• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51839
+
-

حضرت عباس‌ع ایستاده بر قله ادب و ولایتمداری

یادداشت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدقاسم رزاقی موسوی|  عضو انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه قم:

میلاد انوار مقدس کربلا بهترین فرصت است تا ضمن شادی و سرور، در سیره و زندگانی این بزرگان بیشتر تدبر کنیم و به این طریق برای اصلاح سبک زندگی خود ره‌توشه‌ای بیابیم و آن را به‌ کار گیریم. هرچند درباره زندگی، سیره و کلام نورانی قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل (ع) چندان مطالب زیادی در اختیار ما نیست، اما انسان وقتی به زندگی و رفتار و گفتار ایشان نگاه می‌کند، بهترین و والاترین درس ایثار و رشادت، ادب و وفا و به‌ ویژه ولایتمداری را فرامی‌گیرد به نحوی که تبعیت از این راه و مرام ضامن سعادت آدمی در دنیا و آخرت است.  آنچه از زندگی نورانی و بابرکت حضرت عباس (ع) می‌توان استنباط کرد قبل از هرچیز وفاداری و جوانمردی ایشان است که این بزرگوار را نه تنها الگوی تاریخ تشیع بلکه الگوی همه تاریخ کرده است. 

شاید در این باره بیان عبارت معروف امام حسین (ع) در شب عاشورا ــ این سخن مورد تأیید مورخان و محدثان شیعه است ــ برای همه ما کافی باشد که خطاب به ایشان فرمودند: «بنفسی انت یا اخی» این‌که امام معصوم فردی را چنین مورد خطاب قرار می‌دهد ثابت می‌کند که حضرت ابوالفضل (ع) دارای چه مقام و جایگاه رفیعی است.  بدون تردید یکی از ارزش‌های بسیار مهم انسانی که در آموزه‌های دینی به ‌ویژه در کلام حضرات معصوم (ع) به شدت مورد تأکید قرار گرفته است، لزوم رعایت ادب و فروتنی در برابر کسانی است که در مقایسه با دیگران برترند. ضمن آن‌که بر پایه کلام امام علی (ع) هیچ میراثی گرانبهاتر از ادب نیست، از این رو حضرت عباس (ع) با آن ادب و تواضعی که در برابر پدر و امام حسن (ع) 
و امام حسین (ع) از خود نشان داد، این حقیقت مسلم را به اثبات رساند که بالاترین میراث را از پدر بزرگوارش امیرالمومنین (ع) به ارث برده است. 

 وفاداری، ادب و بزرگواری ایشان در برابر امام حسین (ع) که نمونه‌های مختلف آن در جریان عاشورای حسینی در تاریخ ثبت شده، به معنای واقعی کلمه بی‌نظیر و مثال‌زدنی است. نکته بسیار مهم بعدی ناظر به بُعد ولایتمداری حضرت عباس(ع) است تا آنجا که پس از ائمه اطهار (ع) ما الگویی در ولایتمداری و ولایت‌پذیری همچون این بزرگوار سراغ نداریم که در درجه اعلا این شاخصه مهم را به منصه ظهور رسانده است. علمدار کربلا چه در زمان پدر بزرگوارشان و چه در زمان حیات و امامت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در تبعیت از امام و ولی زمان خود هیچ‌گونه شک و تردیدی به خود راه ندادند تا آنجا که حتی امامان پس از ایشان نیز به شکل خاصی به تمجید از ایشان پرداخته‌اند.

برای مثال امام صادق (ع) می‌فرماید: روز قیامت عمویم حضرت عباس (ع) دارای چنان جایگاه و منزلتی است که همه شهدا به ایشان غبطه می‌خورند.  همه این ویژگی‌های عالی برای ما که خود را شیعه و محب این خاندان می‌دانیم، مایه فخر و مباهات است. اما مهم آن است که ما هرچه بیشتر خود را به این شاخصه‌ها نزدیک کنیم و همچون شهدای والامقام و جانبازان همیشه سرافراز در میدان عمل به الگوی والایی چون حضرت ابوالفضل (ع) تأسی بجوییم تا روز قیامت در برابر ایشان، خاندان پیامبر (ع)، امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) سربلند و روسفید باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید