• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51594
+
-

ادامه غارت جنگل‌های زاگرسی

طرح تنفس جنگل‌های شمال سال1395 با ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی در دستور کار قرار گرفت اما نبود طرح‌های جایگزین و بی‌برنامگی سبب شد تا همزمان با اجرایی‌شدن این طرح، بسیاری از سودجویان و قاچاقچیان سراغ جنگل‌های زاگرسی بروند؛ اکنون مدت‌هاست که کارشناسان و مسئولان محلی نسبت به قاچاق درختان زاگرسی هشدار می‌دهند.
سید احسن علوی، یکی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به ایرنا گفت: سودجویان و دلالان به قطع درختان زاگرس و غرب کشور روی آورده و دلیل آن شاید قانون تنفس جنگل باشد که براساس آن کارخانه‌های کاغذ‌سازی‌ تا 5 سال حق بهره‌برداری از درختان و جنگل‌های شمال را ندارند.
وی با بیان اینکه قاچاق چوب مسئله جدیدی در کردستان است، تأکید کرد: در زمینه مقابله با قاچاق در استان در بسیاری از موارد به‌طور سریع برخورد و کنترل شده اما در برخی زمینه‌ها هنوز باید کار شود.
نبود مدیریت و نظارت بر خروج قاچاق چوب، مسئله‌ای است که علوی ضمن انتقاد از آن گفت: به‌نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است و مافیای قاچاق چوب به‌دنبال شدت بخشیدن به این معضل است براین اساس از دولت می‌خواهیم با این اقدام مقابله کند. به گفته وی، نباید اجازه داد جنگل‌خواری در منطقه زاگرس رواج پیدا کند.

 طرح تنفس جنگل‌های شمال عامل رونق قاچاق در زاگرس
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه  پیش از اجرای طرح تنفس جنگل هم شاهد قطع درختان در استان بودیم، تاکید کرد: از زمان آغاز اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال سودجویان به بهره‌برداری از درختان جنگل‌های زاگرس روی آورده‌اند.
سعدی نقشبندی با اشاره به اینکه سودجویان درختان جنگل‌های حفاظتی زاگرس را برای تهیه مواد اولیه کارخانجات تولید چوب و کاغذ شمال کشور قاچاق می‌کنند، افزود: به استناد ماده 48 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، هرگونه قطع، حمل و بارگیری مقطوعات چوبی بدون مجوز، قاچاق محسوب می‌شود.
وی به مقابله با قطع و قاچاق مقطوعات چوبی جنگلی در تمام ایام سال از سوی محیط‌بانان استان اشاره و اضافه کرد: از 20مهر‌ماه سال97 گشت‌زنی در مناطق حساس و در معرض خطر شروع و به‌صورت منظم انجام می‌شود. علاوه بر این، فرهنگسازی‌، اطلاع‌رسانی و جلوگیری از قطع درختان جنگلی، به‌صورت مضاعف توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و همکاران ستادی در جریان بوده است. وی به مستقربودن مأموران پاسگاه‌های ویژه حفاظت از منابع طبیعی در مبادی خروجی شهرستان‌ها و مرکز استان جهت مقابله با حمل مقطوعات چوبی غیرمجاز اشاره کرد و افزود: پیشگیری و مقابله با قاچاق چوب با همکاری و مشارکت جوامع محلی و انجمن‌های مردم نهاد نیز در حال انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید