• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51554
+
-

فصل کریم

فصل کریم

هر فصل این موقع‌ها که می‌شود آقا کریم یادش می‌آید که باید گل بزند. معمولا کریم بنزما در طول فصل برای خودش یک گوشه نشسته و هر مربی‌ای که می‌رود و می‌آید او را در ترکیب فیکس می‌گذارد. فصل قبل گری لینه‌کر که خودش مهاجم بوده و سابقه بازی برای بارسلونا را دارد در انتقاد از این مهاجم گفته بود:«من اگر جای بنزما بودم و در این ترکیب رئال بازی می‌کردم متوسط یک گل در هر بازی می‌زدم.» در اواسط هر فصل هواداران و کارشناسان و برخی مدیران باشگاه به این نتیجه می‌رسند که یک مهاجم تراز اول برای فصل آینده بخرند اما عملکرد کریم در اواخر فصل منتقدان را ساکت می‌کند تا رئال یک فصل دیگر را بدون خرید مهاجم شماره9 آغاز کند. فصل قبل با درخشش و گل‌های او بود که رئال از سد بایرن گذشت و در فینال هم مثل بازی با بایرن با تیزهوشی و استفاده از اشتباه دروازه‌بان حریف، رئال را به موفقیت رساند. منتقدانش به تمسخر و با طعنه به سابقه قضایی‌اش در اخاذی از والبوئنا- همبازی سابقش در تیم ملی فرانسه- می‌گویند: « بنزما از والنتینو پرس- رئیس باشگاه- فیلم دارد و پرس به‌عنوان حق‌السکوت به او مهاجم نمی‌خرد تا کریم فیکس باشد.» او با هر مربی با هر تفکری کار کرده و مهاجم نوک فیکس تیم بوده. اما این فصل اوضاع فرق دارد. در رئال پسا‌رونالدو که حال خوبی ندارد، کریم حالش خوب است. او پریشب برای هفتمین بار در این فصل دبل کرد درحالی‌که می‌توانست 7 گل به ایبار بزند. یک تیر دروازه، 2گل با سر، یک گل آفساید میلی‌متری و 3موقعیت عالی- که دو تای آن را دروازه‌بان حریف با واکنش فوق‌العاده مهار کرد- عملکرد این مهاجم در بازی آخر بود. کریم که بازوبند را در غیاب راموس و مارسلو در اختیار داشت 5 بار هم دریبل موفق کرد. به‌نظر می‌رسد در غیاب رونالدو پای کریم هم بیشتر به گلزنی باز می‌شود. او که به گفته خودش پیش‌تر برای کریستیانو رونالدو بازی می‌کرد، حالا بیشتر به یک مهاجم شماره9 شباهت دارد و دیگر نیازی نیست نقش بازیکن شماره10 تیم و دستیاری گلزن اصلی یعنی رونالدو را بازی کند. این چهاردهمین گل او با ضربه سر در 5فصل اخیر در لالیگا بود؛ تقریبا نصف رونالدوی 29گله.
رئال مادرید در نیم‌فصل نزدیک بود پیانتک را بخرد. مهاجمانی مثل رشفورد هم در لیست خرید بودند اما لیست تغییر کرده و قرار است یک مهاجم گمنام از بوندس‌لیگا به نام یوویچ با رقمی حدود 50میلیون یورو خریداری شود؛ مهاجمی که نتواند موقعیت کریم را در خط حمله به خطر بیندازد. قرار است رائول دی‌توماس هم که قرضی در وایکانو بازی می‌کند در تابستان برگردد تا جانشین ماریانو دیاس شود. در سال‌های اخیر غیر از یکی،  دو مهاجم نوک معمولی محصول خود باشگاه نظیر ماریانو یا بورخا مایورال یا موراتا مهاجم دیگری جذب نشده‌اند. حتی چیچاریتو و آدبایور که نیم‌فصل‌هایی عالی به‌صورت قرضی برای رئال بازی کردند، بعد از درخشش به تیم‌های خود برگشتند تا موقعیت کریم آسیبی نبیند. ضمن اینکه شایعاتی هم درباره جدایی بنزما و بازگشت او به لیون مطرح شده که صحت ندارد. آزاد کردن بند فسخ قرارداد این بازیکن یک میلیارد یورو برای باشگاه‌های دیگر هزینه دارد و کسی چنین ریسکی نمی‌کند مگر آنکه خودش بخواهد مثل رونالدو باشگاه را ترک کند. هر چند قیمت او در این سن‌وسال- 31سالگی- در بازار 40میلیون یوروست.
با رفتن رونالدو، رئال در این فصل در گلزنی ناکام بوده اما تا دل‌تان بخواهد گل خورده. 62گل خورده در تمام رقابت‌ها این تیم را از نظر میانگین در رده آخر تیم‌های اسپانیایی قرار می‌دهد. رئال در دوره دو سال‌ونیمه زیدان هم که 9جام به دست آورد باز هم در تمام بازی‌ها گل می‌خورد و سهمیه یک گل در هر بازی را در کیسه داشت. کریم اما دست‌کم در لالیگا بیش از مجموع همه مهاجمان گل زده یعنی 17گل در برابر 16گل بقیه بازیکنان هجومی. همین گرت بیل که از دقیقه3بازی با ایبار داشت هو می‌شد با 9 گل زده در لالیگا دومین گلزن برتر رئال در این فصل است. ایسکو و وینیسیوس هر کدام 2 گل و واسکس، آسنسیو و ماریانو یک گل در لالیگا زده‌اند. رئال در غیاب کریستیانو برای رسیدن به صد گل زده در این فصل 50بازی صبر کرد. فصل قبل 43 بازی برای صد گل زده کافی بود.
کریم در این فصل با گل‌هایش 26امتیاز در لالیگا برای تیم جمع کرده و اگر گل‌های او نبود، رئال در رده سیزدهم و پشت‌سر خیرونا قرار می‌گرفت. درحالی‌که هنوز 7بازی دیگر تا پایان فصل باقی مانده، بنزما می‌تواند با زدن 6گل دیگر با رکورد بهترین فصل خودش در فصل 2012-2011 برابری کند. این در حالی است که رئال امسال زودتر از سال‌های اخیر از دور سایر رقابت‌ها خارج شده و تعداد بازی‌های کمتری داشته است. در لالیگا فقط استوانی اروگوئه‌ای بیشتر از او با ضربه سر گل زده؛ یعنی 6 گل. با وجود درخشش کریم در این فصل هنوز آمار گلزنی‌اش خوب نیست؛ 26گل در تمام رقابت‌ها و هر 149دقیقه یک گل چیزی نیست که بتواند رکورد بیش از یک گل در هر بازی کریستیانو را جبران کند. او در 91درصد همه دقایق در لالیگا بازی کرده و در 97درصد دقایق از ابتدا در ترکیب بوده اما روی 41درصد گل‌ها تأثیر مستقیم داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید