• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51583
+
-

رئیس جمهوری در مراسم افتتاح 3 طرح عمرانی شهر تهران گفت:

تهرانی آبادتر فراهم کنیم

پیروز حناچی: تلاش می‌کنیم سهم مترو را در حمل‌و نقل عمومی از‌15‌به‌50 درصد برسانیم

گزارش
تهرانی آبادتر فراهم کنیم


محمد سرابی/ خبر‌نگار
رئیس دولت دوازدهم ایستگاه «دولت‌آباد» را افتتاح کرد و 9کیلومتر دیگر به خطوط متروی تهران اضافه شد. بهره‌برداری از ٣٢۴واحد مسکن امید یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که در این روز از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد. همچنین آغاز بهره‌برداری از جنگل‌کاری ١٢۵٠هکتاری دامنه جنوبی البرز، روز گذشته از دیگر برنامه‌های حسن روحانی در شهر تهران بود. صبح روز یکشنبه رئیس‌جمهور و شهردار تهران در ایستگاه متروی بعثت در منطقه١۵ سوار قطار شدند تا بهره‌برداری رسمی از این بخش از شبکه مترو را اعلام کنند. حضور استاندار و رئیس شورای شهر در افتتاح ایستگاه‌های میدان شهدا، بعثت و دولت‌آباد نیز زمینه‌ای برای بیان مطالبات مترو از دولت، توجه به محیط‌زیست و افزایش توانایی مقاومت شهر در مقابل زلزله، سیل و طوفان فراهم کرد؛ موضوعی که حسن روحانی نیز در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد.

صرفه‌جویی نیم‌لیتر بنزین
رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود اظهار کرد: در گزارشی خواندم که به ازای استفاده هر شهروند تهرانی از مترو به اندازه نیم‌لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود، اگر این نسبت درست باشد یک صرفه‌جویی مفید و ارزشمند برای سوخت فسیلی است و هم جلوی آلوده شدن محیط‌زیست را می‌گیرد و هم سبب می‌شود یک سرمایه عظیم و ارزشمند ملی آنقدر راحت از دست نرود و تفاوت قیمت آن با کشورهای همسایه موجب قاچاق نشود.

او افزود: در آغاز انقلاب اسلامی یکی از مباحث باورنکردنی، تردیدها برای ساخت متروی تهران بود اما با پیگیری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نمایندگان مجلس دوم شورای اسلامی اجرای متروی تهران را تصویب کردند که بنده و آیت‌الله دری نجف‌آبادی هم مسئول پیگیری و اجرای این پروژه شدیم.

روحانی در کنار موضوع ساخت مترو به اقدامات عمرانی در سطح کشور نیز پرداخت و گفت: اگر سددز، کرخه، کارون و شهید عباسپور نبود، وضع استان خوزستان امروز متفاوت بود. در شب‌های بارانی 12فروردین 8هزار و 500متر سیلاب در ثانیه وارد کرخه می‌شد که قطعاً درصورت نبودن سد مشکلات زیادی برای استان به‌وجود می‌آمد.

روحانی درباره تصرف حریم رودخانه‌ها با ساخت بنا گفت: صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها با صدور برخی مجوزهای غیرقانونی، معامله جان مردم با پول کثیف است و باید سال98 را سال آزادسازی طبیعت در کل ایران کنیم.

بهره‌برداری از ٣٢۴ واحد مسکن امید یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که در این روز از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد. رئیس دولت دوازدهم با اشاره به بازسازی‌ بافت فرسوده در پایتخت گفت: یکی از پیام‌های سیل اخیر این بود که بافت‌های فرسوده باید نوسازی شود. تهران جایی است که ما حتماً باید آن را در برابر زلزله، سیل و طوفان‌های احتمالی مصون نگاه داریم؛ چراکه این موضوع به حفظ جان مردم و تأمین رفاه آنان بازمی‌گردد. ما اگر یک بافت فرسوده را زنده کنیم و به بازسازی و نوسازی آن مشغول شویم هم ثروت مردم افزایش پیدا می‌کند، هم زمین آن محله ارزش پیدا می‌کند و هم زندگی کسانی که در آن محله زندگی می‌کنند راحت‌تر می‌شود.

روحانی همچنین تأکید کرد: من در آغاز کار آقای حناچی به او تأکید کردم که بافت فرسوده یکی از اولویت‌های ما در دولت است. نوسازی بافت‌های فرسوده و کمک به انجام آن با تمام توان از سوی دولت پشتیبانی می‌شود و در این زمینه مایلم بگویم که هرجا دولت زمینی دارد دستگاه‌ها بیایند و بگویند تا آن زمین با کمک شهرداری و یک توسعه‌گر ساخته شود. آن‌هم در شرایطی که به توسعه‌گر وام پرداخت کنیم و به کسانی که می‌خواهند در آن ساکن شوند نیز وام ارزان‌قیمت ۶درصدی اختصاص دهیم تا به‌عنوان خانه‌اولی در آن ساکن شوند. دولت آماده است که در 3طرح اساسی مترو، فضای سبز و مسکن امید با کمک شورای شهر و شهرداری، تهرانی آبادتر با محیط‌زیستی بهتر فراهم کند.

مشکل «تمرکز» در پایتخت
شهردار تهران در مراسم افتتاح همزمان 3پروژه بزرگ شهر تهران بر محوریت حمل‌ونقل عمومی در برنامه‌های مدیریت شهری پایتخت تأکید کرد.

پیروز حناچی با اشاره به ‌نظرسنجی‌های انجام‌شده از شهروندان تهرانی گفت: پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی تهران و مترو پاسخ اصلی به تقاضای مردم است. هدف اصلی به این شکل تعریف شده است که ٢میلیون سفر روزانه با مترو را به ٧میلیون برسانیم. باوجود تمام زحمات نمی‌توانیم بگوییم موفق شده‌ایم که محوریت خودروی شخصی را در تهران کاهش دهیم اما تلاش می‌کنیم تأثیرگذاری مترو را از ١۵درصد در حمل‌ونقل عمومی به ۵٠درصد برسانیم.

شهر تهران با وجود بارندگی‌های شدید در تعطیلات نوروزی دچار سیل نشد و شهردار در این‌باره گفت: در سال٩٢ در بارشی شبیه به این یکی از پل‌های تهران را از دست دادیم اما امسال با لایروبی 500کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی آمادگی برای مقابله سیل را داشتیم.

شهردار در این مراسم که بخشی از آن به آغاز بهره‌برداری از جنگل‌کاری ١٢۵٠هکتاری دامنه جنوبی البرز اختصاص داشت، گفت: در شورای شهر و شهرداری ضوابط بازبینی‌شده باغ‌ها را در دستور کار قرار دادیم تا مالکان، باغ‌ها را از بین نبرند.

حناچی همچنین تأکید کرد که مشکل اصلی تهران «تمرکز» است. این مشکل یک موضوع حاکمیتی است؛ جمعیت باید به شکل تعادل منطقه‌ای در کل کشور توزیع شود.

جلسه سه‌جانبه
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم رئیس‌جمهور را مخاطب قرار داد. محسن هاشمی گفت: اکنون خط6 و 7 مترو راه‌اندازی شده و با احتساب خطوط جانبی، تهران هم‌اکنون 300کیلومتر خط مترو دارد که ۱۵۰ ایستگاه در آن قرار دارد. به رقم امروز برای مترو ۶۰هزار میلیارد تومان هزینه شده و باید ۷میلیون سفر توسط مترو انجام شود اما به‌دلیل کمبود تجهیزات این اتفاق نمی‌افتد؛ حتی اکنون که 2خط 6 و 7 به شبکه افزوده می‌شود در آن واگن‌های سایر خطوط را به‌کار می‌گیرند. اگر مترو تجهیز شود ما در مدیریت شهری این تعهد را می‌دهیم که هر‌ماه یک ایستگاه افتتاح کنیم و ۴۰هزار سفر به ظرفیت مترو اضافه کنیم.

او خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی در دولت اول شما 2میلیارد یورو مجوز فاینانس برای تجهیز مترو در کشور اختصاص یافت که یک‌میلیارد آن به مترو تهران اختصاص می‌یافت و با این یک‌میلیارد می‌توان ۶۳۰واگن به خطوط مترو تهران اضافه کرد اما متأسفانه به دلایلی این اتفاق نیفتاد و لازم است که جلسه‌ای سه‌جانبه با حضور دولت، مسئولان بانک‌ها و شهرداری در این‌باره برگزار شود.






      علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه
بخش عمده‌ای از تجهیزات خط6 توسط پیمانکاران داخلی تهیه شده که ازجمله آنها سیستم سیگنالینگ و تهویه است. به‌دلیل عبور خط۶ و ۷ از زیر برخی ساختمان‌های حساس نکات لازم درنظر گرفته شده است تا قطارها با کمترین ارتعاش از زیر برخی مناطق مثل بیمارستان دکترشریعتی عبور کنند. خط6 مترو از سولقان آغاز می‌شود و تا ایستگاه دولت‌آباد با ۲۷ایستگاه امتداد پیدا می‌کند. امیدواریم براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده ۱۵کیلومتر از این خط به همراه ۶ایستگاه تا پایان سال افتتاح شود.




      کاوه حاج‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران
در سال98 شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران منابعی به میزان 560میلیارد تومان برای تأمین خدمات و زیرساخت‌ها در محله‌های فرسوده اختصاص داده است که در آن 18محله در اولویت قرار گرفتند. «بهاران شرقی» نخستین پروژه مسکن امید در جنوب غرب تهران است. عملیات اجرایی این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در زمینی به وسعت 2.3هکتار شامل 324واحد مسکونی و 63واحد تجاری در مدت 18‌ماه انجام شد و 104میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشت. 110واحد آن که متعلق به شهرداری است نیز پشتیبان نوسازی در مناطق 17 و 18 خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید