• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51835
+
-

سیل آمار گردشگران را برد

گفت‌و‌گوی همشهری با سخنگوی ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی

حوادث
سیل آمار گردشگران را برد

 مرجان فرهمند|  خراسان رضوی-خبرنگار:


خراسان رضوی در نوروز امسال نتوانست به هدف افزایش جذب گردشگر در این فصل دست یابد. سامانه بارشی سیل‌آسا بر بخش گردشگری هم تاثیر گذاشت و سبب کاهش آمار گردشگران نوروزی این استان شد. 
از جمله فعالیت‌های ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران وگردشگران، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیت‌های سفر است. با «مهدی فروزان» مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری و سخنگوی ستاغد اجرایی خدمات سفرخراسان رضوی در زمینه ورود مسافران و زائران به خراسان رضوی در ایام نوروز گفت‌و‌گویی کردیم که در ادامه
 می‌خوانید. 


کاهش مسافر در نوروز امسال

سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی می‌گوید: طبق آخرین آماری که در روز 15 فروردین‌ماه ثبت شد، ۱۴ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۶۶۲ نفر زائر و مسافر از ۲۵ اسفند سال گذشته به استان وارد شدند. 
وی توضیح می‌دهد: البته این تعداد مسافر و زائر نسبت به سال گذشته حدود 3/7 درصد کاهش داشته است. 

فروزان در ادامه بیان می‌کند: از این تعداد مسافر 8 میلیون و 810 هزار و 910 نفر به مشهد وارد شدند که این تعداد مسافر ورودی به مشهد مقدس 1/10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در این زمینه سهم حمل‌و‌نقل جاده‌ای 7/6 درصد، سهم راه‌آهن 2/9 درصد، سهم هواپیمایی 1/5 درصد و باقی سهم خودروهای شخصی است. 
وی در زمینه دلیل کاهش ورود مسافران و گردشگران به مشهد می‌گوید: یکی از دلایل مهم، بارندگی‌های اخیر و وجود سیلاب است. همچنین هشدارها و توصیه‌های پلیس‌ راه و مسئولان کشوری مبنی بر سفر نکردن در این ایام در ورود مسافر به خراسان رضوی تاثیر بسیاری داشته است. 

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی می‌افزاید: طبق آمارها به‌ طور دقیق از تاریخ 6 فروردین با کاهش ورود مسافر روبه‌رو شدیم و البته نسبت به بعضی از استان‌های دیگر وضعیت مطلوبی برای میزبانی از مسافران و زائران داشتیم. در استان خراسان رضوی 7 میلیون و 271 هزار و 121 نفر در واحدهای اقامتی اسکان داده شدند. 
فروزان با اشاره به ورود مسافران و گردشگران خارجی توضیح می‌دهد: برای دستیابی به آمار دقیق این مسافران به زمان بیشتری نیاز داریم و باید از اداره گذرنامه و همچنین مهاجرت خارجه استعلام بگیریم. 


گردشگران مذهبی و تاریخی

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به گردشگران تاریخی و مذهبی به مشهد می‌گوید: با اطمینان خاطر می‌گویم نزدیک به 99 درصد از مسافران و زائران به نیت زیارت بارگاه منور علی ‌بن ‌موسی ‌الرضا (ع) وارد مشهد می‌شوند و در کنار زیارت از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مشهد و سایر شهرستان‌های استان نیز بازدید می‌کنند. 

وی خاطرنشان می‌کند: حرم‌ مطهر رضوی قطب مهم گردشگری مذهبی و تاریخی محسوب می‌شود. مسافران علاوه بر زیارت می‌توانند از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این مکان مقدس استفاده کنند. این جاذبه‌ها از جمله موزه آستان ‌قدس، صحن‌ها و رواق‌های قدیمی و تاریخی حرم مطهر با توجه به سبک معماری و تزئیناتی چون آینه‌کاری در نوع خود بی‌نظیر، جذاب و دیدنی است. 

فروزان ادامه می‌دهد: امسال بحث تورهای نیم‌روزی و یک روزه مشهد‌گردی را در ایام نوروز برای مسافران و زائرین در نظر گرفتیم و نزدیک به 120 هزار نفر از این اتوبوس‌ها استفاده کردند و از این طرح استقبال بی‌نظیری شد. ضمن این‌که سامانه «مشهدی‌شو» را داشتیم که هم نقاط دیدنی و جذاب مشهد را معرفی ‌کرد و هم جشن‌های «نوروزگاه» را در شهر مشهد و بعضی از شهرستان‌ها برگزار کرد که مورد اقبال مردم قرار گرفت. 

وی یادآور می‌شود: در نوروز امسال 186 جشن «نوروزگاه» در برنامه‌ها قرار داشت و به‌ علت عزای عمومی برای سیل‌زدگان در روز هفتم فروردین 10 مورد آن حذف شد. 

سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در ادامه با اشاره به برگزاری جشن «نوروزگاه» در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان توضیح می‌دهد: برای اولین بار در طول 10 سال اخیر جشن «نوروزگاه» بین‌المللی به ‌صورت مشترک در نقطه صفر مرزی بین کشورهای ایران و ترکمنستان برگزار شد. 

در این مراسم «علی‌اصغر مونسان» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری، استاندار خراسان رضوی و تعداد زیادی از مسئولان و مدیران استانی و کشوری حضور داشتند. 


جذب گردشگر در افق 1404

«مهدی فروزان» درباره برنامه بلندمدت برای افق 1404 با هدف جذب گردشگر توضیح می‌دهد: در افق 1404 باید جذب گردشگر در مشهد به 40 میلیون زائر برسد. در پایان سال 97 به 33 میلیون زائر رسیدیم. در این زمینه برنامه‌هایی برای زائر اولی‌ها و برای اجرای طرح «مبدا به مبدا» داریم که به ‌صورت گروهی به مشهد‌الرضا سفر می‌کنند. 

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی درباره زیرساخت‌ها و اهداف رسیدن به افق 1404 می‌گوید: اکنون 300 هتل در برنامه و در حال انجام ساخت داریم. همچنین حدود 35 زائرسرای ارزان‌قیمت برای اقامت مسافران داریم. 
وی می‌افزاید: خانه‌ها و بناهای تاریخی هر سال بیشتر بازسازی می‌شود که خوشبختانه مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفته است. در ایام نوروز امسال نزدیک به 3 میلیون و 300 هزار بازدیدکننده از خانه‌ها و ابنیه تاریخی در مشهد و شهرستان‌های تابع داشتیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید