• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51959
+
-

برگزیت، در وقت اضافه

انگلیس به‌دنبال دریافت مهلت بیشتر برای بررسی جزئیات چگونگی خروجش از اتحادیه اروپاست

رویداد
برگزیت، در وقت اضافه



ماجرای خروج انگلیسی‌ها از اتحادیه اروپا، سران کشورهای اروپایی را هم سردرگم کرده و آنها را امروز برای شرکت در یک نشست فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در این رابطه به بروکسل کشانده است.
رهبران کشورهای اروپایی امروز در مقر اتحادیه گرد هم می‌آیند تا در مورد درخواست انگلیس برای تمدید مهلت بررسی جزئیات خروج تصمیم‌گیری کنند.
 دولت انگلیس که نتوانسته توافق صورت‌گرفته با اتحادیه اروپا را در مجلس به تصویب برساند، اکنون به‌دنبال یک مهلت 3‌ماهه است تا شاید طی این مدت یا بتواند نظر نمایندگان مجلس را برای رأی مثبت به طرح توافق جلب کند یا بار دیگر طی مذاکرات با اتحادیه اروپا به توافقی دست پیدا کند که مورد نظر نمایندگان مجلس باشد.
دولت انگلیس سال گذشته، بعد از بیش از 2سال مذاکره با اتحادیه اروپا، به توافقی برای خروج از این سازمان دست پیدا کرد؛ توافقی که البته در مجلس با رأی منفی نمایندگان روبه‌رو شد. هم نمایندگان مخالف دولت و هم برخی از اعضای حزب حاکم یعنی حزب محافظه‌کار انگلیس به این توافق رأی منفی دادند تا ترزا می در یک بحران پیش‌بینی‌نشده دیگر هم فرو برود.
طبق قوانین اتحادیه اروپا، انگلیس باید در موعد مقرر یعنی حدکثر تا 29مارس (9فروردین) این سازمان را ترک می‌کرد. عدم‌حصول توافق باعث شد تا دولت انگلیس با درخواست یک مهلت 11روزه، خروج را به تعویق بیندازد. امروز 2روز به پایان این مهلت 11روزه مانده است و به‌دلیل عدم‌حصول توافق، بلاتکلیفی همچنان بر سر انگلیس و اتحادیه اروپا سایه انداخته است.

نشست بحران
ترزا می ‌دیروز با هدف همراه کردن سران آلمان و فرانسه به این 2کشور سفر کرد. خانم نخست‌‌وزیر ابتدا به برلین رفت و با مرکل گفت‌وگو کرد. او سپس در پاریس با امانوئل مکرون نیز به مذاکره نشست تا در آخرین دقایق بتواند آنها را برای تمدید دوباره مهلت برگزیت با خود همراه کند.
ترزا می ‌از طرفی امیدوار است در مهلت 3ماهه درخواستی، یا نظر مجلس را جلب کند یا بتواند اروپایی‌ها را راضی کند تا بار دیگر بر سر میز مذاکره بنشینند؛ موضوعی که بارها از سوی مقام‌های اتحادیه اروپا رد شده است. میشل بارنیر، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا با انگلیس بر سر برگزیت، همین موضوع را دیروز نیز مورد تأکید قرار داد.
همزمان با دیدارهای ترزا می با آنگلا مرکل و امانوئل مکرون، در لندن مذاکرات میان حزب محافظه‌کار و حزب کارگر که اکنون در جایگاه حزب اپوزیسیون قرار دارد نیز در جریان است. حزب کارگر خواستار ماندن انگلیس در نظام تعرفه‌ای اتحادیه اروپاست اما حزب محافظه‌کار معتقد است ادامه حضور در نظام تعرفه‌ای به‌معنای یک برگزیت ناقص است و دست دولت را در اداره تجارت خارجی با دیگر مناطق جهان می‌بندد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا با ساخت یک مرز فیزیکی بین ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا به‌شمار می‌رود و جمهوری ایرلند مخالف است و این موضوع در توافق آورده شده است. مخالفان دولت انگلیس اما بر ایجاد یک مرز مشخص در ایرلند تأکید دارند.


اروپا؛ خسته از برگزیت
بلاتکلیفی ماه‌های اخیر در سایه احتمال رسیدن به توافق یا وضعیت عدم‌توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا به مبادلات تجاری کشورهای اروپایی و انگلیس آسیب جدی وارد کرده است. بسیاری از کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ در انگلیس اکنون دچار سردرگمی هستند. بسیاری از اتباع کشورهای اروپایی که در انگلیس زندگی می‌کنند هم بلاتکلیف مانده‌اند؛ چراکه هرگونه توافق میان این کشور و اتحادیه اروپا بر سرنوشت این عده نیز تأثیرگذار خواهد بود.
روزنامه گاردین دیروز به نقل از برخی دیپلمات‌های اروپایی خبر داد که سران کشورهای اروپایی تصمیم دارند تا پایان سال یعنی حدود 8‌ماه دیگر به انگلیس مهلت دهند. این تصمیم برای پایان دادن به وضعیت بلاتکلیف کنونی است که فضای اقتصادی اروپا را در بر گرفته است. به این ترتیب هم کشورهای اروپا و هم اتباع آنها طی مهلت باقیمانده می‌توانند برای آینده خود تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند. این نشان می‌دهد اروپایی‌ها هم از وضعیت آشفته موجود خسته شده‌اند و به‌دنبال آرام کردن فضا هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید