• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51640
+
-

سناریوهای قیمت طلا درسال 98

همشهری بررسی می‌کند؛ آیا در سال98 حجم تقاضا برای خرید طلا افزایش خواهد یافت؟

طلا
سناریوهای قیمت طلا درسال 98

مولفه‌های اقتصادی مانند حجم نقدینگی، تورم و سرکوب قیمت‌ها در برخی بازارها تحلیلگران را نسبت به نوسان‌های پربسامد قیمت طلا و سکه در سال‌جاری نگران کرده است.
به گزارش همشهری، پارسال قیمت سکه بیش از هر بازاری رشد کرد به‌طوری که قیمت هر سکه بهار آزادی دست‌کم 170درصد افزایش یافت که بیش از رشد بازار‌های ارز، مسکن و بورس بود. این رویه تحلیلگران را نگران کرده است. آنان با توجه به سیاست بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز و کم‌کشش‌بودن قیمت‌ها در بازار مسکن، نگرانند امسال بخش زیادی از نقدینگی به‌دلیل اثرات تورمی به سمت بازار طلا و سکه سرازیر شود و بخشی از این نقدینگی هم در بورس جذب شود.
به‌طوری که دیروز هم ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هشدار داد: چنانچه عرضه طلا در سال‌جاری با چالش‌ روبه‌رو شود یا نیاز مردم به‌طور کامل تامین نشود، احتمال دارد بازار آرامش خود را از دست بدهد و قیمت‌ها ‌مانند پارسال با افزایش روبه‌رو شود.
تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اینکه بازار ارز را دولت به‌شدت کنترل می‌کند ولی در مقابل بازار طلا به نسبت آزادتر است، سرمایه‌گذاران احتمالا تمایل بیشتری به خرید طلا و سکه نشان خواهند داد.

در همین رابطه به‌تازگی حسین عبده تبریزی، دبیر‌کل اسبق بورس تهران هم گفته: بسیار محتمل است که در سال جدید بازار طلا و سکه دچار حباب قیمتی بیشتری شود. این در حالی است که قیمت طلا متناسب با رشد ارز افزایش می‌یابد و بین نرخ دلار و طلا همبستگی مستقیمی وجود دارد. با این شرایط و با وجود آنکه قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 13هزارو 700تومان است، با این حال قیمت سکه همچنان حباب دارد.
بهروز ملکی، اقتصاددان چندی پیش با بیان اینکه قیمت سکه براساس نرخ دلار و نرخ اونس جهانی تعیین می‌شود، درباره مقدار حباب موجود در بازار سکه در کانال تلگرامی‌اش نوشت: با توجه به نرخ اونس جهانی طلا و قیمت دلار در محدوده 13هزارو 500تومان هم‌اکنون حباب سکه در حدود 500هزار تومان است.
اما آنطور که تحلیلگران ارزیابی می‌کنند و عبده تبریزی هم بر آن تأکید کرده، احتمال اینکه فاصله این حباب قیمتی تحت‌تأثیر اثرات تورمی و حجم نقدینگی امسال زیاد‌تر شود، وجود دارد به‌ویژه آنکه بازار مسکن با توجه به قیمت 10میلیون تومانی هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران(میانگین مناطق 22گانه) کشش چندانی برای رشد ندارد و بازار سهام هم به‌طور نرمال روزانه 1000 تا 2000میلیارد تومان نقدینگی را جذب می‌کند.

در چنین شرایطی رسیدن حجم نقدینگی به 1700هزار میلیارد تومان و تورم سالانه به 27درصد تمایل مردم را برای سرمایه‌گذاری در بازار سنتی طلا در مقایسه با بازار مدرن بورس برای حفظ دارایی در مقابل تورم بیشتر خواهد کرد. در واقع به لحاظ سنتی مردم ایران برای جلوگیری از کاهش دارایی‌هایی خود در برابر تورم تمایل زیادی به خرید طلا دارند.

اثر بازار‌های جهانی
با این حال قیمت دلار تنها مولفه اثر‌گذار بر بازار طلا نیست و قیمت جهانی هر اونس طلا هم در تعیین قیمت طلا و سکه در ایران اثر‌گذار است. با توجه به ‌‌پایان مذاکرات تجاری چین و آمریکا، تعیین برآورد‌های دقیقی از اقتصاد دنیا ممکن نیست اما گمان می‌رود چنانچه پیش‌بینی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی دنیا محقق شود، سطح تقاضا برای خرید طلا در دنیا افزایش یابد و منجر به افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی شود اما احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا که می‌تواند منجر به افت قیمت طلا شود، برخی از این گمانه‌زنی‌ها را خنثی کرده است.
برخی تحلیلگران بر این باورند که افزایش رو به رشد تقاضا برای خرید طلا که در سال‌2018 به وقوع پیوست، در سال‌2019 هم تکرار خواهد شد. پارسال بانک‌های مرکزی اقتصادهای نوظهور از خریداران بزرگ طلا بودند و بر مقدار ذخایر خود اضافه کردند. برخی کشورها هم که در تلاش برای کاهش ذخایر ارزی خود به دلار هستند، همچنان در حال خرید طلا هستند. از سوی دیگر تقاضا برای خرید طلا در آسیا و خاورمیانه هم افزایش یافته و همه این عوامل این گمانه را ایجاد کرده است که حجم تقاضا برای خرید طلا در سال‌جاری میلادی افزایش خواهد یافت.
به پشتوانه این افزایش تقاضا برخی تحلیلگران بازار‌های مالی بین‌المللی می‌گویند: قیمت طلا می‌تواند تا پایان سال‌۲۰۱۹  به‌راحتی تا مرز ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ دلار در هر اونس صعود کند. افشین نبوی، یک تحلیلگر بین‌المللی درباره پیش‌بینی آینده قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی، می‌گوید: با توجه به ریسک‌های سیاسی در سرتاسر جهان انتظار افزایش قیمت اونس طلای جهانی در سال2019 وجود دارد.

احتمال رشد 
به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم طلا با قیمت دلار و قیمت‌های جهانی و همینطور افزایش تورم و رشد نقدینگی، این احتمال وجود دارد که امسال هم مانند سال قبل طلا به لنگری برای حفظ ارزش دارایی‌های مردم تبدیل شود و سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار افزایش یابد.
با این حال، محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با این اعتقاد مخالف است و به همشهری می‌گوید: قیمت طلا متناسب با قیمت دلار تعیین می‌شود و قیمت طلا درصورتی نوسان خواهد کرد که قیمت دلار هم تغییر کند. او در پاسخ به این پرسش که آیا در سال‌‌98 بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها به جای دلار در بازار طلا انجام خواهد شد، می‌گوید: بعید به‌نظر می‌آید. به این دلیل که سال قبل هم بانک مرکزی از طریق مدیریت بازار ارز توانست قیمت طلا و سکه را کنترل کند بنابر‌این چنانچه همین نحوه کنترل و مدیریت بانک مرکزی در سال‌جاری هم ادامه پیدا کند، قیمت سکه و طلا دوباره مدیریت خواهد شد.
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم می‌گوید: اگر تیم اقتصادی دولت تمهیدات لازم را اتخاذ کند و پاسخگوی نیاز مردم در حوزه سکه و ارز باشد، قیمت‌ طلا در سال‌جاری نزولی خواهد شد البته لازم به ذکر است این کاهش قیمت‌ با شیب ملایم و به‌صورت پلکانی خواهد بود.
او ادامه می‌دهد: اما چنانچه عرضه طلا از سوی مسئولان با برخی چالش‌ها روبه‌رو شود، بازار آرامش خود را از دست داده و قیمت‌ها همانند سال گذشته با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید