• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51601
+
-

مذاکرات 20میلیارد دلاری ایران و عراق


مقامات ایران و عراق مصمم هستند تا حجم روابط تجاری دوجانبه را از 12میلیارد دلار فعلی به 20میلیارد دلار تا 2سال آینده برسانند و پس از سفر اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به عراق، به تازگی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به همراه تیمی از کابینه‌اش راهی تهران شده تا راه‌های اجرایی کردن توافقات اقتصادی را هموار سازد.

به‌گزارش همشهری، در نخستین گام ویزای تردد شهروندان هر دو کشور رایگان شد و قرار است بعد از‌ ماه رمضان هم استارت خط آهن بین کشور زده شود. دیروز نخست‌وزیر عراق و هیأت همراه راهی پارلمان بخش خصوصی شدند تا از نزدیک در جریان نظرات و پیشنهادهای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایرانی قرار گیرند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری راهبرد ایران در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با عراق را رسیدن به عدد 20میلیارد دلار در سال 1400عنوان کرد و گفت: ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورهایی می‌داند که به استقرار و حاکمیت ملی این کشور پایبند بوده و به خواست و رأی ملت عراق احترام می‌گذارد. به گفته او، شرکت‌های معتبر ایرانی و صاحب تجربه در بازار عراق نیز آماده تشکیل شرکت‌های مشترک با همتایان عراقی خود با طرف‌های سوم به‌منظور اجرای پروژه‌های مشترک در عراق هستند. جهانگیری تأکید کرد برای تحقق هدف ٢٠ میلیاردی در سال ١۴٠٠ باید موانع پیش روی توسعه اقتصادی به‌ویژه در بخش خصوصی ایران و عراق توسط کمیسیون‌های اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور شناسایی و برطرف شود.

 نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست با بیان اینکه کوتاهی در تولید و صادرات نفت از سوی ایران و عراق صورت نگرفته است، گفت: تحریم و جنگ، به‌شدت صادرات نفت 2کشور را کاهش داد. عادل عبدالمهدی افزود: در سال‌های گذشته کارهای مناسبی در جهت بازسازی عراق انجام شده است و توانسته‌ایم سیستم بانکی و اداری و نیز روابط بانکی خود را اصلاح کرده و پیشرفت‌هایی در این حوزه حاصل کنیم. او افزود: هم‌اکنون تبادل کالا و تجربه میان عراق و سایر کشورها انجام می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار داریم. اگرچه تا حدودی پیشرفت داریم، اما هنوز ما راضی نیستیم.

وصول بدهی برقی ایران
وزیر نیرو اعلام کرد ۹۰ درصد از بهای برق صادراتی ایران به عراق وصول شده و همچنان آماده صادرات برق به این کشور هستیم. رضا اردکانیان افزود: در طول ۱۵ سال گذشته بیش از ۶ میلیارد دلار برق به کشور عراق صادر کرده‌ایم که۹۰ درصد بهای آن دریافت شده و مابقی آن نیز با حمایت دولت عراق مطابق با قرارداد مربوطه، بازپرداخت خواهد شد.

بخش خصوصی ایران آماده است
 رئیس اتاق بازرگانی ایران هم از آمادگی بخش خصوصی برای توسعه روابط اقتصادی با عراق خبر داد و گفت: حجم روابط تجاری 2کشور به‌رغم افزایش در سال ۲۰۱۸ میلادی، در خور ظرفیت‌های دو طرف نیست. غلامحسین شافعی افزود: نبود روابط بانکی و مبادلات پولی و پوشش‌های بیمه‌ای، مشکلات در حمل‌ونقل، گمرک و استاندارد ازجمله مشکلات عمده‌ای است که موجب کندی در مراودات اقتصادی فیمابین شده است که حل این مشکلات، جزو مطالبات فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی از دولتمردان 2 کشور است. او گفت: در عین حال انتظار می‌رود با تسهیل تردد تجار و یکسان‌سازی‌ تعرفه‌های گمرکی زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالان اقتصادی بیش از پیش فراهم شود که خوشبختانه در سفر اخیر رئیس‌جمهور به بغداد امیدهای تازه‌ای ایجاد شد.

مذاکرات بانکی از تهران تا بغداد
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم در دیدار با وزیر اقتصاد عراق گفت: حجم تجارت بین 2 کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و با توجه به زمینه‌های مساعد 2 طرف، می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های جدید، بین صادرات و واردات توازن ایجاد کرد. او با اشاره به موانع فعالیت شعب بانک‌های ایرانی در عراق گفت: مبادلات بانکی 2 کشور بر پایه دینار انجام می‌شود و این موضوع کلید افزایش روابط بانکی با عراق است.

توافق اولیه نفتی 2 همسایه
وزیر نفت هم خبر داد: مذاکرات مربوط به توسعه مشترک دو میدان گازی نفت‌شهر و خرمشهر انجام شده و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بتوان یک چارچوب تفاهم رسمی برای توسعه مشترک آنها داشت. بیژن زنگنه در حاشیه بازدید وزیر نفت عراق از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی ایران در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره طلب صادرات گاز ایران به عراق نیز گفت: طلب گازی ایران از عراق حدود یک میلیارد دلار است و قرار است بانک مرکزی دریافت پول صادرات گاز از عراق را پیگیری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید