• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51642
+
-

قیمت پیاز و گوجه روی الاکلنگ پیاز کوتاه آمد؛ گوجه‌فرنگی بالا رفت

با ممنوعیت صادرات پیاز و رفع ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی، جای این دو محصول در کورس گرانی عوض شد

بازار
قیمت پیاز و گوجه روی الاکلنگ پیاز کوتاه آمد؛ گوجه‌فرنگی بالا رفت

حال و هوای این روزهای بازار اقلام خوراکی پرمصرف، حکایت غریبی است. بعد از اینکه بازار ارز در تابستان پارسال داغ شد و دلار به هوای 20هزارتومانی شدن خیز برداشت، طبیعی بود که قیمت انواع کالاهای ارزمحور و وارداتی هم همین راه را بروند؛ اما در این میان، دلیل محکمی برای گرانی اغلب کالاهای تولید داخل خصوصا محصولات کشاورزی و مواد غذایی که با همان شرایط و هزینه‌های قبلی تولید می‌شدند و دولت هم نهاده‌های موردنیاز آنها را با دلار ارزان وارد می‌کرد، وجود نداشت تا اینکه بالا رفتن منفعت صادرات و قاچاق، دامنگیر بازار شد و در سایه روانه کردن کالاهای تولید داخل به کشورهای همسایه، گرانی را سر سفره مردم نشاند.
به‌گزارش همشهری، در این آشفته‌بازار، قیمت‌ها مترقی شدند؛ قیمت تخم‌مرغ به قیمت گوشت مرغ رسیده و قیمت گوشت مرغ روی قیمت ماهی را سفید کرد. حالا دیگر ماهی با گوشت قرمز هم‌قیمت شده بود و قیمت گوشت قرمز چنان پرشی کرد که دیگر دست طبقه متوسط هم به آن نرسد. البته ناگفته نماند که از همان ابتدا متولیان تنظیم بازار هم وارد میدان شده بودند و تلاش می‌کردند به مدد تزریق کالاهای وارد شده با ارز دولتی و محدودیت‌هایی که وزارت صنعت برای صادرات برخی از کالاها وضع می‌کرد، بازار را آرام کنند اما تا این‌جای کار شواهد نشان می‌دهد باوجود موفقیت‌های مقطعی متولیان تنظیم بازار، نوعی از ناهماهنگی و آزمون‌ و خطا باعث شده بازی الاکلنگی قیمت‌ها در بازار ادامه پیدا کند و هر روز قیمت یک یا چند کالای خاص با افزایش بی‌منطق مواجه شود. 
آخرین شاهد این ماجرا، اقدام اخیر دولت در ممنوعیت صادرات پیاز و مجاز شمردن صادرات گوجه‌فرنگی است که به کاهش 40درصدی قیمت پیاز و جهش 100درصدی قیمت گوجه‌فرنگی منجر شد.

قیمت پیاز شیرین شد
دهم فروردین‌ماه بود که رشد 500درصدی قیمت خرده‌فروشی پیاز و رسیدن بهای هر کیلو از این محصول به حوالی 18هزار تومان، وزارت صنعت را واداشت تا بخشنامه ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی از 15فروردین را صادر کند؛ بخشنامه‌ای که به تعدیل جو روانی حاکم بر بازار پیاز کمک کرد و همزمان با ورود محصول پیاز کرمان و جنوب کشور به بازار، افت 40درصدی قیمت خرده‌فروشی آن را رقم زد. حالا طبق اعلام رئیس اتحادیه بارفروشان، قیمت عمده‌فروشی هر کیلو پیاز در میادین میوه و تره‌بار به 6تا 7هزار تومان رسیده و عرضه آن نیز افزایش یافته است.

گوجه چرا گران شد؟
وقتی پیاز پیشتاز گرانی بود و از موز هم گران‌تر فروخته می‌شد، وزارت صنعت با صدور یک بخشنامه، صادرات آن را ممنوع کرد و بازی قیمتی پیاز برگشت اما همزمان در این بخشنامه صادرات گوجه‌فرنگی هم لغو شده بود و همین چراغ سبز وزارت صنعت به صادرات گوجه‌فرنگی، دوباره کاروان این محصول پرحاشیه را به راه انداخت و با کاهش عرضه گوجه‌فرنگی به بازار، جهش دوبرابری قیمت این محصول پرمصرف آغاز شد. حسن صابری هرندی، رئیس اتحادیه بارفروشان با تأیید تأثیر صادرات بر کاهش عرضه گوجه‌فرنگی در بازار و افزایش قیمت آن، به ایسنا گفته است: با برداشته شدن ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی از ۱۵فروردین، قیمت این محصول تا دوبرابر رشد کرده و فعلا قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در سطح میدان‌های میوه و تره‌بار به ۵ هزار تومان رسیده است. 
به‌گفته او سود صادرات هر کیلو از این محصول در حدود ۷۰ تا ۸۰ سنت، یعنی نزدیک به 10هزار تومان است که باعث شده صاحبان بار و دلالان همچنان محصول گوجه را به‌جای بازار داخل روانه بازار کشورهای دیگر کنند.

پروبال قیمت مرغ می‌ریزد؟
از اواسط سال قبل تاکنون به‌طور میانگین قیمت هر کیلو مرغ دوبرابر شده و فعلا طبق اعلام شرکت پشتیبانی امور دام، میانگین کشوری قیمت آن به ۱۳ هزار و 500تومان رسیده اما این تازه قیمت کنترل شده مرغ است که به مدد تزریق انبوهی از مرغ گرم دولتی محقق شده است. 
پیش‌از این قیمت هر کیلو گوشت مرغ به‌واسطه حضور کم‌رنگ مرغ گرم دولتی به حوالی 17هزار تومان نیز رسیده بود اما حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به رسانه‌ها گفته است: مرغ گرم با قیمت کیلویی ۱۱هزار و 500تومان برای مصرف‌کنندگان به‌وفور در حال عرضه است و این توزیع تا متعادل شدن قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. ناگفته نماند پارسال هم ستاد تنظیم بازار قیمت منطقی مرغ را 11هزار و 500تومان اعلام کرده بود، اما این موضع‌گیری هیچ تناسبی با قیمت کشف شده در بازار نداشت. حالا باید دید در کنار عرضه مرغ گرم دولتی آیا تمهیداتی هم برای کاهش هزینه تولید و افزایش حجم آن اندیشیده می‌شود که قیمت‌ها به‌صورت واقعی کاهش پیدا کنند یا نه.


گوشت قرمز طعم ارزانی نگرفت

در کنار اقداماتی که برای کنترل بازار کالاهای اساسی انجام شد، بخش قابل‌توجهی از توان تنظیم بازاری دولت نیز صرف ساماندهی بازار گوشت شد، اما با وجود واردات حجم سنگینی از گوشت منجمد و گرم و حتی دام سبک زنده به کشور، همچنان قیمت بازاری گوشت قرمز خیال کوتاه آمدن ندارد. فعلا قیمت خرده‌فروشی هر کیلو گوشت خالص 110هزار تومان و قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی بااستخوان هم بین 120 تا 140هزار تومان است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بیش از 2برابر افزایش دارد. تاکنون بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولید گوشت به‌دلیل گران شدن نهاده‌های دامی، کاهش تولید گوشت و همچنین قاچاق دام سبک و سنگین از کشور متهمان اصلی گرانی گوشت قرمز معرفی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :