• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51647
+
-

جیم مثل جمشید مشایخی

با موافقت اعضای شورا و تصویب دوفوریت طرحی، خیابان «ج» در ولنجک به نام مرحوم «جمشید مشایخی» نامگذاری می‌شود

شورا
جیم مثل جمشید مشایخی

حامد فوقانی/خبر‌نگار

خیابان «ج» تهران به نام مرحوم «جمشید مشایخی» نامگذاری می‌شود. این اقدام در پی مصوبه دیروز شورای شهر تهران صورت می‌گیرد. بنابراین تا چندی دیگر تابلوی خیابان «ج» در محله ولنجک به نام جمشید مشایخی، کمال‌الملک سینمای ایران که چندی پیش از دنیا رفت تغییر پیدا می‌کند.
نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال جدید دیروز با تأخیر یک‌ساعت و 45دقیقه‌ای آغاز شد. این تأخیر که به مذاق برخی از اعضای شورا و خبرنگاران نیز خوش نیامده بود، به‌دلیل حضور چند عضو شورا در مراسم افتتاح همزمان 3پروژه بزرگ شهری تهران رخ داد. بر این اساس بسیاری از آنها به مراسم بهره‌برداری 3پروژه شامل خط 6مترو، 1250هکتار از کمربند سبز و نخستین پروژه مسکن امید رفتند و حدود 2ساعت دیرتر از زمان معمول جلسه را تشکیل دادند. این در حالی بود که خیلی‌ها تصور می‌کردند تعداد اعضای شورا برای تشکیل یکصد و سی و چهارمین جلسه به حدنصاب نرسد.

نام مشایخی بر خیابانی در محل سکونت او
دیروز پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام مرحوم مشایخی را ابتدا احمد مسجدجامعی مطرح کرد. او که بلافاصله پس از درگذشت مشایخی نیز چنین موضوعی را پیشنهاد داده بود، گفت: «جمعی از اهالی سینما و خانواده مرحوم جمشید مشایخی ابراز تمایل کردند که خیابان محل سکونت او به نام آن مرحوم نامگذاری شود. بر همین اساس در این جلسه دو فوریت تغییر نام خیابان «ج» به نام جمشید مشایخی را ارائه می‌کنم.» پس از این مرتضی الویری، دیگر عضو شورا در واکنش به این پیشنهاد گفت: «من از دوستداران مرحوم جمشید مشایخی هستم اما واقعیت این است که نباید این پیشنهاد با قید دو فوریت به شورای شهر بیاید، چرا که دو فوریت معنای خاص دارد و به این معناست که ضرر و زیانی متوجه شهر می‌شود، اما حالا اگر این تغییر‌نام در این جلسه انجام نشود، چه زیانی به شهر می‌رسد؟» همچنین محمود میرلوحی گفت: «به‌نظرم باید قبل از آنکه هنرمندان و افراد معروف دار فانی را وداع بگویند، معبری را به نام آنها کنیم نه اینکه منتظر بمانیم آنها فوت کنند و بعد از آن خیابانی را به نام‌شان نامگذاری کنیم.»
با وجود این در نهایت اعضای شورای شهر تهران به دو فوریت طرح پیشنهادی مبنی بر تغییر نام خیابان «ج» به نام جمشید مشایخی رأی مثبت دادند و با رأی اعضا خیابان «ج» در منطقه ولنجک به نام جمشید مشایخی نامگذاری می‌شود.

طرحی دیگر برای حفاظت از باغات
روز گذشته پارلمان شهری پایتخت یک‌دستور جلسه دیگر هم داشت. در این راستا فوریت طرحی مبنی بر تملک ابنیه با ارزش در شهر تهران ارائه شد. ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست درباره این طرح گفت:‌ « افزایش سرانه فضای سبز در مناطق کم برخوردار از دلایل طرح این یک فوریت است.» براساس این گزارش در طرح پیشنهادی این ماده واحده آمده است:
به‌منظور صیانت از باغات و اراضی مشجر شهری و ابنیه و املاک واجد ارزش و تملک آنها، شهرداری تهران موظف است نسبت به بررسی روش‌های تامین مالی، تهاتر و سایر روش‌های نوین اقتصادی و تهیه و ارائه لایحه در این خصوص با رعایت موارد ذیل اقدام کند:
 شناسایی باغات و املاک دارای اولویت براساس ضرورت‌های محلی و منطقه‌ای و رعایت سرانه‌های مورد نیاز.
 تهیه مدل‌های مالی همراه با طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی جهت تامین منابع و اعتبارات لازم.
 بررسی هزینه و فایده حسابداری و تعیین منافع محیط‌زیستی و اکولوژیکی تملک و حفظ املاک مذکور.
 بررسی راهکارهای مشارکت بخش خصوصی، نهادهای مدنی و بنگاه‌های اقتصادی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی و نیز انتشار اوراق مشارکت‌.
این طرح با ۹ رأی موافق به تصویب رسید.

هاشمی: نقش دولت در رفع معضلات پایتخت جدی است
محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم در ابتدای جلسه درباره اهمیت نقش دولت در توسعه حمل و نقل عمومی صحبت کرد. او با اشاره به افتتاح خط 6 مترو و تعدادی دیگر از پروژه‌های بزرگ شهری که با حضور رئیس‌جمهور و بخشی از اعضا صورت گرفت تأخیر در برگزاری یکصدو سی و چهارمین جلسه را همزمانی با این افتتاحیه‌ها عنوان و به این خاطر از شهروندان محترم و اصحاب رسانه عذرخواهی کردد.
هاشمی ادامه داد: «امیدواریم دولت تدبیر و امید در 2سال باقیمانده از مدت مسئولیت خود، اقدامات جدی در حل معضلات مدیریت شهری پایتخت به‌ویژه حوزه حمل ونقل عمومی ایفا کند. در ایام تعطیلات نوروزی، همانند سراسر کشور شاهد نزول رحمت الهی در تهران بودیم که با تلاش گسترده همکاران خدوم شهرداری تهران به‌خصوص در حوزه خدمات شهری، با کمترین معضل ایجاد شده برای شهروندان، تعطیلات سپری شد که از این عزیزان نیز قدردانی می‌کنیم. در موضوع سیل باید به این نکته توجه داشت که غفلت و اشتباهات انسانی موجب می‌شود باران که نماد مهر طبیعت است به ابزار خشم طبیعت و بلایای طبیعی تبدیل شود.» رئیس شورا اقداماتی نظیر از بین بردن جنگل‌ها و مراتع و فضای سبز حاشیه‌ای که نقش مهمی در جذب وکنترل رواناب‌ها دارد و بی‌توجهی به پروژه مهم آبخیزداری که می‌تواند رواناب‌ها را به جای سیل آسیب رسان به منابع آب شیرین گرانبها تبدیل کند را در کنار ساخت‌وساز غیرقانونی و بی‌رویه در مسیل‌ها و حریم رودها و ارتفاعات، عوامل مهمی در ایجاد و افزایش خسارات سیل عنوان کرد.



این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :