرد و باعث ایجاد انگیزه بین بازیکنان می‌شد. خود من دوست داشتم هر هفته سیو درخشانی داشته باشم تا در برنامه 90نشان داده شود. من و امید عالیشاه زمانی که در تیم ملی نوجوانان بودیم به این برنامه دعوت شدیم و خاطره بسیار خوبی از این برنامه دارم.
3- حالا که این برنامه نیست انگیزه بازیکنان هم پایین می‌آید و امیدوارم این برنامه هر چه زودتر دوباره برگردد.
4- برنامه 90و برنامه «فوتبال برتر»، دو موضوع جدا از هم هستند و نمی‌شود آنها را با هم مقایسه کرد. قطعا کسی مثل میثاقی به‌عنوان شاگرد عادل کار خوبی ارائه خواهد داد.
* کاپیتان تیم پرسپولیس به دلیل مسابقه این تیم در آسیا در دسترس نبود و امکان نظرخواهی فراهم نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید