• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51950
+
-

در دومین کنگره بین‌المللی مددکاری اجتماعی مطرح شد

نقش مهم مددکاران اجتماعی در پیشگیری از آسیب‌ها

گزارش خبری
نقش مهم مددکاران اجتماعی در پیشگیری از آسیب‌ها



همایش مددکاری اجتماعی و تاب‌آوری اجتماعی با حضور میهمانان داخلی و خارجی و با همکاری 60سازمان و نهاد در تهران برگزار شد. این همایش در شصت و دومین سالگرد تاسیس رشته مددکاری اجتماعی در ایران و با موضوع تاب‌آوری اجتماعی برگزار شد.
به گزارش همشهری، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در دومین کنگره بین‌المللی مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه مددکاران اجتماعی نقش مهمی در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند، گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان نقش مددکاران اجتماعی را نادیده گرفت چرا که مددکاران می‌توانند در کاهش و پیشگیری از آسیب‌ها و مشکلات نقش مهمی داشته باشند.
سید حسن موسوی‌چلک با بیان اینکه مددکاری اجتماعی مرز نمی‌شناسد، ادامه داد: انتخاب شعار تاب‌آوری اجتماعی به‌معنای سوختن و ساختن نیست بلکه ما به‌دنبال توانمند‌سازی‌ افراد هستیم چرا که اگر تاب‌آوری افزایش پیدا کند کیفیت زندگی افزایش می‌یابد.
موسوی‌چلک گفت: نتیجه درست استفاده از توان و تخصص مددکاران به زیستن و کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی است و اجازه نمی‌دهیم موضوعات اجتماعی رنگ و بوی سیاسی به‌خود بگیرد.

مددکاران، صف شکن مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هستند
رئیس سازمان بهزیستی نیز در این همایش با اشاره به اینکه 6 هزار مددکار در سطح کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: بدون شک نقش مددکاران در توانمند‌سازی‌ مددجویان بهزیستی بی‌بدیل و بی‌نظیر است.
وحید قبادی‌دانا گفت: بیش از 5میلیون نفر از مددجویان بهزیستی از خدمات مددکاران بهره می‌گیرند و مددکاران نقش مهمی در افزایش تاب‌آوری جامعه هدف و مردم ایفا می‌کنند.
وی تأکید کرد: مددکاران از صف شکنان مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هستند و ما در سازمان بهزیستی سعی می‌کنیم در مدیریت موردی در اقدامات مداخله‌ای آسیب‌های اجتماعی با محوریت مددکاران اقدامات ویژه‌ای را انجام دهیم که آنان می‌توانند در کاهش طلاق، اعتیاد و حاشیه‌نشینی نقش مؤثری داشته باشند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: حضور مددکاران در بحران‌های طبیعی نیز بسیار مؤثر بوده است؛ به‌طوری که امروز توانستیم خانواده‌های درگیر سیل را با کمک آنها سرشماری کنیم و آلام آنها را کاهش دهیم که این کارها با حضور مددکاران انجام شده است. اکنون نیز 139تیم اورژانس اجتماعی متشکل از افراد متخصص درمناطق سیل‌زده حضور دارند که مددکاران اجتماعی نقشی محوری در این تیم‌ها داشتند. قبادی دانا گفت: هنگامی که مددکاران اجتماعی صف شکنان مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هستند باید تلاش کنیم فرسودگی آنها به حداقل و کیفیت زندگی‌شان به حداکثر برسد تا آنها نیز بتوانند خدمات بهتری را ارائه بدهند.

اعتیاد؛ مهم‌ترین علت بروز آسیب‌های اجتماعی
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز در این همایش گفت: مواد‌مخدر و اعتیاد در راس آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و علت بیش از 55درصد از طلاق‌ها مواد‌مخدر است. همچنین 70درصد جرائم عمد و غیرعمد زندانیان نیز به مواد‌مخدر مربوط است.
اسکندر مومنی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های واگیردار، فروپاشی خانواده‌ها و سایر آسیب‌ها، ناشی از اعتیاد و مواد‌مخدر است، گفت: راه‌حل آن عمومی است و توسط یک دستور یا یک سازمان، این مشکل حل نمی‌شود. هم‌اکنون بسیاری از موضوعات مانند درمان و آسیب‌های اجتماعی، متولی خاصی دارند و برای ساماندهی آسیب اعتیاد نیز ستادی تشکیل شده است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با بیان اینکه گفته می‌شود مبارزاتی که طی چند سال اخیر انجام شده، نتیجه‌ای نداشته است، گفت: یکی از دلایل این موضوع، اقدامات ناهماهنگی بوده که انجام شده است که البته اگر مبارزه انجام نمی‌شد، وضعیت بدتر می‌شد.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من، بخشی که مغفول مانده و ظرفیت بیشتری دارد و می‌توان آن را به فعلیت رساند، بازدارندگی درونی است و حوزه پیشگیری نیز نقش مهمی در این زمینه دارد که مربوط به یک سازمان خاص نمی‌شود و همه گروه‌های ارزشی و سازمان‌ها اگر حساسیت لازم در جامعه ایجاد کنند، این موضوع عمومی می‌شود و در نتیجه جواب مثبت خواهیم گرفت.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به اینکه باید سهم هر فرد در پیشگیری مشخص شود، گفت: مبارزه و درمان تنها ما را به نتیجه نمی‌رساند و حتما باید پیشگیری، کاهش تقاضا، بازدارندگی درونی افراد و جامعه و همچنین تاب‌آوری اجتماعی محقق شود تا بتوانیم اعتیاد را ساماندهی کنیم.
مؤمنی به نقش مهم مددکاران اشاره کرد و افزود: در این میان مددکاران نیز نقش مهمی دارند و باید تلاش کنیم تا وضعیت فعلی را ساماندهی کنیم. وی ادامه داد: شرط ساماندهی و رسیدگی به معتادان متجاهر فعلی و درمان آنها، مهارت‌آموزی است و صیانت اجتماعی آنان این است که معتاد جدیدی اضافه نشود و راه‌حل آن نیز هماهنگی بین بخشی و ساماندهی این موضوع است. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با تأکید بر اینکه خوشبختانه اراده نظام، همه قوا و رهبر انقلاب بر ساماندهی اعتیاد و مواد‌مخدر است، خاطرنشان کرد: باید یک اجماع عمومی ایجاد شود. همچنین مؤلفه دیگر که موضوع بین‌المللی است، باید مورد توجه جدی قرار گیرد که البته اقداماتی نیز در این خصوص انجام شده است به‌طوری که ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و همه باید تلاش کنیم برای ساماندهی مبدأ و منشأ تولید مواد‌مخدر و ریشه‌کن کردن آن، اقدامات اساسی انجام شود که این موضوع نیز با کشت جایگزین و بهبود وضعیت مردم آن منطقه ایجاد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید