• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51689
+
-

سیل از آذربایجان غربی دور ماند

شهردار ارومیه: طی 7 سال گذشته 300 کیلومتر کانال با هدف جمع‌آوری آب‌های سطحی ساخته شده است

گزارش
سیل از آذربایجان غربی دور ماند

هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار :


بارندگی روزهای اخیر با وجود این‌که در چندین استان کشور خسارت‌های مالی و جانی زیادی به بار آورد، اما در آذربایجان غربی به دلیل مدیریت مناسب و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، نه‌تنها خسارتی نداشت، بلکه با هدایت بارش‌ها به دریاچه ارومیه، نگین فیروزه‌ای استان جان دوباره‌ای هم گرفته است. بی‌شک آذربایجان غربی طی روزهای اخیر از استان‌های موفق در پیشگیری از خسارت بارش‌های ابتدای بهار 98 بود و با وجود شرایط کوهستانی و بارش‌های فراوان به تایید ستاد مدیریت بحران استان هیچ خسارت جانی و مالی از ابتدای سال جاری تاکنون نداشته است. اما کدام راهکار‌ها موجب شد تا بحران احتمالی به‌خوبی مدیریت و مانع از به بار آمدن سیلاب و تخریب‌های احتمالی در 17 شهرستان آذربایجان غربی و 2 هزار و 800 روستای آن شود؟ 


ابتکار استاندار برای بهره‌برداری از ظرفیت رسانه‌ها 

از ابتدای سال جاری با ابتکار استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ارومیه جمعی از خبرنگاران گرد هم آمدند تا اخبار بارش‌ها و هشدارهای لازم به صورت هماهنگ منتشر شود. همین موضوع نیز باعث شد تا از انتشار شایعات پیش از بحران سیلاب و تشتت اخبار کذب که تنها سردرگمی و نگرانی شهروندان را فراهم می‌کرد، جلوگیری شود. پوشش خبری این وقایع از سوی رسانه‌های معتبر خبری موجب شد هشدار‌ها به‌موقع به مردم برسد و حادثه قابل ذکری برای مردم و گردشگران رخ ندهد. «محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان غربی طی روزهای گذشته در پیامی از همراهی رسانه‌های استان تقدیر کرد و اقدامات اهالی رسانه استان را در پیشگیری از بروز شایعات موثر دانست. 


لایروبی رودخانه‌های استان

از دیگر اقدامات مسئولان استان پیش از شروع بارش‌ها، لایروبی رودخانه‌ها در شهرهای مختلف استان بود. شهریاری درباره این اقدام و نحوه مدیریت بارش‌های نوروزی اظهار می‌کند: در ابتدا تمام مسیل‌ها و نقاط بحرانی در معرض سیل در استان شناسایی شد و اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی در این نقاط از سوی فرمانداران و دستگاه‌های ذی‌ربط انجام گرفت.

وی می‌افزاید: سال گذشته به منظور احیای دریاچه ارومیه بسیاری از رودخانه‌های بزرگ استان لایروبی شد و در سال جدید نیز لایروبی 140 کیلومتر از رودخانه‌های استان انجام می‌شود. این کار در حقیقت یک سرمایه‌گذاری برای استان است که می‌تواند از بروز حوادث و خسارات سنگین ناشی از سیل جلوگیری کند. 

 این مسئول از تشکیل ستادی به منظور آزادسازی حد بستر و حریم رودخانه‌ها در استان خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: در برخی رودخانه‌ها، تعرضات گسترده‌ای به بستر و حریم رودخانه انجام شده که با تشکیل ستادی متشکل از مقامات قضایی استان، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.وی به موضوع اصلاح میان‌گذر دریاچه ارومیه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ایجاد پل‌های آب‌گذر برای چرخش بهتر آب دریاچه ارومیه می‌تواند در احیای دریاچه موثر باشد که اجرایی شدن این طرح را از طریق معاون اول رئیس‌جمهوری پیگیری خواهیم کرد.


20 هزار نیرو برای محافظت از ارومیه

فرماندار ارومیه هم درباره پیش‌بینی‌های لازم به منظور مقابله با حوادث احتمالی ناشی از باران و برف و سیلاب، اظهار می‌کند: 100 گروه با بیش از 20 هزار نیرو در شهرستان در آماده‌باش بودند تا در صورت بروز سیلاب احتمالی، اقدامات لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

«علیرضا ملامحمدی‌زاده» می‌افزاید: یکی از تدابیر اندیشیده‌شده این بود که این گروه‌ها در صورت وقوع سیلاب در بخش جنوبی و شمالی شهر به احدات سدبند اقدام کنند تا از ورود سیل به منازل جلوگیری شود. همچنین پیش‌بینی شده بود تا با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط تمام ورزشگاه‌ها، مدارس و مراکز درمانی شهرستان نیز برای هرگونه بحران احتمالی ناشی از سیلاب و اسکان اضطراری در آماده‌باش باشند.

ملامحمدی‌زاده درباره این‌که برخی از مراکز تجاری ارومیه در حاشیه روستای بند در مسیر سیلاب بودند و برای مهار آب‌های این مسیر چه اقداماتی اندیشیده شده بود، بیان می‌کند: اخطارهای کتبی و هشدارهای لازم به ساکنان مناطق حاشیه‌ای رودخانه‌ها داده شده بود. بر این اساس تمام رستوران‌های حاشیه مسیر روستای بند در حاشیه رودخانه شهرچایی تعطیل بودند. شهرداری ارومیه نیز جمع‌آوری آب‌های سطحی را به‌موقع در دستور کار داشت که مانع از آبگرفتگی در معابر بود. 
این مسئول درباره تامین آب شرب شهرستان ارومیه اظهار می‌کند: با وجود برخی نگرانی‌ها درباره آب شرب شهرستان هم هیچ بحرانی در این باره نداشتیم. 

به گفته فرماندار، تنها بخشی از روستای گولان در بخش انزل ارومیه به دلیل قرار گرفتن در مسیل سیلاب مدتی تخلیه و مکان‌هایی برای اسکان اضطراری مردم این روستا در نظر گرفته شده بود. به گفته این مسئول، بخشدار منطقه حدود 40 منزل در روستای گولان را برای پیشگیری از بروز خسارت ناشی از سیل تخلیه کرده بود که پس از رفع خطر مردم دوباره به محل سکونت خود بازگشتند. 
 

84 روستا در برابر خطر سیل ایمن شدند

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی هم از اجرای طرح ایمن‌سازی 84 روستای استان در برابر خطر سیل خبر می‌دهد و می‌گوید: 86 طرح در این تعداد روستا با اعتبار 49 میلیارد و 190 میلیون ریال اجرا شده است. 
«محمود بدلی» ادامه می‌دهد:‌ این طرح از سال 1384 با عنوان طرح ویژه بهسازی در حال اجراست و تاکنون برای 103 هزار و 634 روستا پرونده تشکیل شده است. همچنین 23 روستای در معرض خطر به دلیل قرارگیری در مسیر سیل در آذربایجان غربی جابه‌جا شده‌اند. از سوی دیگر به گفته مسئولان استان تخریب بارندگی‌های بهاره در آذربایجان غربی قابل توجه نبوده است، اما مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان غربی از تخریب ۱۱ واحد روستایی خبر می‌دهد و می‌گوید: خشتی و گلی بودن این ۱۱ واحد مسکونی روستایی عامل اصلی تخریب آنها بر اثر بارش بوده است.

بدلی با بیان این‌که کار آواربرداری واحدهای مسکونی تخریب‌شده در روستاهای تکاب از اواخر هفته گذشته آغاز شده است، عنوان می‌کند: با تأمین امکانات و ماشین‌آلات لازم از جمله چند دستگاه کمپرسی و بیل مکانیکی از سوی فرمانداری و ستاد مدیریت بحران این شهرستان، عملیات بازسازی واحدهای مسکونی تخریب‌شده در روستاهای این شهرستان در حال اجراست.


تقدیر رئیس‌جمهوری از موفقیت در مدیریت بحران

با اقدامات انجام‌شده مسئولان و گذراندن روزهای بحرانی نوروز که در برخی استان‌های کشورمان با سیلاب‌های خسارت‌زا همراه بود، رئیس جمهوری هم در تماسی تلفنی با استاندار آذربایجان غربی در جریان کارهای انجام‌شده قرار گرفت و از مدیریت موفق در پیشگیری از بحران در این منطقه تقدیر کرد. «حسن روحانی» ضمن قدردانی از آمادگی و مدیریت ستاد بحران آذربایجان غربی، در جریان وضعیت دریاچه ارومیه هم قرار گرفت.

بر اساس اعلام روابط عمومی فرمانداری ارومیه، رئیس جمهوری با تقدیر از مردم آذربایجان‌غربی به دلیل همدلی و همراهی با مسئولان و خدمتگزاران خویش از استاندار آذربایجان غربی، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست تا با استفاده از ظرفیت همه نیروهای امدادی، خدمات‌رسان و کمک‌‌رسان، در حد توان از بروز هرگونه بحران و حادثه ناخواسته ناشی از بارش‌های بهاری برای مردم استان جلوگیری کنند. 
استاندار آذربایجان‌غربی هم در این تماس با ابراز خوشحالی از افزایش تراز آب دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش ذخیره آب به 5/3 میلیارد متر مکعب در روزهای آینده، گزارشی از نحوه آمادگی، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌های پرخطر، امدادرسانی و مدیریت بحران در نقاط مختلف استان در روزهای اخیر را به رئیس ‌جمهوری ارائه کرد و از آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و ستاد مدیریت بحران این منطقه برای مقابله با مشکلات احتمالی ناشی از بارش‌ها در روزهای آتی خبر داد. 


مهار آب‌های سطحی ارومیه

شهردار ارومیه در گفت‌وگو با همشهری درباره مدیریت هدایت و کنترل آب‌های سطحی ناشی از بارش‌های جوی در شهر بیان می‌کند: در طول 7 سال گذشته بیش از 300 کیلومتر کانال در شهر از سوی همکاران ما در شهرداری ارومیه ساخته شده است.

«محمد حضرت‌پور» از آماده‌باش نیروهای شهرداری ارومیه با وجود انجام چنین پروژه‌های عمرانی خبر می‌دهد و می‌گوید: تمام آب‌های سطحی که احتمال می‌رفت از دامنه‌ها به داخل شهر در اثر بارش‌ها سرریز شود، تحت کنترل بود. به گفته این مسئول، در طول 7 سال گذشته برای ساماندهی آب‌های سطحی ساخت 2 عدد لوله به طول هزار و 200 متر در گلشهر یک، ایجاد کانال همراه با آب‌بند مابین طرزیلو و گلشهر با اختصاص 27 میلیارد تومان، ساخت کانال طرزیلو به عرض 6 متر و ارتفاع 3 متر، ساخت 2 لوله هزار و 200 متری برای هدایت آب‌های سطحی در دیانت انجام شده است که این کانال‌ها آب را به رودخانه شهر چایی هدایت می‌کنند. تمام اقدامات صورت‌گرفته بر اساس مطالعات برای بارش‌ها به میزان 60 میلیمتر جوابگو است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید