• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51836
+
-

ساخت هتل دریایی در آستارا

ساخت هتل دریایی در آستارا موجب گلایه برخی از شهروندان و فعالان محیط‌زیست شده است

زوم
ساخت هتل دریایی در آستارا

فرشته رضایی| آستارا-خبرنگار:


دست‌اندازی به طبیعت گیلان تا روزهای پایانی سال 97 وجود داشت، ولی این‌بار به بهانه اجرای یک طرح در محدوده ساحل آستارا که گفته می‌شود به منظور ساخت رستوران دریایی است، شاهد این دست‌اندازی خواهیم بود. 

موافقان از ضرورت سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی شهر می‌گویند و مخالفان از هرگونه ساخت‌و‌ساز در جوار دریا گلایه دارند. موضوع از این قرار است که مجوز ساخت هتل دریایی به مساحت 1320 متر‌مربع در سه طبقه و ارتفاع تقریبی بین 12 تا 15 متر با مجوز سازمان بنادر و کشتیرانی گیلان داده شده است. این هتل دریایی که کلنگ آن خرداد 97 زده شد، در ساحل شریعتی آستارا که از سواحل قدیمی شهر است، ساخته می‌شود. در حال حاضر اجرای این پروژه موجب گلایه برخی از شهروندان شده است. با ساخت آن شهروندان به یکی از مناظر ساحلی در منطقه شریعتی دسترسی نخواهند داشت. 


ساحل را از ما نگیرید

یکی از شهروندان آستارا در این زمینه به همشهری گفت: ساحل شریعتی آستارا سال‌هاست که میزبان خاطرات و حافظه تاریخی این شهر است. از مسئولان انتظار داشتیم برای سرمایه‌گذاری در این شهر، ساحل را از ما نگیرند. ما در آستارا همواره با مشکل کمبود فضای سبز و شهربازی مواجهیم و همواره ساحل تنها مکان تفریحی ما بوده است. 

«سهیلا قاسمی» به همشهری بیان کرد: می‌گویند اجرای این طرح اشتغال ایجاد خواهد کرد، اما به طور مثال با ایجاد 100 شغل مشکل بیکاری حل می‌شود؟ چرا اقدام به ساخت استخر و باشگاه مخصوص بانوان نمی‌کنند؟ چرا طرح پارک بانوان شورای شهر که قرار بود به جای شهربازی ساخته شود نیمه‌تمام رها شد؟ 


پول درآوردن از منظره دریا 

یکی دیگر از شهروندان آستارایی گفت: به زبان ساده سرمایه‌گذار به جای این‌که روی کیفیت غذای رستوران و کیفیت ارائه خدمات در تالار برای پول درآوردن تمرکز کند، از منظره دریا می‌خواهد پول در بیاورد؛ منظره‌ای که مالکیت عمومی دارد.«نریمان غنی‌زاده» افزود: کاملا مشخص است که این طرح هیچ سودی برای شهر ندارد و فقط در نهایت گفته می‌شود آستارا رستوران دریایی دارد و بس. 

وی ادامه داد: جای سوال است وقتی قانون به صراحت ساخت‌و‌ساز در حریم ۶۰متری از سواحل را ممنوع کرده است، چگونه در دریا و نه ساحل آستارا، مجوز احداث رستوران داده‌اند؟ مگر تعداد رستوران‌های آستارا کم است؟ مگر نه این‌که برخی رستوران‌ها به دلیل تعدد، ورشکسته شده‌اند. همین الان هم آستارا مشکل توریست ندارد بلکه مشکلش در نبود زیرساخت گردشگری، حل نشدن ترافیک و کمبود پارکینگ است. 


موافق اجرای پروژه‌ایم

«فرانک وصالی» از موافقان اجرای پروژه اظهار کرد: این پروژه اولین پروژه کشوری در دریای خزر است. با اجرای آن می‌توانیم شهرمان را بسیار زیباتر از دوبی و باکو و کیش کنیم که توریست‌های زیادی دارند. در حال حاضر برخی نظرات منفی باعث شده تالاب استیل و سواحل زیبای خزر بدون امکانات تفریحی بمانند. اگر بتوانیم از موقعیت جغرافیایی شهرمان به نحو احسن استفاده و پروژه‌های خاصی اجرا کنیم که هم اشتغال‌زایی برای جوان‌ها و هم جذب گردشگر و توریست را به دنبال داشته باشد، چه اشکالی دارد که مثلا قسمتی از دریا هم مجتمع تفریحی شود؟

«فرهاد.ب» هم شهروند دیگری است که با پروژه رستوران دریایی موافق است. وی گفت: متاسفم از این‌که بعضی از شهروندان هیچ اطلاعی از کشورهای همسایه مخصوصا آذربایجان ندارند که چه پروژه‌هایی در سواحل دریا اجرا کرده‌اند و باعث توسعه گردشگری و پیشرفت اقتصادی شده‌اند. باید دست به دست هم بدهیم و از پروژه‌هایی که باعث پیشرفت و ایجاد شغل در شهرمان می‌شود، حمایت کنیم. 


از بین رفتن ذخایر طبیعی کشورهای همسایه

«ساناز باقری» یکی دیگر از شهروندان در مخالفت با اجرای این پروژه بیان کرد: خطاب به کسانی که فکر می‌کنند احداث یک ساختمان در دریا نه تنها بد نیست بلکه باعث پیشرفت هم می‌شود، باید بگویم مثلا در باکو تقریبا اکثر ذخایر زیست‌محیطی‌ از دست رفته است. بیشتر سواحل باکو خصوصی شده و آلودگی دریای خزر را به دنبال داشته است. 

وی ادامه داد: وزیر انرژی جمهوری آذربایجان سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعتراف کرد که به خاطر روش‌های غیر اصولی و تهاجمی دولت جمهوری آذربایجان و روسیه، اکثر پستانداران و گونه‌های آبزی دریای خزر از بین رفته‌اند. تنها امیدشان این است که ایران کاری برای افزایش تعداد گونه‌ها انجام بدهد.

باقری گفت: این هتل دریایی، تفریحی قرار است کجا فاضلاب و زباله‌هایش را تخلیه کند؟ با توجه به این‌که دریای خزر در حال تبدیل شدن به مرداب است، آیا نظر کارشناسان محیط‌زیست را برای ساخت‌و‌ساز پرسیده‌اند؟ اگر این رستوران به فرض رونق زیادی داشته باشد، از فردا به صورت قارچ‌گونه در ساحل آستارا ساختمان‌های سیمانی هم قد علم می‌کنند. 
این شهروند ادامه داد: سال‌ها بزرگ‌ترین لذتم هنگام رانندگی در جاده، تماشای ساحل دریا بین تالش و آستارا بود ولی بعدها آنقدر در این مسیر ویلا ساختند که دیگر منظره دیگری به جز خانه‌های زشتی که با نهایت بی‌نظمی و بی‌سلیقگی ساخته شده، برای دیدن وجود ندارد. تمام درختان و گیاهان طبیعی را کنده‌اند و نزدیک کوه باغ‌های کیوی ایجاد کرده‌اند. متاسفانه هیچ اراده‌ای برای مقابله با تخریب و اقدامات غیراصولی وجود ندارد.


ضرورت جانمایی مناسب

مدیرگروه محیط‌زیستی زیستمان آستارا هم در این زمینه به همشهری گفت: مناظر عمومی می‌توانند کارکرد اجتماعی داشته باشند. این کارکرد می‌تواند تنها به بخشی از اعضای یک جامعه مانند کودکان یا زنان مربوط باشد یا تمام شهروندان را شامل شود. در زمینه توسعه شهری هم علاوه بر نیازهای فیزیکی و بهداشتی مانند خانه و مغازه و بیمارستان باید به نیازهای روانشناختی افراد هم توجه شود.

«مهدی نصرتی» بیان کرد: از لحاظ اجتماعی مناظر زیبا با ایجاد حس رضایت در افراد، همبستگی و احساس تعلق را بین اعضای جامعه تقویت می‌کند. توسعه اگر به شکلی صورت بگیرد که مناظر زیبا را از دسترس عموم خارج کند، به کاهش احساس رضایت عمومی منتهی می‌شود که پیامدهای اجتماعی زیادی می‌تواند داشته باشد. 

وی ادامه داد: توسعه پایدار شکلی از توسعه است که منابع را برای نسل‌های بعدی هم حفظ می‌کند. در این جمله شاید بتوان عبارت «مناظر زیبا» را به واژه «منابع زیبا» تغییر داد. بنابراین بهتر است این طرح ضمن داشتن پیوست اجتماعی و فرهنگی، در جای مناسب‌تری جانمایی شود، یعنی جایی که ساحل نوستالوژیک و قدیمی مردم یک شهر نباشد. 


مسئولان چه می‌گویند؟ 

«سیدمازیار سیدنژاد» مدیر کلامور شهری استانداری گیلان گفت: به عنوان یک شهرساز معتقدم ساخت رستوران دریایی در کنار پارک ساحلی جانمایی اشتباهی نیست. از طرفی شهروندان یک ساحل دیگر در شهر دارند که دارای 700 متر طول است. بنابراین ایرادی ندارد که کسی با رعایت اصول محیط‌زیستی و دفع درست فاضلاب و پسماند یک رستوران دریایی ایجاد کند. 
وی ادامه داد: با پیوست اجتماعی و فرهنگی برای اجرای چنین پروژه‌هایی موافقم. اجرای این پروژه‌ها به نفع آستارا و دیگر شهرهاست، بنابراین ایرادی در احداث یک رستوران در ساحل دریا نمی‌بینم.

این خبر را به اشتراک بگذارید