• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5163
+
-

اثر گفت‌وگو بر بورس

یک روز بعد از سخنان رئیس‌جمهور قیمت سهام چندین صنعت ازجمله شرکت‌های تولید‌کننده خودرو‌های سنگین، ساختمان و آهن آلات در بورس با رشد مواجه شد

بازار سهام
اثر گفت‌وگو بر بورس

سخنان دوشنبه‌شب رئیس‌جمهور و اشاره او به چند برنامه جدید دولت در حوزه اقتصاد، بلافاصله در جریان مبادلات صبح روز سه‌شنبه بر بورس اثر گذاشت و به رشد ارزش سهام برخی صنایع منجر شد. تحت‌تأثیر همین رویداد دیروز شاخص بورس هم 600واحد رشد کرد. به گزارش همشهری، سخنان دوشنبه‌شب رئیس‌جمهور اثبات کرد که گفت‌وگو اثر التیام‌بخش و مثبتی بر بازار‌ها ازجمله بورس دارد. چندی قبل تحلیلگران و کارشناسان سیاسی در گفت‌و‌گو با همشهری خواستار گفت‌و‌گوی بیشتر و مستقیم‌تر دولتمردان با مردم شده بودند، به‌نظر می‌رسد اثر سریع گفت‌وگوی رئیس دولت بر بازارسرمایه نشان‌دهنده درست بودن نظر این تحلیل‌گران است.

رئیس‌جمهور در سخنان خود به چند نکته در صنایع مختلف اشاره کرد و این موضوع باعث رشد قیمت سهام صنایعی منجر شد که رئیس‌جمهور در مورد آنان سخن گفت. حسن روحانی در این گفت‌وگو از یک سو به برنامه‌های جدید دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده خودرو‌های سنگین و از سوی دیگر به نوسازی بافت فرسوده و امتیاز‌هایی که برای این بخش درنظر گرفته شده است، اشاره کرد. او تأکید کرد: به رئیس‌کل بانک مرکزی دستور داده، مجوز هیچ بانک جدیدی صادر نشود. رئیس‌جمهور همچنین در مورد واگذاری سهام متعلق به نهادهای عمومی و موسوم به شبه‌دولتی‌ها گفت: من در اواخر دولت یازدهم و مخصوصاً از آغاز دولت دوازدهم به سازمان تأمین اجتماعی و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی دستور اکید داده‌ام که بنگاه‌های اقتصادی‌شان را واگذار کنند و اگر سهامی می‌خواهند بهتر است سهام اقتصادی در بورس داشته باشند، اما مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را رها کنند.

روحانی با بیان اینکه من هفتگی این مسئله را دنبال می‌کنم، تأکید کرد: امیدوارم دستگاه‌های عمومی کشور هم بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی و مردم واگذار کنند و به خدمات خودشان بپردازند؛ این کار، هم به نفع خودشان خواهد بود هم مردم. این نکته کلیدی دیروز نقش زیادی در رشد ارزش معاملات بازار سهام داشت و چشم‌انداز مثبتی را برای آینده بازار سرمایه ایجاد کرد و موجب شد سرمایه‌گذاران با چشم‌انداز بلندمدت سهام بخرند. در کنار این چند موضوع سخنان رئیس‌جمهور در عین حال نقش زیادی در کاهش التهاب بازار ارز در مبادلات دیروز داشت که در روز‌های گذشته با شیب بسیار زیادی در حال افزایش بود. دیروز با وجود رشد قیمت دلار از شیب صعودی قیمت آن کاسته شد و آرامش این بازار بعد از 10روز به روال مثبت بازگشت.

 

آنچه قرار است اجرا شود

براساس گفته‌های رئیس‌جمهور جایگزینی خودرو‌های فرسوده از کامیون و کامیونت گرفته تا خودروهای سواری به‌صورت جدی پیگیری می‌شود و قرار است تا 3سال آینده کامیون‌های فرسوده با استفاده از تسهیلات جدید، نوسازی شوند. برای این کار قرار است کارخانه‌های دولتی و نیمه‌دولتی برای تولید ۷۰هزار کامیون به‌کار گرفته شوند که عمده‌ترین آنها ایران‌خودرودیزل و سایپا دیزل هستند؛ همچنین گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اعطای تسهیلات در قالب خدمات لیزینگ انجام شود که بخشی از اجرای این طرح عمدتا توسط شرکت‌های لیزینگ فعال در بورس تهران انجام خواهد شد. مطابق آمار‌ها هم‌اکنون ۲۳۰ هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارند که با طرح کلید به کلید دولت مردم خودروی فرسوده خود را تحویل می‌دهند و خودروی جدید تحویل می‌گیرند. با این کار پیش‌بینی می‌شود حجم تولید و درآمد شرکت‌های خودرو ساز بورس به‌نحو قابل توجهی افزایش پیدا کند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد با اجرای این طرح دست‌کم 23هزار میلیارد تومان درآمد نصیب صنعت خودروسازی ایران خواهد شد که برخی محاسبات این ارقام را حتی تا 50هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند.

 از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح احیای بافت فرسوده شهری درآمد شرکت‌های تولید‌کننده سیمان، ساختمان و همینطور آهن‌آلات با رشد مواجه شود. در مورد مقدار کل ارزشی که قرار است در این بخش تولید شود اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما پیش‌بینی می‌شود دست‌کم چند ده هزار میلیارد تومان هم گردش مالی جدید در صنعت ساختمان ایجاد شود؛ ضمن اینکه این طرح‌ها می‌توانند حجم انتشار اوراق تأمین مالی این پروژه‌ها را در بازار سرمایه افزایش دهند و منجر به رونق معاملات شوند. در عین حال درصورتی که قرار باشد طبق وعده رئیس‌جمهور از این به بعد مجوز جدیدی برای تأسیس بانک از سوی بانک مرکزی صادر نشود، سهام بانک‌ها هم در روز‌های آینده رشد خواهد کرد و سرقفلی بانک‌های موجود بیش از گذشته تقویت خواهد شد. گمان می‌رود این موضوع هم در روز‌های آینده اثر بیشتری بر‌سهام بانک‌ها در بورس نشان دهد.

 

اثر واقعی سخنان رئیس‌جمهور بر بورس

در مبادلات روز گذشته سهام شرکت‌های تولید‌کننده‌های خودرو‌های سنگین با تقاضای بسیار سنگینی مواجه شد و دست‌کم 16هزار معامله روی سهام این شرکت‌ها فقط در بورس تهران به ثبت رسید. این رویداد منجر شد بخش عمده مبادلات دیروز به شرکت‌های این گروه اختصاص یافته و پس از مدت‌ها قیمت سهام این شرکت‌ها با رشد مواجه شود. در مبادلات دیروز برخی شرکت‌های لیزینگ که به‌نظر می‌رسد بخشی از اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده از طریق آنها انجام شود با صف خرید مواجه شد. سهامداران دیروز همچنین 3/18میلیون سهم از سهام شرکت زامیاد 2/18میلیون سهم ایران خودرو دیزل و 12میلیون از سهام شرکت سایپا دیزل را خریداری کردند. سهام این شرکت‌ها از مدت‌ها پیش در بورس رونق نداشت اما در مبادلات دیروز قیمت سهام این شرکت‌ها بین 4تا 5درصد رشد کرد. این موضوع دیروز روی سهام شرکت‌های هم گروه این شرکت‌ها هم اثر مثبت داشت؛ به‌طوری که قیمت سهام شرکت‌های ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، سایپا، سایپا آذین، سرمایه‌گذاری رنا، سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سرمایه‌گذاری سایپا هم رشد کرد و تقاضای زیادی برای خرید سهام آنها به ثبت رسید؛ درحالی‌که با توجه به افزایش قیمت دلار انتظار می‌رفت ارزش سهام این شرکت‌ها با نزول مواجه شود.

به‌طور طبیعی افزایش قیمت دلار منجر به کاهش درآمد شرکت‌های خودرو ساز می‌شود؛ زیرا بخش عمده مواد اولیه این شرکت‌ها وارداتی است و افزایش قیمت دلار هزینه تأمین مواد اولیه را در این شرکت‌ها افزایش می‌دهد، با وجود این، سهام این شرکت‌ها هم دیروز تحت‌تأثیر جو عمومی بازار رشد کردند. دیروز همچنین حجم و ارزش معاملات سهام تولید کننده‌های سیمان، ساختمان ماشین‌آلات و فلزات هم رشد کرد و روز بسیار خوبی را سپری کردند. تحت‌تأثیر رشد قیمت سهام این شرکت‌ها در پایان مبادلات دیروز شاخص کل بورس تهران نزدیک به 600واحد رشد کرد و به 99هزارو 224واحد رسید، به‌نظر می‌رسد ظرف روز‌های آینده و در آستانه 50سالگی بورس شاخص بورس تهران از مرز 100هزار میلیارد تومان هم عبور کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید