• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51943
+
-

مشایخی، میراث تصویری هنر هفتم

یاد
مشایخی، میراث تصویری هنر هفتم


علیرضا تابش/ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
نقش‌هایی که استاد جمشید مشایخی در سینما، تئاتر و تلویزیون ایران ایفا کرده‌اند جزئی از میراث تصویری روزگار ماست. جمشید مشایخی جدا از اینکه کمال‌الملک سینمای ایران است به‌دلیل توجه ویژه‌ خود به مسائل و دغدعه‌های اجتماعی شاید در میان هنرمندان این سرزمین منحصر به‌فرد باشد.

به‌عنوان نمونه پادرمیانی ایشان درخصوص مسائل مربوط به فوتبال ایران و دلجویی از «لیونل مسی» در حافظه و تاریخ این مردم ثبت شده است.

جمشید مشایخی جز نقش‌های ماندگارش در هنر ایران، در قامت یک کنشگر،مسئولیت اجتماعی خود را به درستی ایفا کرد.

او در فراز و نشیب‌های چند دهه اخیر چون جنگ، بلایای طبیعی و... لحظه‌ای از غم رنج‌دیدگان و مصیبت‌زدگان غافل نبود و همدلی و همراهی با آنان را ترویج می‌کرد.

استاد مشایخی با بیش از نیم قرن تلاش و کوشش در عرصه هنرهای نمایشی، به‌عنوان یک چهره پیشکسوت در دهه اخیر به جوانان فیلمساز اقبال داشت، که اگر نگوییم بی‌مانند است، بسیار نادر و کمیاب بوده تا جایی که حمایت بی‌دریغش از نوجویان عرصه فیلمسازی، قطعا از یادگارهای ارزشمند ایشان محسوب می‌شود.

دیگر ویژگی بارز استاد جمشید مشایخی که حقیقتا،وی را از دیگر هنرمندان، متمایز می‌کرد، تواضع و مردمی بودن ایشان بود و ملت ایران،ترجیع‌بند معروفشان (من خاک پای مردم ایران هستم) را هیچ‌گاه فراموش نخواهندکرد. این جلوه مردمی بودن را هفدهم فروردین در آیین بدرقه پیکرش در تالار وحدت تهران دیدیم.

جدای از این، فرزندان و یادگارهای استاد، در وادی هنر و فرهنگ بالیده‌اند که نشان می‌دهد او در مقام پدر خانواده نیز نقش خود را به نیکی ایفا کرده است.

مهر، عشق، تواضع و خلوص؛ میراث معنوی این چهره مردمی سینما و هنرهای نمایشی است. امید که دوستدارانش و به‌خصوص جوانان علاقه‌مند به هنر، میراث‌دار خوبی برای ارزش‌های به یادگار مانده از این چهره سرشناس سینمای ایران باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید