• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51652
+
-

بازیگر نقش نوجوانی جهان پهلوان در یافت‌آباد کشتی می‌گیرد

همه تختی صدایم می‌زنند

همه تختی صدایم می‌زنند

زهرا بلندی|خبرنگار
منطقه 18


شباهت عجیبی به جهان پهلوان تختی دارد. جوان 22ساله اهل استان مرکزی و ساکن پاکدشت که چندی پیش به‌عنوان بازیگر نقش نوجوانی تختی در فیلم سینمایی‌اش ایفای نقش کرد و حالا آوازه‌اش در شبکه‌های مجازی پیچیده است. «علیرضا گودرزی» از روزی که فعالیتش را در کشتی آغاز کرد و روی تشک حاضر شد، از نگاه‌های خاص مردم به شباهت چهره‌اش با تختی پی برد. این ورزشکار برای تمرین همه‌روزه به یکی از ورزشگاه‌های منطقه 18 می‌آید تا نزد مربیان برجسته‌ای همچون «صادق گودرزی» و «هادی داداشی» به تمرین بپردازد. برای گفت‌وگویی صمیمانه با او، قبل از ورود به جلسه تمرین در محله یافت‌آباد سراغش آمده‌ایم. 

«علیرضا گودرزی» روی سکویی مقابل ورزشگاه ناطق نوری ایستاده است. هر 2 دست را به روی دهانش گرفته و با بازدم‌های مکرر سعی در گرم کردن‌شان دارد. این جوان کشتی‌گیر از 7سالگی ورزش را با فوتبال آغاز کرد و به مرور بعد از 3 سال به رشته کشتی جذب شد. ورزشکاری که حدود 6 سال است همراه خانواده‌اش به پاکدشت مهاجرت کرده، می‌گوید: «پدرم خیلی دوست داشت که روزی یک ورزشکار حرفه‌ای بشوم و حمایت‌هایش باعث شد تا خیلی زود در این رشته پیشرفت کنم. نخستین بار سال 1393 در مسابقات انتخابی تیم‌ملی اول شدم، مدال دوم آسیایی را از آن خود کردم و در مسابقات جهانی نوجوانان هم مدال طلا کسب کردم.» او با اشاره به اینکه اکنون در تیم «امیدها» بازی می‌کند و آخرین مقامی که کسب کرده مقام سوم آسیایی جوانان است، می‌گوید: «در تمام این سال‌ها در مسابقات و تمرینات مربی‌ها از شباهتم با جهان پهلوان تختی صحبت می‌کردند.» با گفتن این جمله لبخند روی لب‌هایش می‌نشیند. سپس ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه تختی بین کشتی‌گیران یک اسطوره است، این شباهت انگیزه‌ای مضاعف در من ایجاد کرد تا برای ثبت موفقیت‌های بیشتر تلاش زیادتری کنم. دست آخر هم با وجودی‌که تجربه‌ای در بازیگری نداشتم توسط مربی‌ام «هادی داداشی» برای بازی در نقش نوجوانی‌ تختی به کارگردان این فیلم معرفی شدم و با افتخار در فیلمی که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، ایفای نقش کردم.» وقتی از شباهت رفتارش به‌منش پهلوانی تختی سؤال می‌کنیم، می‌گوید: «آرزویم این است رفتارم نیز به الگوهای رفتاری تختی نزدیک باشد. در حد توان به افراد نیازمند کمک می‌کنم و به همسن‌هایم فنون کشتی یاد می‌دهم.»

 مربیان برجسته، دلیلی برای حضور در منطقه 



مدام ساعتش را چک می‌کند. به خیابان چشم دوخته و بی‌صبرانه منتظر آمدن مربی‌هایش است. در این میان پسر خردسالی قبل از ورود به باشگاه به سوی ما می‌آید و از گودرزی می‌خواهد با او عکس بگیرد. گودرزی با اشاره به اینکه خیلی از بچه‌های این مجموعه او را با نام تختی صدا می‌کنند، می‌گوید: ««مرتضی پورمرتضوی»، «بهمن تیموری»، «علیرضا عبداللهی» و «مرتضی قیاسی» از کشتی‌گیرانی هستند که در این باشگاه کشتی می‌گیرند، ضمن اینکه افراد مبتدی هم در کنار ما استعدادیابی شده و آموزش می‌بینند.» او با اشاره به اینکه برای نخستین بار یک سال پیش به سبب وجود مربیانی برجسته، منطقه 18 را برای تمرین انتخاب کرده، می‌گوید: «علاوه بر امکانات محدود محل سکونتم حضور مربیانی همچون «صادق گودرزی»، «تقی اکبر‌نژاد» و «هادی داداشی» در این منطقه انگیزه بزرگی بود تا برای تمرین در اینجا هر روز مسافت زیادی را طی کنم.» ورزشکاری که برای رسیدن از شهرستان پاکدشت به محله یافت‌آباد 2 ساعت راه را طی می‌کند، ادامه می‌دهد: «از پاکدشت تا خاوران با تاکسی می‌آیم و از آنجا با اتوبوس‌های تندرو خودم را به ترمینال جنوب می‌رسانم. بعد هم با مترو به نعمت‌آباد و از آنجا با تاکسی خودم را تا ورزشگاه می‌رسانم.» او درباره مشکلاتش می‌گوید: «اما مدت زمانی که برای آمدن اتوبوس‌های تندرو صرف می‌کنم خیلی معطلم می‌کند. هزینه رفت‌وآمد هم دغدغه دیگری است که با کمک‌های پدرم تا حدودی از پس آن بر می‌آیم.» وقتی از گودرزی درباره امکانات و وی‍ژگی‌های این مجموعه سؤال می‌کنیم، می‌گوید: «من بیشتر به خاطر مربی‌هایم به اینجا می‌آیم وگرنه امکانات مجموعه‌های این منطقه هم مثل محل سکونتم ایده‌آل نیست و نیازمند رسیدگی و توجه بیشتری است.»

 مایه افتخار مربیان

«هادی داداشی» تنها مربی گودرزی است که امروز در جلسه تمرین حاضر شده است. او می‌گوید: «این جوان یکی از استعدادهای ناب کشور است که با کسب قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا آینده روشنی در انتظارش است.» او می‌گوید: «همه بچه‌های کشتی‌گیر معمولاً آقای تختی را الگوی خود می‌دانند. شباهت این استعداد ورزشی به جهان پهلوان تختی و ایفای نقش نوجوانی او از دیگر افتخاراتی است که در کارنامه‌اش به ثبت رسید.» او به تلاش‌های گودرزی برای شباهت رفتارش به تختی اشاره کرده و می‌گوید: «همه مربی‌ها این جوان را دوست دارند و فعالیت در کنار چنین شاگردی مایه افتخار من و دیگر مربیان است.»

​​​​​​​ ​​​​​​​درباره فیلم «غلامرضا تختی»


فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» فیلمی از زندگی جهان پهلوان را روایت می‌کند که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته اکران شد. کارگردان این فیلم بهرام توکلی است و سعید ملکان تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است. «علیرضا گودرزی» به‌عنوان بازیگر نقش نوجوانی تختی، در این فیلم در کنار بازیگرانی همچون محسن تختی، شاهرخ شهبازی، علیرضا گودرزی و ستاره پسیانی ایفای نقش کرده است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید