• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51687
+
-

این کودکان حمایت دائمی می‌خواهند

معاون بهزیستی کرمانشاه: تاکنون 165 کودک اوتیسمی در این استان شناسایی شده اند

جامعه
این کودکان حمایت دائمی می‌خواهند

فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:


اوتیسم، یک بیماری عصبی پیچیده است که رفتار، تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اوتیسم در پسران چندین برابر دختران است. علل مختلفی می‌تواند در ایجاد این بیماری مؤثر باشد، اما هنوز دلیل اصلی ابتلا به این بیماری به‌درستی مشخص نشده است. تاکنون165 کودک اوتیسمی در استان کرمانشاه شناسایی شده اند. 


توجه بیشتر دولت‌ها به کودکان اوتیسمی

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که از سال ۲۰۰۸ سازمان ملل دوم آوریل را روز اوتیسم نام‌گذاری کرده است، می‌گوید: تعیین یک روز به عنوان روز اوتیسم برای آشناسازی مردم جهان با اختلال اوتیسم و توجه بیشتر دولت‌ها به کودکان مبتلا به این اختلال است.

وی با ابراز تأسف از این‌که در کشور ما هنوز کار شایسته‌ای در این روز برای آگاه‌سازی مردم از این اختلال انجام نشده است، می‌افزاید: برخلاف رسانه‌های رسمی کانال‌ها، انجمن‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مجازی تأثیر بسزایی در شناساندن اوتیسم به مردم داشته‌اند.دکتر «نیلوفر اختیاری» ادامه می‌دهد: اوتیسم یا درخودماندگی جزو طبقه اختلالات نافذ رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی ضعیف همراه است. 

وی اضافه می‌کند: علائم این اختلال تا قبل از 3 سالگی آشکار می‌شود و امروزه اکثر مبتلایان تا قبل از چهارسالگی تشخیص داده می‌شوند. البته در گذشته بسیاری از کودکان مبتلا بسیار دیرتر از این سن تشخیص داده می‌شدند و گاهی به‌اشتباه جزو گروه کودکان عقب‌مانده ذهنی قرار می‌گرفتند. یک گروه دیگر هم داریم که جزو طبقه خفیف‌تر اوتیسم هستند؛ کودکان آسپرگر که به‌هیچ‌وجه بیماری آنها تشخیص داده نمی‌شد. 

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان می‌گوید: از هر 70 هزار یا 100 هزار نوزاد متولد شده ممکن از یک نفر مبتلا به این بیماری شود. 
وی علت این بیماری و اختلال را نامشخص می‌داند و می‌افزاید: عملکرد غیرعادی مغز باعث بروز اوتیسم می‌شود، اما علت دقیق آن مانند بسیاری دیگر از اختلالات همچنان نامشخص است. 
اختیاری ادامه می‌دهد: بیماری اوتیسم تعریف علمی مشخصی ندارد و تعریف علمی آن بسیار پیچیده است و این بیماری به‌راحتی قابل تشخیص نیست، مگر توسط افراد متخصص این کار. بیماران اوتیسمی درمانی ندارند. درمان این بیماری همراه با آموزش و حمایت مادام‌العمر است.
زندگی این بیماران طبیعی است و ظاهری سالم دارند. یک بیمار اوتیسمی به حمایت مالی و روانی برای طی زندگی نیاز دارد. 


اطلاع‌رسانی در زمینه اوتیسم 

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان تأکید می‌کند: اطلاع‌رسانی در زمینه اوتیسمفقط وظیفه دولت نیست، بلکه یک وظیفه همگانی است و من و شما هم باید در این زمینه گام برداریم. 

وی با بیان این‌که با تشخیص زودهنگام در سن زیر سال می‌توان چنین کودکانی را آموزش‌پذیر کرد، می‌افزاید: این کودکان می‌توانند به تحصیل بپردازند و در مدارس عادی درس بخوانند. با آموزش به‌موقع و درست این بیماران، می‌توان آنها را برای زندگی در آینده مستقل تربیت کرد تا بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند. 

اختیاری تأکید می‌کند: با تشخیص این بیماری، تربیت و آموزش به‌موقع می‌توان از این بیماران افراد و شهروندان مستقلی تحویل اجتماع داد. 
وی اضافه می‌کند: برخی از این افراد دارای نبوغ و هوش خاص و متفاوتند. بنابراین می‌توان از این کودکان افرادی در زمینه‌های مختلف کاری مستقل تربیت کرد. وی ادامه می‌دهد: بنابراین هزینه کردن برای اوتیسم در دوران کودکی، باعث ذخیرهسهم بسیار قابل توجهی از اقتصاد جامعه در بزرگسالی می‌شود.


پرداخت مستمری به بیماران 

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی کرمانشاه می‌گوید: 165 کودک اوتیسمی در استان کرمانشاه شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۵ کودک در مرکز آموزشی اوتیسم کرمانشاه به نام «حس پنهان» از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند. البته علاوه بر مستمری، خدمات دیگری نظیر روان‌شناسی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، بازی‌درمانی، اتاق تاریک، شن‌درمانی، تربیت جنسی و کلاس‌های نقاشی و موسیقی را از مرکز بهزیستی استان دریافت می‌کنند. 

دکتر «نیلوفر اختیاری»‌ به تنها مرکز نگهداری بیماری اوتیسم در کرمانشاه اشاره می‌کند و می‌افزاید: حس پنهان تنها مرکز آموزشی کودکان اوتیسم در کرمانشاه است که تحت نظارت خانم «الهام حیرانی» اداره می‌شود و صاحب‌امتیاز آن است.  وی اضافه می‌کند: این مرکز پایگاه دائمی غربالگری تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم در کرمانشاه است که در حال حاضر 25 کودک دارای اوتیسم از خدمات‌دهی این مرکز در کرمانشاه بهره‌‌مند می‌شوند. ‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید