• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51636
+
-

دیدار خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم با شهردار تهران

خبر
دیدار خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم با شهردار تهران

تعدادی از خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم از انجمن والدین حامی اوتیسم به همراه فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با دکتر پیروز حناچی، شهردار تهران دیدار کردند. قبل از شروع جلسه دکتر حناچی با فرزندان اوتیستیک و خانواده‌های‌شان دیدار کرد. در ابتدای شروع جلسه فاطمه سعیدی در مورد مشکلات عمده کودکان اوتیسم و خانواده‌های آنان توضیحات و پیشنهاداتی ارائه کرد. او با اشاره به عدم‌آشنایی از بیماری اوتیسم در سطح جامعه و نیز در مراکز تصمیم‌گیری و مدیریتی، گفت: بسیاری از افراد جامعه و برخی از مسئولان با این اختلال که یک اپیدمی در حال رشد است آشنا نیستند و از سختی‌ها، گرفتاری‌ها و مشکلات این فرزندان و خانواده‌های آنان بی‌اطلاع هستند؛ بنابراین با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی مناسب می‌توان بخشی از خدمات و نیازهای ضروری آنان را تامین کرد.
او نقش فرهنگسازی را بسیار مهم دانست و درخصوص شرایط ویژه و هزینه‌های هنگفت مالی و دشواری‌های روحی که بر اعضای خانواده به‌خصوص مادران‌شان تحمیل شده، مطالبی را بیان کرد و ادامه داد: انتظار می‌رود با همراهی و همدلی هرچه بیشتر مسئولان بتوان بخشی از فشارهای روحی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وارده بر بیماران اوتیستیک و خانواده‌های آنان را کاهش داد که یکی از مهم‌ترین مشکلات بسیار عمده این خانواده‌ها مربوط به آینده نامعلوم فرزندشان است که مجلس و کلیه مسئولان می‌بایست در حمایت از خانواده‌ها مشارکت جدی و فعال داشته باشند. درصورت تفاهم میان شهرداری و برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نظیر آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان، سازمان بهزیستی و امثالهم می‌توان از فضاهای ورزشی و امکانات شهری و همچنین پارک‌ها و بوستان‌ها برای افراد دارای اختلال اوتیسم استفاده کرد و برای مدیریت و ساماندهی وضعیت این افراد لازم است برنامه‌ریزی جدی و دقیقی به سرعت صورت بگیرد.
فاطمه سعیدی در جهت رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم و رفع نیازهای آموزشی این کودکان، اظهار داشت: امروزه فضای مناسب برای تحصیل و ورزش و امور درمانی و توانبخشی این بچه‌ها در شهرهای بزرگ به میزان مورد نیاز وجود ندارد و دستگاه‌های متعددی در این موضوع نقش دارند که متأسفانه در مواردی به‌دلیل موازی کاری به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند. به همین دلایل از شهردار محترم تهران درخواست دارم که با حداکثر توان و با توجه به امکانات شهرداری و در حدود وظایف و اختیارات، فعالیت و اقدامات گسترده‌ای برای کمک به رفع مشکلات این طیف و خانواده‌های آنها به عمل آورند.
در جلسه والدین حاضر به بیان مشکلات، موانع، ضروریات و درخواست‌هایشان که در کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت مطرح و در دست پیگیری و اقدام است پرداختند. مناسب‌سازی‌، دسترس پذیری، تردد و تحرک افراد دارای معلولیت، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن معلولان، فرهنگسازی و ارتقای آگاهی عمومی، معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی و هزینه‌های سرسام‌آور برای نگهداری و تامین نیازهای فرزند اوتیسم و... از دیگر مواردی بود که در این جلسه از سوی خانواده‌های فرزندان اوتیسم بدان اشاره شد.
در این جلسه شهردار تهران با اشاره به توجه ویژه شهرداری به جامعه معلولان و بیماران اوتیسم و اعلام حمایت و اقدامات حداکثری، درخصوص به اجرا در آوردن موارد مطرح شده قول مساعد داد که می‌توان به ایجاد مکان دائمی برای ارائه محصولات تولید شده توسط فرزندان اوتیسم و خانواده‌های آنها و دیگر معلولان و همچنین تجهیز تعدادی از پارک‌ها یا بوستان‌ها و مناسب‌سازی‌ استفاده از اماکن ورزشی و تفریحی مربوط به شهرداری اشاره کرد. شهردار تهران افزود: این اقدامات برای کلیه جامعه معلولان که مشکلات و نیازهای آنان در گروه‌های جامعه هدف معلولان توان‌خواه مطرح شده و با توجه به شرایط ویژه‌ای که افراد دارای اختلال اوتیسم دارند درنظر گرفته خواهد شد.(همشهری)

این خبر را به اشتراک بگذارید