• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51566
+
-

افسانه‌ای خیابانی در لندن

چند تصویر از آثار شگفت‌انگیز بنکسی

سمیرا رحیمی

خبر نابودی خودکار یک تابلوی نقاشی، بلافاصله پس از فروخته‌شدن در حراجی ساتبیز در اکتبر سال2018 در رسانه‌های جهان جنجالی شد و آنچه به جذابیت این خبر می‌افزود، ناشناس‌بودن خالق اثر بود. بنکسی، نقاش و هنرمند خیابانی ناشناس که با عنوان ‌ای خرابکار، فعال سیاسی و کارگردان فیلم نیز شناخته می‌شود، قابی که نقاشی دختر و بادکنک در آن قرار گرفته‌ شده بود را به شکلی طراحی کرده‌بود تا با فشردن یک کلید، بوم نقاشی از میان چرخ‌دنده‌هایی عبور کرده و تبدیل به رشته‌هایی باریک شوند. بنکسی در توضیح این اقدامش برای نابودی اثری که به قیمت بیش از یک میلیون پوند به فروش رسیده‌بود در صفحه اینستاگرامش نوشت، میل به نابودی خود میلی خلاقانه‌است. درنهایت اثر رشته‌رشته شده، توسط ساتبیز به‌عنوان اثر هنری جدیدی معرفی شد. بنکسی، هنرمندی معترض و ناشناس است که فعالیت خود را از 14سالگی و پس از اخراج از مدرسه و تحمل حبس به‌خاطر جرائم جزئی آغاز کرد و به‌دلیل غیرقانونی‌بودن گرافیتی، همچنان ترجیح می‌دهد ناشناس باقی بماند. او فعالیت حرفه‌ای‌اش را از سال1994 آغاز کرد و فروش آثار استنسیل او در شهر بریستول توسط عکاسی به نام استیو لازاریدس که بعد‌ها به مدیر برنامه‌های بنکسی تبدیل شد، او را به مرور به شهرت رساند.


یک ملت تحت کنترل دوربین‌های مداربسته، اثر سال2008 بنکسی که روی دیوار اداره پست و در نزدیکی دوربین‌های کنترل شهری کشیده شده‌است.


بینوایان؛ طرحی اعتراضی که با الهام از لوگوی نمایشنامه بینوایان خلق شده‌است اما هدفش اعتراض به نحوه برخورد با پناهجویان گریزان از جنگ است.


اثر «اگر گرافیتی چیزی را تغییر می‌داد...» و موش مشهور بنکسی با پنجه‌های سرخ‌رنگ، برگرفته ازجمله فعال سیاسی، اماگلدمن است که گفت اگر رأی‌دادن چیزی را تغییر می‌داد، ممنوعش می‌کردند.


خاندان سلطنتی؛ کاریکاتوری از خاندان سلطنتی بریتانیا که روی بالکن ایستاده‌اند و تلاش شد با رنگ سیاه پوشانده شود اما مالک ساختمان جلوی این کار را گرفت.


همیشه امیدی هست، یکی از مشهورترین آثار بنکسی در لندن است که در سال2002 در جنوب لندن ظاهر شد.


بودای مجروح، همزمان با مراسم سال2008 جشنواره فیلم کن در خیابان لیک لندن که به تونل بنکسی شهرت دارد خلق شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید