• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51588
+
-

سیل بازار گردشگری را کساد کرد

هتل‌ها با کاهش 61درصدی ضریب اشغال و آژانس‌ها با ریزش بیش از 35درصدی گردشگران نوروزی مواجه شدند

سیل بازار گردشگری را کساد کرد

محمد باریکانی ـ خبر‌نگار

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی گفته است که در نوروز 98تعداد 77میلیون و120هزار اقامت شب تا 16فروردین‌ماه در کشور به ثبت رسیده است. درحالی‌که فعالان صنعت گردشگری در بخش‌ هتلداری و آژانس‌های گردشگری از کاهش ضریب اشغال هتل‌ها تا 61درصد و ریزش بیش از 35درصدی گردشگران نوروزی در آژانس‌های گردشگری خبر داده‌اند.
علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در سال 97با اعلام آمار سفرهای نوروزی گفته بود که 74میلیون اقامت در کشور به ثبت رسیده است و حالا ولی تیموری، معاون گردشگری این سازمان همین آمار را با اندکی تغییر برای سفرهای نوروزی در سال 98اعلام کرده است. آمارهای اعلام شده از سفرهای نوروزی در سال 97و 98دارای یک تفاوت معنادار هستند. سال 97بارندگی و سیلاب کشور را فرا نگرفته بود و هوا در سراسر ایران بهاری بود، اما سال 98، سیل از دومین روز نوروز به‌تدریج کشور را فرا گرفت و بحرانی ایجاد کرد که هنوز با گذشت حدود 3هفته پابرجاست و تداوم دارد.

ریزش 35درصدی گردشگران نوروزی
حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران‌بی‌نظیر اعلام کردن سفرهای نوروزی از سوی معاونت گردشگری را در شرایط بد اقتصادی و وضعیت بد آب و هوایی و وقوع سیلاب در کشور موجب شگفتی خواند و به همشهری گفت که اعلام چنین موضوعاتی با توجه به آنکه همه از وضعیت آب و هوای کشور اطلاع داشتند برای سازمان میراث‌فرهنگی و حتی مدیران این سازمان خوب نیست. او گفت: نوروز سال 98ریزش گردشگران نوروزی برای شرکت‌های خدمات مسافرتی کاملا محسوس بود و براساس گزارش انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیش از 35درصد ریزش گردشگران نوروزی آژانس‌های گردشگری نسبت به سال قبل گزارش شده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: با وجود وضعیت بد آب و هوایی و شرایط بد اقتصادی حتی برای افراد غیرمتخصص در صنعت گردشگری نیز مسجل است که مسافران نوروزی در سال 98ریزش داشته و حتی شرکت‌های هواپیمایی نیز اعلام کرده‌اند با ریزش 46درصدی مسافران هوایی در نوروز 98مواجه شدند.

کاهش  46درصدی اشغال هتل‌ها
اعلام ریزش 35درصدی گردشگران نوروزی توسط انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران نیز تأیید کرده است که نوروز سال 98ضریب اشغال هتل‌های ایران، 21درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. جمشید حمزه‌زاده به همشهری گفت: تا 10فروردین‌ماه سال 98ضریب اشغال هتل‌های کشور نسبت به سال گذشته 15درصد کاهش یافت و تا 15فروردین‌ماه این آمار به 21درصد رسید. رئیس جامعه هتلداران ایران با اعلام اینکه هتل‌های کشور در نوروز 98زیان سنگینی داده‌اند، گفت: جدای از کاهش 21درصدی ضریب اشغال هتل‌های کشور در سفرهای نوروزی، پیش‌بینی هتلدارها، افزایش ضریب اشغال 25درصدی هتل‌های ایران در نوروز 98بود که به‌دلیل سیلاب و مسایل فرعی و ترساندن مسافران نوروزی از سفر می‌توان گفت که در حقیقت هتل‌های ایران با کاهش 46درصدی ضریب اشغال مواجه شدند. به گفته حمزه زاده، اقدام رسانه ملی در ترساندن مردم از سفر در نوروز به‌دلیل سیلاب و تصاویری که از رسانه‌های مختلف پخش شده بود موجب هراس مردم از سفر در نوروز شد. او گفت: اطلاع‌رسانی سفرهای نوروزی در سال 98مورد نقد جدی است، چرا که رسانه ملی بدون آنکه به مردم اطلاع بدهد به کدام مناطق نباید سفر کنند از آنها می‌خواست که از سفر به تمام کشور خودداری کنند. رئیس جامعه هتلداران ایران تأکید کرد: در نوروز سال 98تنها 9استان کشور با ضریب اشغال خوب هتل‌ها مواجه شدند و هتلدارها در دیگر استان‌های کشور به‌دلیل سیلاب و خبرهای مرتبط با آن و شرایط اقتصادی متضرر شدند. 


این خبر را به اشتراک بگذارید