• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51646
+
-

ایران؛ محور اختلاف گروه7

در نشست دوروزه وزرای خارجه کشورهای عضو گروه7، اختلاف نظر اعضا بر سر مهم‌ترین مسائل سیاسی بین‌المللی آشکار شد

ایران؛ محور اختلاف گروه7



نشست وزرای خارجه 7کشور صنعتی جهان موسوم به گروه7 (جی-7) بدون حضور آمریکا و با اختلاف بر سر مسائل خاورمیانه ازجمله موضوع فلسطین و ایران به پایان رسید.
وزرای خارجه کشورهای عضو جی-7 که به‌مدت 2روز در فرانسه گرد هم آمده بودند، در ابتدای نشست اعلام کردند با هدف هماهنگی در زمینه مدیریت بحران‌های جهانی گرد هم آمده‌اند؛ پایان کار اما با اختلاف آشکار در مورد برخی از مهم‌ترین مسائل بین‌المللی همراه بود. عدم‌حضور مایک پمپئو در نشست وزرای خارجه جی-7، نخستین موضوعی بود که توجه بسیاری را به‌ خود جلب کرد و از احتمال جدی‌تر شدن اختلاف نظر میان کشورهای عضو این گروه یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن حکایت داشت.
وزرای خارجه حاضر در نشست فرانسه تلاش می‌‌کردند مقابل دوربین رسانه‌ها لبخند بزنند اما اختلافات آنها در نشست‌هایی که پشت درهای بسته برگزار شد، از آنچه در بیانیه پایانی آمده و آنچه از بیانیه حذف شده قابل شناسایی است. اعضا در بیانیه پایانی در زمینه مبارزه با جرایم سایبری و مقابله با هجوم پناهجویان به سمت کشورهای اروپایی متعهد شده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس اما به نقل از یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که نخواسته نامش فاش شود، پرده از اختلاف کشورها بر سر فلسطین و ایران برداشت. به گفته این دیپلمات اروپایی، اتحادیه اروپا با توجه به عضویت 4کشور اروپایی در گروه7 تلاش داشته که موضوع حمایت از راه‌حل 2دولت در مناقشه اسرائیل و فلسطین و همچنین حمایت قطعنامه‌های شورای امنیت از توافق هسته‌ای با ایران را در بیانیه پایانی بگنجاند اما در سایه اختلاف میان اعضا، این 2مورد از متن بیانیه حذف شده است. به گفته این دیپلمات اروپایی، اشاره به «حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه» در متن نهایی بیانیه نشست گروه7 با مخالفت 4کشور اروپایی روبه‌رو بوده اما در نهایت وارد متن شده است.
به‌نظر می‌رسد جان سالیوان، معاون وزیرخارجه آمریکا که به‌جای پمپئو به نشست فرانسه رفته بود توانسته با اعمال فشار به کشورهای عضو، هم مسئله حمایت از راهکار 2دولت در مورد مناقشه فلسطین و هم حمایت از توافق هسته‌ای ایران را حذف و ادعای حمایت ایران از تروریسم را وارد متن نهایی بیانیه گروه7 کند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که میزبان نشست اخیر گروه7 بود نیز دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کشورهای عضو نتوانسته‌اند در پایان مذاکرات خود بر سر مسئله فلسطین و ایران به توافق برسند. در بیانیه به‌طور مشخص به «اختلاف میان اعضا بر سر فلسطین» اشاره شده است. این اختلاف ناشی از سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو برای الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی است که با حمایت آمریکا روبه‌رو بوده است.

اختلاف به‌جای اتحاد
کشورهای صنعتی جهان ازجمله روسیه در سال1975 برای هماهنگی بیشتر در بحران‌های بین‌المللی در قالب گروه8 گرد هم آمدند. روسیه در سایه اختلافات میان اعضا، 5سال پیش از این گروه کنار گذاشته شد. به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا نیز باعث شکاف میان این کشور و دیگر اعضا شده است. ترامپ که وارد یک جنگ تجاری بی‌سر‌وصدا با اروپایی‌ها شده، سال گذشته در نشست سران گروه7 در کانادا ابتدا با بیانیه اعضا در مورد تقویت تجارت جهانی همراهی کرد اما سپس موافقت خود با این بیانیه را لغو کرد. ترامپ پس از ترک کانادا نیز در چند پست توییتری به‌شدت به رهبران کشورهای عضو گروه7 تاخت. شاید در سایه جدی‌تر شدن اختلافات میان اعضای گروه7 بود که دیروز وزیر خارجه کانادا نیز با انتشار تصویری از خود در کنار وزرای خارجه آلمان، فرانسه و ژاپن و با به‌کار بردن هشتگ «اتحاد چندجانبه‌گراها» نوشت: «بسیاری از چالش‌های امروز، جهانی هستند. به همین دلیل کانادا در کنار آلمان، فرانسه و ژاپن ایستاده است.»
معاون وزیر خارجه آمریکا نیز دیروز پس از بازگشت به آمریکا گفت که کشورش تلاش داشته حمایت از مخالفان نیکلاس مادورو در ونزوئلا را در بیانیه پایانی بگنجاند اما با مخالفت صریح ایتالیا روبه‌رو شده است. ایتالیا جزو معدود کشورهای اروپایی است که اعلام کرده از روند موجود در ونزوئلا حمایت نخواهد کرد. از آنجا که نشست وزرای خارجه گروه7، پیش‌زمینه نشست سران این کشورهاست که قرار است 4‌ماه دیگر برگزار شود، پیش‌بینی می‌شود نشست امسال یکی از بحث‌برانگیز‌ترین نشست‌های تاریخ 44ساله این گروه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید