• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51654
+
-

گفت‌وگو با رئیس اداره ورزش و جوانان جنوب غرب تهران درباره پروژه‌های ورزشی در حال ساخت

پایگاه قهرمانی تهران در انتظار طرحی بزرگ



ساخت مجموعه ورزشی شهدای هویزه به‌عنوان یکی از طرح‌های برجسته جنوب تهران، سال1383 در محله یاخچی‌آباد آغاز شد، اما به سرانجام نرسید. بعد از گذشت 15 سال، چندی پیش زمزمه‌های شروع مجدد آن به صدا درآمد. «کامبیز رنجبر» رئیس اداره ورزش و جوانان جنوب غرب تهران معتقد است ساخت این مجموعه طبقاتی بخش عمده‌ای از کمبودهای سرانه ورزشی مناطق 16، 17، 18 و 19 را رفع می‌کند. رنجبر در گفت‌وگو با ما از اجرای طرح‌هایی همچون ساخت یک سالن ورزشی چندمنظوره در بخش آفتاب، ایجاد تغییرهای اساسی در مجموعه ورزشی شهید قیانوری و راه‌اندازی زمین فوتبال با مشارکت بخش‌های خصوصی خبر می‌دهد.  


 بهره‌برداری از مجموعه ورزشی شهدای هویزه یکی از درخواست‌های مهم شهروندان ساکن در جنوب تهران به‌خصوص ساکنان منطقه16 است. این طرح در چه مرحله‌ای از ساخت قرار دارد و چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد؟ 
ساخت این مجموعه 5 هزار و 900 متری فضایی مناسب برای فعالیت در رشته‌های توپی، کشتی، رزمی و شنا ایجاد خواهد کرد که به دلیل کمبود بودجه و هزینه زیادی که برای تکمیل آن نیاز است، تاکنون فقط 35‌ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بهره‌برداری از آن با شرایط فعلی در آینده‌ای نزدیک ممکن نیست. 

 پیشنهاد شما برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این طرح چیست؟ 
با توجه به اینکه بودجه‌های ما محدود است، پیشبرد طرح در کوتاه‌مدت کار ساده‌ای نیست. براین اساس صحبت‌هایی بین اداره کل ورزش و شهرداری تهران صورت گرفته تا ادامه طرح به شهرداری تهران محول شود. در صورت تحویل این طرح به شهرداری، تکمیل این مجموعه از جمله طرح‌های اولویت‌دار محسوب می‌شود که با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد. 

 این طرح فازبندی نشده تا مثلاً با اتمام یک فاز بخشی از آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد؟ 
خیر. از آنجا که این مجموعه طبقاتی است، حداقل باید 60‌درصد آن به اتمام برسد تا بخشی از آن مورد استفاده قرار گیرد. 

 به جز این طرح چه طرح‌های دیگری در دست اجرا دارید؟ 
با تحویل مجموعه ورزشی شهید قیانوری به بخش خصوصی و همچنین راه‌اندازی مجدد یک زمین فوتبال چمن مصنوعی طی چند ماه آینده، تغییرهای مثبتی در این حوزه صورت خواهد گرفت. ساخت یک سالن ورزشی چندمنظوره در بخش آفتاب هم یکی دیگر از طرح‌های عمرانی مهم است که برای اهالی این محدوده از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 تعداد کل مجموعه‌های ورزشی جنوب تهران چه مقدار است و با بهره‌برداری از مجموعه طبقاتی هویزه و سالن ورزشی شهرآفتاب، این رقم چقدر خواهد شد؟ 
اداره ورزش و جوانان جنوب غرب تهران دارای 7 مجموعه ورزشی است که با راه‌اندازی مجموعه شهدای هویزه و سالنی در شهرآفتاب به 9 مورد خواهد رسید. همه این اماکن دارای سالن‌های ورزشی متعدد هستند که تعداد آنها به 29 مورد می‌رسد. 

 براساس این آمار، سرانه ورزشی جنوب غرب تهران در چه وضعیتی است؟ 
در برنامه ششم توسعه 2‌مترمربع فضای ورزشی برای هر فرد مشخص شده که حوزه جنوب غرب به لحاظ برخورداری از سرانه ورزشی، جزو ضعیف‌ترین حوزه‌های شهر تهران محسوب می‌شود. اما راه‌اندازی مجموعه طبقاتی شهدای هویزه اتفاق بزرگی است که سرانه ورزشی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 

 باوجود این کمبودها رتبه ورزشی این مناطق چند است؟ 
در سال جاری جنوب غرب تهران در بخش قهرمانی حوزه بانوان رتبه اول را کسب کرد و در بخش آقایان هم بعد از حوزه شرق پایتخت، عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرده است. جالب است که 40‌درصد بازیکنان تهرانی تیم‌ملی را ورزشکاران جنوب غرب تهران تشکیل می‌دهند و در حال حاضر 53 ملی‌پوش زن و مرد جنوب شهری هستند.

 دلیل این موفقیت‌ها را در شرایط سخت چه می‌دانید؟ 
وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای متعدد در جنوب غرب تهران سابقه طولانی دارد. اینجا از قدیم‌ مهد استعدادهای ورزشی بوده و هنوز هم همین روال ادامه دارد. خوشبختانه امکانات محدود مانعی برای عدم موفقیت بچه‌های این بخش از پایتخت محسوب نمی‌شود و چه بسا آنها را در رسیدن به هدفشان سرسخت‌تر می‌کند. 

 چقدر از توان این سرمایه‌های ورزشی در مجموعه‌های جنوب تهران استفاده می‌شود؟ 

براساس این قانون که تمام اماکن شهرداری و وزارت ورزش باید در قالب مقررات مالی دولت بر طبق ماده 88 به پیمانکاران اجاره داده شود به‌کارگیری استعدادهای ورزشی منطقه در محیط‌های ورزشی توسط اداره ما غیرممکن است. با این حال با وزارت ورزش مکاتبه‌هایی داشته‌ایم که اماکن ورزشی تحت پوشش خود را به بخش خصوصی اجاره ندهند و زیرنظر هیئت‌های ورزشی اداره شوند. در این صورت استفاده از چهره‌های ورزشی هم به‌عنوان یکی از اختیارات آنها ممکن خواهد بود. 

 مردم به‌خصوص در مناطق جنوبی بعد از فصل تابستان تا حدودی از ورزش فاصله می‌گیرند. دراین‌باره چه رویکردی پیش گرفته‌اید؟ 
ورزش در وهله اول باید به‌ یک فرهنگ تبدیل شود. بخشی از بی‌توجهی‌ها به امر ورزش به این بر‌می‌گردد که ما هنوز آگاهی کافی نسبت به فواید ورزشی نداریم. با این حال ایجاد پایگاه‌های سنجش سلامت توسط هیئت پزشکی ورزشی از جمله طرح‌هایی است که برای جذب شهروندان، حداقل سالانه 4بار در مجموعه‌های تحت پوشش اجرا می‌شود. افزایش ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی همگانی با مشارکت شهرداری مناطق و برگزاری کلاس‌های مربیگری با رویکرد شناسنامه‌دار کردن مربیان هم از دیگر طرح‌هایی است که برای جذب بیشتر شهروندان به ورزش اجرا می‌شود. 

 برای ورزش روستاهای تحت پوشش چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ 
ما یک هیئت روستایی و عشایری داریم که امور مربوط به عشایر و 23 روستای بخش آفتاب در جنوب غرب تهران را تحت پوشش دارد. در سالی که گذشت 2 سالن ورزشی در روستاهای قلعه‌نو حاجی موسی و علی‌آباد باقروف ایجاد کردیم. توجه به ورزش‌ همگانی هم از دیگر اقدامات ما در این بخش است. 

 درباره طرح‌های ورزشی در دست اجرا و پیشنهادتان برای بهبود شرایط بگویید. 
ایستگاه‌های ورزش همگانی با مشارکت شورای ورزشی، شهرداری، آموزش و پرورش، بسیج و پیشکسوتان رو به افزایش است. بحث استعدادیابی توسط اداره آموزش و پرورش انجام می‌شود، اما برای کسب نتایج مطلوب‌تر از شهرداران مناطق نیز تقاضا داریم باتوجه به اینکه ما پایگاه قهرمانی استان تهران هستیم، نگاه ویژه‌ای به ورزش داشته باشند چراکه مطمئناً با کمک همدیگر اتفاقات بهتری را برای شهروندان رقم خواهیم زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید