• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51851
+
-

جشن لاله‌ها در کرج

در جشنواره لاله کرج بیش از 300 هزار گل لاله در 16 واریته مختلف 4 هزار گل فصلی و 5 هزار گل لیلیوم و شمعدانی کاشته شده است

گزارش
جشن لاله‌ها در کرج

زهرا اشرف‌زاده|  البرز - خبرنگار:


این روزها پارک چمران کرج میزبان هفتمین جشنواره لاله است. جشنواره‌ای که حالا دیگر به نماد شهر کرج تبدیل شده و باعث شده این شهر میزبان افراد بسیاری از نقاط مختلف استان و حتی شهر‌های دیگر شود. جشنواره لاله‌ها امسال به دلیل شرایط آب و هوایی کمی دیرتر و از 15‌فرودین شروع شد و با این‌که بعد از تعطیلات نوروز به صورت رسمی آغاز به کارکرد از همان روز اول میزبان خیل عظیمی از جمعیت 
بود.

 وقتی برای گزارش به آنجا رفتیم در صف طولانی ورودی باغ گل‌ها ایستادیم، اما پس از ورود و به محض دیدن زیبایی لاله‌ها و فرش گلی که در میان باغ چشم را خیره می‌کرد می‌شد دلیل استقبال مردم را فهمید. در حقیقت جشنواره لاله با الهام از زیبایی‌های طبیعت به استقبال بهار رفته است. اما در کنار دیدن این زیبایی‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوعی مانند جنگ‌های شبانه با حضور هنرمندان محبوب شهروندان، کارگاه‌های آموزشی، عرضه مستقیم گل و گیاه و … برای بازدیدکنندگان پیش‌بینی شده که هر بخش متناسب با علایق افراد به آنها خدمات عرضه می‌کند.


استقبال گسترده از جشنواره لاله‌ها 

طبق روال هر سال در مدت برپایی جشنواره لاله‌ها تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان گل و گیاه و ملزومات باغبانی محصولات خود را برای فروش ارائه می‌کنند و فرصتی فراهم می‌آورند تا شهروندان هر آنچه برای گیاهان خود نیاز دارند با قیمتی رقابتی و تنوعی بسیار بالا خریداری کنند.

یکی از مسئولان غرفه که انواع گلدان‌های زیبا را به مشتریان عرضه می‌کند با بیان این‌که استقبال مردم بسیار پر شور بوده، می‌گوید: با وجود این‌که تعطیلات به اتمام رسیده اما سیل جمعیتی که به باغ گل‌ها می‌آیند شگفت‌آور است. «صادق احمدی» می‌افزاید: سومین سال است که در جشنواره حضور دارم و هر سال افراد بیشتری برای دیدن جشنواره می‌آیند. فکر می‌کنم تمام غرفه‌داران از وضعیت راضی باشند.


زیبایی چشم‌نواز

به سراغ جوانی که در حال عکاسی از فرش گل است می‌روم تا نظرش را درباره جشنواره بپرسم. «عاطفه صدری» با بیان این‌که دانشجوی رشته عکاسی است و از تهران برای عکاسی به اینجا آمده می‌گوید: اولین سالی است که در جشنواره حضور دارم. سال گذشته تعریف اینجا را از دوستانم شنیده بودم و امسال تصمیم گرفتم در همان روز‌های اول که گل‌ها طراوت و شادابی دارند بیایم.
وی اضافه می‌کند: جشنواره لاله‌ها بسیار زیباست. روح انسان از دیدن گل‌های به این زیبایی تازه می‌شود. احتمالا تا غروب اینجا خواهم ماند تا نورپردازی این بوستان زیبا را نیز ببینم.


ترافیک؛ مهم‌ترین معضل

یکی دیگر از افرادی که در باغ گل‌ها حضور دارد تنها مشکل جشنواره را ترافیک و شلوغی عنوان می‌کند و می‌گوید: جشنواره لاله‌ها بسیار زیبا و چشم‌نواز است و من هر سال در آن شرکت می‌کنم اما قرار داشتن محل برگزاری این جشنواره منحصر به‌ فرد در ورودی شهر کرج که تحمل افزایش حجم ترافیک را ندارد باعث نارضایتی مردم می‌شود.

«علیرضا یعقوب‌زاده» ادامه می‌دهد: با توجه به تبلیغات گسترده برگزاری جشنواره لاله‌ها، تعداد بسیار زیادی از شهروندان شهرهای همجوار مانند تهران، شهریار، اسلامشهر و... نیز در باغ گل‌ها حضور دارند و روزانه هزاران نفر از آن دیدن می‌کنند. فکر می‌کنم اگر جای آن را تغییر بدهند بسیار بهتر خواهد
 شد. 

باغ گل‌ها، آماده استقبال از شهروندان

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری کرج با بیان این‌که جشنواره لاله‌های کرج در‌مساحتی بیش از 8 هکتار آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است، می‌گوید: بیش از 300هزار گل لاله در 16 واریته مختلف، بیش از 4 هزار گل فصلی، 5 هزار گل لیلیوم و شمعدانی و تعداد قابل توجهی از انواع گل‌های سینره، سنبل، ماندویلا، سیکلامن، اطلسی، نرگس هلندی، لیلیوم و... در این جشنواره کاشته شده و در معرض دید عموم شهروندان قرار دارد. همچنین بزرگ‌ترین هایپرگل کشور به روال سال‌های گذشته در این نمایشگاه استقرار و فعالیت دارد.

«پیمان بضاعتی‌پور» می‌افزاید: امسال برای تغییر و تحول، طراحی‌های ویژه و منحصر به فردی در المان‌ها، نورپردازی و نمایش گل‌آرایی در عرصه‌های فضای سبز باغ گل‌ها صورت گرفته و علاوه بر خودنمایی گل‌های لاله، کاشت گل‌های رنگارنگ فصلی و متنوع نیز جلوه‌ای مطلوب و چشم‌نواز ایجاد کرده است.

وی می‌افزاید: امسال به دلیل افزایش بارش‌ها در فروردین و شرایط آب و هوایی متفاوت غنچه‌های لاله دیر‌تر به گل نشسته است و تا چند روز آینده شاهد باز شدن تمامی غنچه و یکدست شدن عرصه‌های گل‌کاری‌شده باغ گل‌ها خواهیم بود.رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری کرج در پایان می‌گوید: جشنواره لاله‌ها به مدت یک ماه یعنی تا 17 اردیبهشت ادامه خواهد داشت و تمهیدات لازم برای برپایی هفتمین نمایشگاه گل و گیاه از 3 ماه پیش اندیشیده شده. امید است با مجموعه این اقدامات بتوانیم رضایت شهروندان را جلب و اوقات شاد و متنوع و خاطره‌انگیزی را برای مردم رقم بزنیم. 


جشن فرهنگی شهر

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری کرج با اشاره به  مهم‌ترین رویکردهای جشنواره لاله‌ها ادامه می‌دهد: جشنواره لاله‌ها چندین رویکرد دارد که برپایی جشن 21 فروردین، که جشن فرهنگ مردم کرج نامیده شده، مهم‌ترین آن است. با انتخاب نماد لاله در این روز، که روز فرهنگی کرج است، رسالت این سازمان در برپایی باشکوه‌تر آن سنگین‌تر شده است. علاوه بر این، برگزاری جشنواره در نهادینه کردن فرهنگ فضای سبز بسیار مهم بوده و باعث بالا بردن انگیزه و علاقه در بین شهروندان در حفظ محیط‌زیست و فضای سبز می‌شود.

«پیمان بضاعتی‌پور» همچنین به ویژگی‌های جشنواره امسال نیز اشاره و اضافه می‌کند: با هدف افزایش شور و نشاط و ایجاد جذابیت برای بازدید‌کنندگان هفتمین جشنواره لاله‌های کرج، مکان نگهداری حیوانات در این مجموعه بازسازی و مرمت شده و آماده بازدید شهروندان است. در این مرکز علاوه بر خزندگان و پرندگان استوایی و مناطق حاره‌ای، طاووس، عقاب، شیر و دیگر حیوانات نیز وجود دارد. همچنین در حاشیه هفتمین جشنواره لاله‌های کرج با هدف ایجاد شور و نشاط بین شهروندان همه شب جشن‌های شاد و متنوع با حضور هنرمندان برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید