• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51643
+
-

رونمایی از «فلسطین جدید» در انتخابات اسرائیل

جزئیات منتشر شده از طرح معامله قرن نقش مثبتی بر وضعیت نتانیاهو در نظرسنجی‌های انتخاباتی داشته است

خاورمیانه
رونمایی از «فلسطین جدید» در انتخابات اسرائیل

کمتر از 48ساعت مانده به آغاز انتخابات اسرائیل و همزمان با بهبود وضعیت لیست لیکود درنظرسنجی‌ها، تبلیغات سیاسی کمپین نتانیاهو با شدت بسیار بیشتری نسبت به هفته‌های قبل به‌کار خود ادامه می‌دهد؛ تبلیغاتی که به‌نظر می‌رسد هدف اصلی آن، بازیابی آرای بخش راست‌گرا و افراطی جامعه اسرائیل و مقابله مستقیم با ائتلاف آبی - سفید به ریاست بنی‌گانتز است. نتانیاهو در آخرین ویدئوی انتخاباتی خود با انتقاد از «ائتلاف‌های کوچک راست‌گرا» گفته است: فلسفه تشکیل این ائتلاف‌ها، شکست جریان راست اصیل در انتخابات و خروج آن از حاکمیت است. این در حالی است که با وجود تقویت موضع لیست لیکود در نظرسنجی‌ها طی یک هفته اخیر، رقابت میان دو ائتلاف اصلی راست‌گرا همچنان بسیار تنگاتنگ ارزیابی می‌شود.
روزنامه هاآرتص نوشت: کمپین نتانیاهو در تلاش است تا از آخرین ساعات برای بازگرداندن آرای راست‌ها به سبد خود استفاده کند درحالی‌که به‌نظر نمی‌رسد رقبای او در این ساعات باقیمانده دستاورد انتخاباتی تازه‌ای داشته باشند؛ انتخاباتی که از ساعت 7صبح سه‌شنبه شروع خواهد شد.
در این زمینه، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل روز گذشته و برای نخستین بار طی سال‌های اخیر وعده داد درصورت پیروزی در انتخابات، حاکمیت اسرائیل را بر تمام شهرک‌های واقع در کرانه غربی اعمال خواهد کرد. وی همچنین تأکید کرد روستای تاریخی خان احمر به‌زودی باید تخلیه شده و منازل متعلق به شهروندان فلسطینی در این روستا تخریب شود. وعده بی‌سابقه نتانیاهو درباره کرانه غربی به فاصله کمتر از یک هفته از به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات اشغالی جولان توسط ترامپ مطرح شده است؛ رخدادی که اگرچه با انتقادات گسترده‌ای از سوی محافل جهانی و منطقه‌ای روبه‌رو شد اما ظاهرا نقش مثبتی بر وضعیت نتانیاهو در انتخابات اسرائیل داشته است.
روزنامه العربی‌الجدید نیز در تحلیل خود از انتخابات اسرائیل، وضعیت نتانیاهو را مثبت ارزیابی کرده و می‌نویسد: طرح مسئله اعمال حاکمیت اسرائیل بر کرانه غربی، ضربه سختی به تمام ائتلاف‌های راست، از گانتز گرفته تا نفتالی بنت و حتی لیبرمان وارد کرده است، چرا که این وعده برای جریان ایدئو لوژیک صهیونیست ارزش بسیار بالایی دارد.

جزئیات جدید از معامله قرن
همزمان با تشدید فعالیت‌های انتخاباتی حزب لیکود، حمایت‌های دونالد ترامپ از نتانیاهو نیز در ساعات پایانی منتهی به انتخابات اسرائیل افزایش یافته است؛ حمایت‌هایی که بخش عمده آنها حول محور معامله قرن تعریف می‌شود. بر این اساس رسانه‌های اسرائیلی طی روزهای اخیر به انتشار جزئیات جدیدی از معامله قرن پرداخته‌اند. برای مثال یدیعوت آحارونوت با انتشار نقشه‌ای از آنچه «فلسطین جدید» نامیده مدعی شد بر مبنای معامله قرن، علاوه بر جولان، حاکمیت سرتاسر کرانه غربی به اسرائیل سپرده شده و در مقابل، شهروندان فلسطین به نوار غزه و بخش‌هایی از صحرای سینا منتقل خواهند شد. چنین اطلاعاتی که پیش از این نیز بخش‌هایی از آن در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده بود به‌طور گسترده مورد انتقاد سیاستمداران فلسطینی، از جنبش فتح تا مقاومت حماس قرار گرفته است. با این حال صائب عریقات، مشاور دبیرکل فتح گفته است براساس نشانه‌های موجود، عزم ترامپ و نتانیاهو برای اجرای معامله قرن جدی است. عریقات در مصاحبه با شبکه الجزیره گفته: راست اسرائیلی به این نتیجه رسیده است که فرصتی همچون ترامپ تا سال‌ها بعد برای آنان تکرار نخواهد شد و بر این اساس به‌دنبال تحقق خواسته‌های تاریخی خود زیر چتر حمایت آمریکا در بازه زمانی محدود فعلی هستند.
ترامپ در آخرین اظهارنظر خود در جمع یهودیان آمریکا با اشاره به تصمیم خود درباره جولان گفت: با درسی خیلی کوتاه و سریع از تاریخ خاورمیانه از دامادم و سفیرمان در اسرائیل درباره جولان تصمیم‌گیری کردم، به آنها گفتم دوستان، می‌دانید مشغله‌های بسیاری دارم، چین، کره‌شمالی و... خیلی سریع به من توضیح دهید در آنجا چه خبر است!
حساسیت مسئله حاکمیت اسرائیل بر کرانه غربی به اندازه‌ای است که حتی اردن طی هفته‌های اخیر با انتقاد از سیاست‌های آمریکا و اسرائیل تلاش کرده موضع خود را نسبت به معامله قرن برای افکار عمومی روشن کند.

دودستگی عربی
اگرچه برخی کشورهای عربی ازجمله اردن، مراکش و حتی تشکیلات خودگردان که به‌طور سنتی از سال‌ها قبل با اسرائیل رابطه داشته‌اند نسبت به سیاست‌های اخیر نتانیاهو و ترامپ در قبال فلسطین معترضند اما در مقابل برخی کشورهای عرب در خلیج‌فارس، بیش از هر زمان دیگری از عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کنند. نمود این دو دستگی و تقابل عربی، روز گذشته در جریان مجمع اقتصاد جهانی که در بحرالمیت اردن برگزار می‌شود با مجادله وزرای خارجه عمان و اردن به نمایش گذاشته شد.
یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان در سخنرانی خود در این نشست گفت: کشورهای عربی باید ابتکار عمل را به‌دست گرفته و نگرانی‌های اسرائیل در منطقه را با انجام توافق‌ها و اقدام‌های لازم برطرف کنند. او تأکید کرد: باید اقداماتی انجام دهیم که اسرائیل به‌عنوان یک «کشور» در خاورمیانه احساس امنیت کند!
این سخنان بن‌علوی، دقایقی بعد با واکنش ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن مواجه شد. او گفت: مسئله اصلی هم‌اکنون به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی عرب‌ها نیست، بلکه اشغال سرزمین‌های فلسطین و نقض حقوق فلسطینیان توسط اسرائیل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید