• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51872
+
-

موتورسیکلت‌ها چه آلودگی‌هایی دارند؟

ذره‌ذره جان می‌گیرند

موتورسیکلت‌ها متهمان اصلی آلودگی صوتی و آلودگی هوا در شهرها هستند

ذره‌ذره جان می‌گیرند

شبنم سیدمجیدی

یک بار انگشت اتهام به سمت کـامـیون‌هـاست، بـار دیگر موتورسیکلت‌ها مقصر شناخته می‌شوند و یک دفعه دیگر اتوبوس‌ها به‌عنوان متهم ردیف اول آلودگی شهرهای بزرگ معرفی می‌شوند و بعد دوباره آلایندگی موتورسیکلت‌ها بر سر زبان می‌افتد؛ مثل یک دور بی‌پایان می‌ماند. بی‌شک همه این وسایل نقلیه در آلودگی هوای شهرها مقصرند، اما آمارهای رسمی گویای این هستند که موتورسیکلت‌ها اصلی‌ترین گزینه سمی‌کردن هوای شهرند. گفته می‌شود 30درصد آلودگی هوای تهران متعلق به موتورسیکلت‌هاست و موتورهای کاربراتوری 5برابر خودروهای سواری آلایندگی ایجاد می‌کنند.

به گفته سخنگوی پلیس، 11.5میلیون موتورسیکلت در ایران وجود دارد که3.5میلیون آنها در تهران تردد می‌کنند و همه آنها تا قبل از سال96 کاربراتوری بودند و با توجه به حجم آلودگی‌ای که وارد شهر می‌کردند و البته حوادث بی‌شمار رانندگی که رقم می‌زدند، واقعا لفظ ارابه مرگ برای آنها مناسب بود. از اول سال 96طرح ممنوعیت تولید موتورهای کاربراتوری مطرح و اجرا شد که اقدام مهمی در مقابله با آلودگی این نوع وسیله نقلیه محسوب می‌شود، کارخانه‌ها به تولید موتورسیکلت‌های با موتور انژکتوری وادار شده‌اند، اما با توجه به وارداتی‌بودن این نوع موتور، این دستگاه‌ها که از نوع یونیت انژکتور هستند، سیستم کاملی ندارند و در دنیا یک پروژه شکست‌خورده محسوب می‌شوند. این یونیت انژکتور از چین وارد می‌شود و به گفته کارشناسان، عملکرد سیستم مهار آلودگی در این نوع موتور دچار اختلال است و استاندارد یورو3 را پاس نمی‌کند. 

اما همچنان این نوع موتورسیکلت‌ها سهم بالایی از حمل‌ونقل شهری و البته تولید آلودگی هوا را به‌خود اختصاص می‌دهند. اما تولید آلودگی موتورها به همین جا ختم نمی‌شود و به قول معروف آنچه خوبان همه دارند، موتورها یکجا دارند! آنها در تولید آلودگی صوتی نیز نقش قابل توجهی در شهرها ایفا می‌کنند.

صداهای آزار دهنده

درباره اینکه متهم آلودگی صوتی در تهران چه‌کسی است، باز روایت‌های مختلفی وجود دارد. بوق خودروها شاید یکی از متهم‌های اصلی باشد. از آن طرف آژیر خطر اورژانس و پلیس، دزدگیر ماشین‌ها، ساخت‌و‌سازهای شهری، فعالیت ابزار و ماشین‌آلات صنعتی در خیابان‌ها و... همگی سهمی در آلودگی صوتی شهرمان دارند، اما براساس یک تحقیق که 5سال پیش در شهر تهران انجام شده است، صدای اگزوز موتورسیکلت‌ها بیشترین سهم را در پرونده آلودگی صوتی دارد. آنها 8 برابر خودروهای معمولی آلودگی صوتی دارند. به‌خصوص در نقاط مرکزی شهر، حتماً تجربه کرده‌اید که مدام صدای موتورسیکلت‌ها در سرتان می‌پیچد و فشار خونتان را بالا می‌برد و ذره‌ذره در خیابان پیر می‌شوید.

از آنجا که موتورها در زندگی روزمره مردم ما نقش حیاتی دارند و کاروکاسبی خیلی‌ها را می‌چرخانند، ممنوعیت ورود آنها به شهرها کاملا منتفی است (هر چند که با توجه به آمار مربوط به مرگ‌ومیری که این نوع وسیله نقلیه در تصادفات رقم می‌زند، ‌ای کاش این اتفاق می‌افتاد)، اما تولید موتورسیکلت‌های برقی بهترین راه‌حل برای جلوگیری از آلودگی است. با قوانینی که در کشور در زمینه تولید موتورسیکلت وضع شده، خیلی از کارخانه‌ها به سمت تولید موتورهای برقی رفته‌اند، اما همچنان این موتورها به دلایل متعدد مثل سازگار نبودن آنها با توپوگرافی شهر تهران(شیبدار بودن خیابان‌ها)، قدرت و سرعت کم آنها در مقایسه با موتورهای دیگر و البته قیمت گران آن چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید