• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51560
+
-

شهر را چگونه با حضور هنرمندان بسازیم؟

در جست و جوی شهر شاد با حضور هنرمندان

آستانه
در جست و جوی شهر شاد با حضور هنرمندان

حسن خلیل‌آبادی|عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر

زیبایی در هنر نهفته است و اگر بخواهیم شهر زیبایی داشته باشیم باید از هنر هنرمندان در شهر استفاده کنیم. این امر نیازمند تعامل مدیریت شهری با همه هنرمندان در تمامی رشته‌های هنری است.

شهرداری باید سعی کند زمینه مشارکت و حضور هنرمندان در تصمیمات مدیریت شهری را فراهم کند تا بتواند از هنر آنها در زیباتر کردن شهر بهره ببرد. متأسفانه هم‌اکنون شهر تهران به شهری پر ترافیک، پر دود و مملو از ساختمان‌های بی‌قواره تبدیل شده که محل زیست مناسبی برای افراد نیست.

اگرچه طی چند سال اخیر بوستان‌ها و فرهنگسراهای متعددی به فضاهای شهری اضافه شده است اما روح زندگی کمتر در شهر دیده می‌شود. ما در بیشتر اوقات فقط به زیبا کردن سازه‌های شهری مانند پل‌ها، ساختمان‌ها و تونل‌ها توجه می‌کنیم درحالی‌که خود این سازه‌ها به آسایش مردم آسیب می‌زنند.

شهر باید فضایی باشد که شهروندان در آن احساس آرامش و نشاط کنند. شهر باید محلی برای شاد زیستن و خوب زندگی کردن باشد و این امر می‌تواند با همکاری هنرمندان و بهره‌گیری از نظرات آنها محقق شود.

به‌طور قطع منظر و نمای شهر را باید با کمک هنرمندان تغییر داد ولی این تغییر لزوما با دیوارنویسی و تندیس ایجاد نمی‌شود اگرچه این موارد هم برای زیبا‌شدن شهر لازم است.

اگر نگاهی به شهرهای جذاب گردشگری بیندازیم می‌بینیم که گردشگران صرفا برای حضور در آن شهر به آنجا سفر نمی‌کنند بلکه این آثار هنری شهرهاست که گردشگران را جذب خود می‌کند.

آثار هنری هنرمندان در فضاهای شهری از سر تکلیف و قرارداد به‌وجود نمی‌آید بلکه این ذوق هنرمند است که بر دل مردم می‌نشیند. گاهی پیش می‌آید که مدیران شهری به این مسئله به‌صورت اقتصادی نگاه می‌کنند و با هنرمند قرارداد می‌بندند اگرچه مسائل مالی هم مهم است اما هنرمندان با دل خود کار می‌کنند و آثاری زیبا می‌آفرینند.

شهر نیاز به تمامی هنرمندان دارد؛ از گرافیست گرفته تا هنرمندان سینما یا موسیقی. همه کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر به تلطیف روح انسانی می‌پردازند می‌توانند نقش مهمی در حال خوب شهر ایفا کنند و ما به آنها نیاز داریم. ما به کارگیری هنرمندان را در قالب شو آف نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم هنرمندان با ارج و قرب در مدیریت شهری ایفای نقش کنند و شهر را برای زیستن بهتر، آماده سازند. تنوع دادن در ایجاد فضاهای زیبای محلات مختلف هم بسیار مهم است برخی طرح‌های زیباسازی در همه نقاط شهر به‌صورت یک شکل اجرا می‌شود به‌نظر من این مسئله درست نیست چرا که باید هر محله با توجه به فرهنگ و ویژگی‌هایی که دارد از هنر بهره بگیرد و هنرمندان محلی امکان حضور در طرح‌های زیباسازی محله را داشته باشند.

مدیریت شهری تا حدودی زمینه حضور هنرمندان را فراهم کرده است و ما هم دست هنرمندان را به گرمی می‌فشاریم تا با نگاه متفاوت خود شهر را برای همشهریان زیباتر کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :