• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51867
+
-

چرا نوجوانان و جوانان موتور سواری را دوست دارند؟

هیجان، هیجان، هیجان

یک روانشناس: نوجوانی و جوانی دوران پرخطری است و اگر برون‌ریزی هیجانات کنترل شده نباشد می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود

نیلوفر شادان

دوره جوانی دوره‌ای سرشار از هیجان است. همه نوجوانان و جوانان با گذر از زمان کودکی و رسیدن به دوره جوانی براساس نیاز، غریزه، طبیعت و توان و قوای جسمانی به راه‌ها و کارهای پرهیجان علاقه‌مند می‌شوند. در این بین یکی از جذاب‌ترین کارهایی که آنها را مجذوب خود می‌کند رانندگی و به‌خصوص موتورسواری است.

معمولا هیجان کنترل نشده، جوانان را بیش از دیگران در معرض خطرهای جسمی و روحی قرار می‌دهد. افراد هیجان‌خواه در موقعیت‌های کم‌تحرک، احساس بی‌قراری می‌کنند و این بی‌قراری، آنها را به سوی فعالیت‌های پرخطرتری مانند حرکات و ورزش‌های رزمی، مسابقات موتورسواری، اتومبیل‌رانی و... سوق می‌دهد. گاهی پیش می‌آید که آنها به نیاز خود با انجام فعالیت‌های غیرقانونی جواب می‌دهند و با موتورسواری بی‌قاعده در خیابان‌ها و رانندگی پرشتاب و پرخطر در جاده‌ها یا گوش‌سپردن به موسیقی‌های بلند و... سعی در برون‌ریزی رفتارهای هیجانی خود دارند و البته از خطرهای احتمالی هم دور نیستند.

امین رفیعی‌پور، متخصص روانشناسی سلامت معتقد است که دوره نوجوانی و جوانی جزو دورانی است که با هیجانات زیادی همراه است و نوجوانان و جوانان در این دوره رفتارهای پرخطری از خود بروز می‌دهند. این رفتارهای پر‌خطر گاهی به آسیب‌رساندن به‌خود و دیگران منجر می‌شود.

او درباره علاقه جوانان به موتورسواری به همشهری می‌گوید: «موتورسواری هیجانی با خود به همراه دارد که جوان را علاقه‌مند می‌کند. اغلب جوانان با سوارشدن روی موتور حرکات هیجانی نظیر حرکت مارپیچی، تک‌چرخ، ویراژ و... از خود نشان می‌دهند که اگر کنترل نشود ممکن است حتی به مرگ فرد بینجامد. متأسفانه آموزش‌هایی که در دوران کودکی و نوجوانی به افراد می‌دهیم کامل نیست. ما باید روش‌های کنترل هیجانات را به فرزندانمان از دوران کودکی آموزش دهیم تا آنها بتوانند دوران نوجوانی و جوانی کم‌خطرتری را تجربه کنند و مشکلی برایشان پیش نیاید.»

این روانشناس در ادامه به نقش والدین و معلمان اشاره می‌کند: «نوجوانی دوران پر خطری است و اگر برون‌ریزی هیجانات کنترل شده نباشد و با برنامه‌ریزی و آموزش همراه نشود می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد بنابراین در این برهه از زندگی نقش والدین و اولیای مدرسه بسیار اهمیت دارد».

او در ادامه درباره میل به موتورسواری در بین جوانان می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌تواند منکر لذت و هیجان رانندگی شود و همین مسئله است که جوانان و نوجوانان را دست به موتور می‌کند. علاقه‌مندی به رانندگی و برون‌ریزی هیجان تا حدی است که برخی جوانان در نخستین فرصت بدون درنظر گرفتن جوانبی مانند توان جسمی، قانون، رعایت نکات ایمنی و... به آرزوی خود جامه عمل می‌پوشانند.

متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها همچنان درگیر مسائل دیگر هستند که از فراهم کردن زمینه‌ای برای کنترل هیجانات فرزند خود غافل می‌شوند و این موضوع موجب بروز خسارات مادی و معنوی برای آنها می‌شود؛ بنابراین مهم‌ترین نکته در این خصوص این است که بچه‌ها کنترل هیجانات خود را یاد بگیرند و با آگاهی والدین اقدام کنند».



 

این خبر را به اشتراک بگذارید