• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51675
+
-

تحقق یک رؤیا


مهین قاسمخانی| خبرنگار شهری 

جنوب شهر، همیشه برای ما تداعی‌کننده محرومیت، سرانه‌های شهری پایین، تراکم بالای جمعیتی، بافت فرسوده شهری، خطرپذیری بالا و هزار و یک مشکل دیگر بوده است، البته کمتر منطقه‌ای را می‌توان یافت که همه این مشکلات را با هم داشته باشد، اما در کمال تعجب باید گفت که منطقه۱۷ تهران به‌عنوان کوچک‌ترین تکه پایتخت، همه این مشکلات را با هم دارد. منطقه‌ای با۸۲۲هکتار وسعت که ۲۴۰هکتار آن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. اگر به این مشکل، ریزدانه بودن بافت منطقه را هم اضافه کنیم ضریب آسیب‌پذیری آن در برابر حوادثی چون زلزله تا ۸۰درصد افزایش پیدا می‌کند. وسعت کم و تراکم بالای جمعیت در این منطقه همیشه یک مانع جدی برسرراه توسعه سرانه‌های شهری بوده است. 
از سوی دیگرهمجواری و گذشتن خطوط راه‌آهن تهران‌ـ تبریز و تهران‌ـ اهواز از این منطقه، حتی بعد از زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز هم مشکلات ناشی از این همجواری را آن‌طور که مورد انتظار بود، کم نکرد. به همه این مشکلات باید پایین بودن درآمدهای پایدار شهری را هم اضافه کرد. با در اختیار داشتن این آمار و اطلاعات و یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت توسعه اقتصادی و افزایش سرانه‌های شهری در چنین منطقه‌ای تا چه حد می‌تواند دشوار و دور از ذهن باشد و اگر بدانیم این منطقه تا یک سال قبل در کسب درآمدهای پایدار شهری در بین مناطق۲۲گانه تهران رتبه بیست و دوم را داشته است بیشتر و بیشتر متوجه موانع موجود بر سر راه توسعه این منطقه می‌شویم، اما اکنون و در واپسین روزهای سال ۱۳۹۷ خبرهای خوشی از این منطقه به گوش می‌رسد. اکنون پروژه‌هایی در منطقه۱۷ در حال اجراست که هریک به تنهایی می‌تواند تحولی جدی در زمینه افزایش سرانه‌های این منطقه باشد. اقدام بی‌سابقه اهالی محله امامزاده حسن(ع) در تجمیع و آغاز نوسازی ۲۶پلاک فرسوده، ایجاد یک مرکز خدماتی رفاهی در جنوب محله بلورسازی، به چرخش و گردش درآمدن دوباره چرخ‌های پروژه عظیم رفاهی، تفریحی و ورزشی دارالشهدا فقط بخشی از خبرهای خوشی است که این روزها از منطقه۱۷ به گوش می‌رسد. 
آمارها نشان می‌دهد منطقه۱۷ که تا یک سال قبل در کسب درآمدهای پایدار شهری رتبه آخر را داشته است اکنون با صعود ۲۲پله‌ای حتی گوی سبقت را از مناطق شمال شهر هم ربوده است. بی‌شک شاه کلید این توسعه و پیشرفت به‌وجود آمدن تعامل و همدلی بین مردم و مدیریت شهری و در نهایت جلب سرمایه‌های بخش خصوصی برای توسعه منطقه است. به عقیده مدیران شهری منطقه ۱۷، در دوره‌ای که مدیریت شهری چالش‌های جدی در حوزه مالی دارد بهترین راه توسعه ساخت پروژه‌های عمرانی، جلب سرمایه‌های بخش خصوصی است، اتفاقی که در منطقه۱۷ به شکل کاملاً موفق رخ داده و می‌تواند الگویی برای سایر مناطق باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید