• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51665
+
-

کلنگ بازسازی گلستان به زمین خورد

فاطمه میرزایی/گرگان - خبرنگار 

در حالی که آب هنوز در آق‌قلا پایین نرفته است، اما خبرهای خوشی از گمیشان به گوش می‌رسد. آنجا سطح آب رو به پایین رفتن است و شهرداری همراه با نیروهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال پاکسازی خیابان‌ها هستند. اتفاقات خوب در گمیشان در حالی رخ می‌دهد که به نظر آق‌قلا هنوز نتوانسته است برای کاهش آب ورودی به شهر و خروج مانداب‌های پیشین به راه حل اجرایی قابل توجهی دست پیدا کند. با این حال این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آق‌قلا و همچنین روستاهای این شهر و گنبدکاووس معطوف به بازسازی خانه‌هایی است که در سیل از بین رفته‌اند یا ممکن است پس از تخلیه گل و لای فرو بریزند.  سرپرست استانداری گلستان می‌گوید برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. میرمحمد غراوی توضیح می‌دهد: کمیته‌ای برای بررسی کارشناسی خانه‌های قابل‌استفاده پس از سیلاب تعیین شده است. همه خانه‌های آسیب‌دیده در آق‌قلا و گمیشان و روستاهای اطراف که دچار آب‌گرفتگی شده‌اند، پس از بازدید تیم کارشناسی و تایید، می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در غیر این صورت واحد مسکونی مذکور تخریب و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بازسازی می‌شود. او همچنین از کلنگ‌زنی ساخت نخستین واحد مسکونی شهری تخریب‌شده بر اثر سیلاب در شهرستان آق‌قلا خبر می‌دهد و می‌گوید: کمیته‌ای شامل بنیاد مسکن، شهرداری‌ها، نظام مهندسی استان و دفتر فنی استانداری صلاحیت واحدهای مسکونی را برای استفاده مردم تایید می‌کنند.  

وی با بیان این‌که با ۴۰ میلی‌متر بارش و رواناب حاصل از ذوب برف ارتفاعات جنوب استان، احتمال بازگشت دوباره آب به سمت شهر آق‌قلا وجود دارد، اظهار می‌کند: با استفاده از توان مهندسی در حال ایجاد کانال و دایک حفاظتی در روستای یلمه‌خندان هستیم تا از ورود دوباره آب به شهر جلوگیری کنیم. به ماشین‌آلاتی چون لودر، بولدوزر، بیل مکانیکی و کمپرسی نیاز داریم که قرار شد در اولین فرصت از سوی خراسان ‌رضوی اعزام شود. 

او همچنین درباره خسارت واحدهای مسکونی آق‌قلا می‌گوید: در این حادثه بیش از 2500 واحد مسکونی در شهر آق‌قلا خسارت دیدند و 30 درصد آنها تخریبی هستند. برای ساخت واحدهای مسکونی در شهرها مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است. همچنین برای ساخت واحدهای مسکونی روستایی هم مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. برای تعمیر واحدهای مسکونی در روستاها و شهرها هم تا سقف ۱۵ میلیون تومان به صورت تسهیلات کم‌بهره و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است. همچنین صدور پروانه در مناطق سیل‌زده رایگان است و سیمان رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید