• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51546
+
-

چشم‌انداز 98

احیای صنایع، تسریع زیرساخت‌ها، تسهیل حضور سرمایه‌گذاران  بخش‌خصوصی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از جمله اولویت‌های مسئولان استان‌های شمال غرب در سال 98خواهد بود

پرونده
چشم‌انداز 98

سال 97 با فراز و نشیب‌ها، پروژه‌های نیمه تمام، طرح‌های مطالعاتی، تلاش برای افزایش حضور بخش خصوصی و مشارکت در پروژه‌های شهری، اقتصادی، کشاورزی و... به پایان رسید. در نیمه اول اولین ماه از سال 98، آغاز جدید برای هر یک استان‌های کشورمان رقم خورده است که سهم استان‌های شمالغرب کشورمان به دلیل همجواری با کشورهای خارجی و داشتن مرزهای بین‌المللی تاثیرگذارتر از سایر نقاط کشورمان خواهد بود. نقشی که می‌تواند به تحول صادرات و حتی سهولت دسترسی به امکانات مورد نیاز کشورمان هم مربوط شود.  در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامیده شده است، بی‌شک بیشترین تمرکز مسئولان در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل احیای صنایع، تسریع زیرساخت‌ها، تسهیل حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و یا باقیمانده در ایستگاه پایانی و... باشد.

اردبیلی‌ها به گفته مسئولان ارشد استان به دنبال تداوم طرح‌های اشتغال‌زایی باقیمانده از سال 97 هستند تا چهره محرومیت را از بسیاری از شهرهای این استان بزدایند. در آذربایجان شرقی هم تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی در اولویت‌های اجرایی قرار گرفته و با رفع بسیاری از مشکلات حمل و نقل در حوزه راه‌ها و حتی خط آهن این استان مسیر ارتباطی توسعه را با شتاب بیشتری طی خواهد کرد. در آذربایجان غربی هم از ابتدای سال جاری اتفاق خوبی رقم خورده است و با لطف باران‌های بهاری پروژه‌ احیای نگین فیروزه‌ای این استان تسریع پیدا کرده است. دریاچه ارومیه این روزها در بهترین شرایط به سر می‌برد و با بالا آمدن تراز آب این دریاچه شاهد اجرای هر چه بهتر پروژه‌های احیا در این زیست بوم خواهیم بود. در ادامه این مطلب چشم انداز استان‌های شمال غرب کشورمان در سال 98 را بخوانید.


اردبیل

 

اشتغال‌زایی؛ اولویت اردبیلی‌ها در سال 98

استاندار: جمعیت 60 هزار نفری بیکار استان، امسال کاهش خواهد یافت



پوپک قاسمی|  اردبیل - خبرنگار:


سال 97 با تغییر و تحولات تلخ و شیرین خود به پایان رسید و استان اردبیل در شروع سال 98 چشم به برنامه‌ریزی‌ها و تلاش بیش از پیش مسئولان برای تحولات اساسی دارد. پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در استان وجود دارد که باید امسال یا با هزینه دولتی و یا واگذاری به بخش خصوصی درصد بسیاری از آنها تعیین تکلیف شوند که در این صورت می‌توان گفت تحول اساسی در انتظار استان خواهد بود. 

تسریع طرح‌های نیمه‌تمام، اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی و تسریع در تکمیل زیرساخت‌های استان برای سال 98 مورد تصور است، اما در کنار این تحولات ادامه تغییرات مدیریتی هم دور از انتظار نیست.


تسریع در توسعه زیرساخت‌ها

توسعه زیرساخت‌های استان به‌ویژه در بخش حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای در سالی که گذشت اگرچه کُند بود، اما با استمرار پیگیری‌های مسئولان، امیدهای تازه‌ای در این رابطه به وجود آمده است. تکمیل راه‌آهن اردبیل در سال‌های اخیر به اصلی‌ترین مطالبه مردم استان در بخش حمل‌و‌نقل تبدیل شده و در کنار آن اختصاص فاینانس و اعتبار قابل توجه به این طرح عمرانی خبری امیدبخش بود. روزشمار این پروژه در سایت استانداری نصب شده است و اگرچه قرار نیست این پروژه در سال 98 تکمیل شود و به انتظار مردم اردبیل برای شنیدن صدای سوت قطار پایان دهد، اما با توجه به فعال شدن تمام قطعات و فازهای این پروژه، انتظار می‌رود در سال 98 شاهد پیشرفت جدی و چشمگیر آن باشیم تا سوت قطار در سال 99 به اردبیل برسد.

در بخش توسعه بزرگراهی نیز، در سال 98 برابر برنامه‌ریزی‌های انجام و اعلام‌شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان دست‌کم 40 کیلومتر بزرگراه در استان احداث می‌شود. آغاز چهارخطه کردن محور تونل حیران تا آستارا و اردبیل‌، تکمیل بزرگراه اردبیل – تبریز و تکمیل بخش‌هایی از بزرگراه اردبیل تا سرچم از جمله طرح‌های اولویت‌دار سال 98 هستند.

تکمیل جاده کلور – درام که راه ارتباطی اردبیل را با مرکز کشور تا 70 کیلومتر کاهش می‌دهد و تکمیل و افتتاح بزرگراه رضی تا امیرکندی و جاده کریق به آرموداق هم جزو مهم‌ترین پروژه‌های بخش راه استان است.


چشم‌انداز تحول استان در بخش کشاورزی

خبر تکمیل و بهره‌برداری از شبکه آب‌رسانی پایاب سد خداآفرین در سال 98 بدون شک یکی از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی تاریخ استان خواهد بود. با افتتاح این طرح بالغ بر 30 هزار هکتار از اراضی شمال استان به زیر کشت آبی می‌رود و در واقع کشت و صنعت جدیدی در این منطقه شکل می‌گیرد که حداقل 30 هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

پروژه پایاب سد خداآفرین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استان با هدف آبی کردن اراضی شمال استان اردبیل در حال اجراست و از پروژه‌های بزرگ مرزی کشور می‌توان از این پروژه یاد کرد. تکمیل پایاب این سد می‌تواند تحول کلانی در حوزه کشاورزی استان به دنبال داشته باشد. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پروژه پایاب سد خداآفرین تا کشت پاییزه سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

«خلیل نیکشاد» می‌گوید: ناحیه عمرانی اول و دوم پروژه پایاب سد خداآفرین شامل 20 هزار هکتار آماده بهره‌برداری بوده و کل 36 هزار هکتار تا کشت پاییزه در سال پیش رو به بهره‌برداری می‌رسد.
همچنین اگر پیشرفت‌های قابل توجهی در پایاب دیگر سدهای شمال استان از جمله گیوی، سبلان، عمارت و احمدبیگلو در سال پیش رو انجام شود، می‌توان گفت کشاورزی استان در آستانه تحول اساسی خواهد بود که باید برنامه‌های ویژه‌ای برای بهره‌برداری از این ظرفیت در نظر گرفته شود.


چشم‌انداز مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری
 
منطقه آزاد تجاری مغان به عنوان یکی از مگاپروژه‌های دولت تدبیر و امید در استان اردبیل مطرح است که بلاتکلیفی این پروژه در طرح‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نویدهای اقتصادی موعود را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است، اما در صورت تصویب نهایی این لایحه در مجلس، سال 98 می‌تواند سال شکوفایی اقتصاد استان باشد. همچنین یکی از زیرساخت‌های مهم استان منطقه ویژه اقتصادی است. واگذاری زمین به واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی از بهمن 96 آغاز شد و سال 97 احداث یکی از واحدهای اقتصادی در این منطقه کلنگ‌زنی شد که جذب سرمایه‌گذاران بیشتر در این منطقه و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی استان را روشن‌تر کند.


تداوم شعار اشتغال

استاندار اردبیل در شروع سال 97 شعار اشتغال 20 هزار نفری استان را مطرح کرد و در پایان سال خبر از اشتغال 18 هزار نفری ثبت‌شده در سامانه اشتغال خبر داد. 

به گفته «اکبر بهنامجو» در سال 98 نیز با تلاش بیشتر و ایجاد شغل پایدار پیگیری و رصد می‌شود تا از جمعیت 60 هزار نفری بیکار استان که هر سال نیز درصدی به آنها افزوده می‌شود کاسته شود. استاندار همچنین با تاکید بر تسریع در روند اجرای پروژه‌های مهم استان، انجام پایش از سوی مدیران و مسئولان اقتصادی درباره اشتغال و احصای 30 پروژه محوری استان را خواستار است.


چشم‌انداز توسعه بخش صنعت

به نظر می‌رسد طرح احداث مجتمع پتروشیمی اردبیل پس از گذشت 10 سال‌، در سال 98 هم به جایی نخواهد رسید، زیرا تاکنون سرمایه‌گذاران رغبتی به این پروژه نشان نداده‌اند. به‌ویژه آن‌که هنوز منبع تامین آب این طرح مشخص نشده است. پیش‌تر گفته شد آب مورد نیاز این مجتمع از تصفیه پساب فاضلاب اردبیل تامین خواهد شد، اما تاکنون سرمایه‌گذاری برای آغاز احداث فازهای تکمیلی تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل اصلا آغاز نشده است.
همچنین فعال‌سازی کارخانه‌های بزرگ استان برای تولید با حداکثر ظرفیت می‌تواند از اولویت‌های استان باشد تا چرخش صنایعی مانند نساجی و ذوب آهن با ظرفیت حداکثری نفسی در کالبد صنعت استان بدمد. پیگیری واگذاری پرحاشیه کشت و صنعت مغان در سال پیش‌رو، شفاف‌سازی این واگذاری به قیمت بسیار ناچیز و برنامه‌های دولت برای بزرگ‌ترین بنگاه کشاورزی کشور از مطالبه‌های اهالی استان است که باید منتظر تدبیر دولت و مجلس در این زمینه بود.

توسعه کند بخش معدن

استان اردبیل از ظرفیت‌های زیادی برای بهره‌برداری از معادن و اشتغال‌زایی در این بخش برخوردار است. در استان اردبیل معادنی از قبیل سنگ لاشه، پوکه، سلیس، پوزولان، سنگ آهک، خاک صنعتی، گرانیت و سنگ پرلیت به‌وفور یافت می‌شود که تنها بخش‌هایی از آنها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. 

در 4 سال گذشته 2 شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری معادن خاورمیانه، یعنی ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) 3 پهنه معدنی استان را مورد مطالعه قرار داده‌اند که بر اساس اعلام خود شرکت‌ها، در مناطقی از جنوب استان به نتایج خوبی دست یافته‌اند. با انجام مطالعات مقدماتی برای اکتشاف پهنه‌های معدنی استان انتظار می‌رود عملیات اکتشاف در برخی معادن وارد فاز عملیاتی شود، اما با توجه به نوپا بودن فعالیت‌های این بخش به طور قطع می‌توان گفت روند توسعه بخش معدن در سال 98 رو به جلو، اما کند خواهد بود. 


شانس بیشتر حوزه گردشگری برای توسعه

با توجه به ظرفیت‌های استان اردبیل و شرایط موجود‌، پیش‌بینی می‌شود بخش گردشگری استان در مقایسه با بخش صنعت از توسعه بهتری در سال 98 برخوردار باشد. افتتاح پل معلق تمام‌شیشه‌ای قوسی‌شکل برای اولین بار در جهان می‌تواند سرتیتر تحول گردشگری استان باشد، بهره‌برداری از این پل در منطقه دربند هیر به عنوان باغ‌شهر اردبیل در فروردین امسال اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل پل معلق مشگین‌شهر و پل معلق شیشه‌ای هیر از راه‌اندازی سرزمین حیوانات، دوچرخه و تاکسی هوایی و ایستگاه فضایی در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای اولین بار این پروژه‌های جذاب راه‌اندازی می‌شوند تا گردشگران تجربه متفاوتی از سفر خود به استان اردبیل داشته باشند. 

«حسن عباسی‌نیا» درباره درخواست اهالی برخی شهرها به منظور احداث پل معلق می‌گوید: تکرار چنین پروژه‌هایی به اصل پروژه نیز ضربه می‌زند، در حالی که ما ۱۴ پروژه با سازه خاص برای شهرهای مختلف استان اردبیل تدارک دیده‌ایم که در صورت مساعدت مسئولان استانی آماده اجرای آنها نیز هستیم. عباسی‌نیا بدون ذکر نام از این پروژه‌ها عنوان می‌کند: نمی‌خواهیم این پروژه‌های جذاب و جدید لو رفته و یا از آنها سوءاستفاده شود، اما به یقین پل معلق مشگین‌شهر و پل شیشه‌ای هیر سازه خود را دارد و نباید با دامن زدن به احداث پل‌های معلق جذابیت آنها را مخدوش کنیم.

«نادر فلاحی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم می‌گوید: احداث 3 پیست اسکی و پل‌های معلق دیگر در خلخال و مشگین‌شهر می‌تواند دستاورد بزرگ استان در سال 98 باشد.
از سوی دیگر استاندار اردبیل مصمم است ایده احدhث آبدرمانی‌های تخصصی در استان را عملیاتی کند و بر همین اساس قرار است در سال 98 پزشکان متخصص آبدرمانی به ارائه خدمات بپردازند که نوید نتیجه رضایت‌بخش برای گردشگری استان دارد.


پروژه‌های ناتمام

بدون شک باغ‌موزه دفاع مقدس در جوار دریاچه شورابیل یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی در حال اجرای استان در یک دهه گذشته است و روند پیشرفت کار نشان می‌دهد که این باغ‌موزه سال 98 قابل افتتاح است. به‌ویژه آن‌که به گفته «علی واحد» مدیر کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس‌، روند مطالعه و آمادگی برای تجهیز ساختمان موزه‌، همزمان با احداث سازه در اردبیل آغاز شده است و کارگروه‌های تخصصی آن فعال هستند. تکمیل این طرح و افتتاح آن خبر خوبی برای مردم استان اردبیل و به‌ویژه خانواده بزرگ شهدا و ایثارگران خواهد بود. با این حال و با توجه به شرایط موجود انتظار نمی‌رود که در سال 98 پروژه تالار شهر اردبیل به عنوان مجتمع بزرگ فرهنگی اردبیل در جوار شورابیل افتتاح شود که انتظار می‌رود مسئولان برای تکمیل و تعیین تکلیف این پروژه در سال 98 تصمیم‌گیری و برنامه جدی ارائه کنند.

در بخش بهداشت و درمان، مردم اردبیل امیدوارند در سال 98 انتظارها برای افتتاح بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی اردبیل (تروما‌) به پایان برسد تا بیماران بخش سوختگی مجبور به اعزام به استان‌های دیگر مانند تبریز و تهران نباشند.


تحول مدیریتی در حوزه شهری

در حوزه شهری به احتمال زیاد شاهد تغییر مدیریتی در مرکز استان خواهیم بود، چراکه با تمایل «حمید لطف‌اللهیان» برای شرکت در انتخابات مجلس، شورای شهر باید به دنبال گزینه‌های جدید برای پست شهرداری باشد که این تغییر مدیریتی در اوایل سال جدید می‌تواند در بسیاری از امور شهری تاثیرگذار باشد و به تبع آن هم جابه‌جایی در پست‌های مدیریتی دیگر را شاهد خواهیم بود. در سال 98 تداوم عملیات 2 پل داروپخش و قدس اولویت اساسی شهرداری اردبیل خواهد بود، چراکه ترافیک ایجادشده از این پروژه‌ها در نقطه پرترافیک شهر برای شهروندان دردسرساز شده و وعده بهره‌برداری از این پروژه‌ها نیز به پایان رسیده است.


بهره‌برداری از 4 طرح بزرگ در اردبیل

فرماندار اردبیل هم از بهره‌برداری از 4 طرح تولیدی و گردشگری بزرگ این شهرستان در اوایل سال 98 خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح توسعه آرتاویل تایر، طرح تولید باتری اشجع، کارخانه الکل طبی و پل معلق تمام‌شیشه‌ای بخش هیر 4 طرحی هستند که از پیشرفت قابل قبولی برخوردارند و با بهره‌برداری از آنها تحولی در ارتباط با اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی اردبیل ایجاد خواهد شد.
«جواد زنجانی» با اشاره به افتتاح آزمایشی فاز اول کارخانه نساجی ستاره اردبیل عنوان می‌کند: با تکمیل فازهای اول و دوم این مجموعه میزان اشتغال‌زایی آن به حدود 2 هزار نفر می‌رسد.
زنجانی درباره تعطیلی طرح نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل اظهار می‌کند: این نیروگاه به سبب مشکلات بانکی و منابع ارزی دچار مشکل شده است و مسئولان استان به دنبال حل این مشکل و ازسرگیری فعالیت عمرانی این نیروگاه در سال 98 هستند. به گفته فرماندار اردبیل در حال حاضر 140 واحد تولیدی و صنعتی راکد در اردبیل وجود دارد که برای فعال شدن آنها در سال پیش رو تلاش می‌شود.
 

آذربایجان غربی 

افزایش شاخص‌های توسعه آذربایجان غربی

استاندار : سرمایه‌‌گذاری‌های استان در نیمه اول امسال بهره‌برداری می شود


هادی پناهی |   ارومیه – خبرنگار:


بارش‌های بهاری کم‌سابقه در آذربایجان غربی در آغاز سال جاری نویدبخش روزهای خوبی برای استان به‌ویژه در بخش کشاورزی، احیای تالاب‌ها و دریاچه ارومیه است. آمارهای منتشره حاکی است میزان بارش‌ فروردین‌ماه امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۱۹۸ درصد افزایش داشته و به 8/75 میلیمتر رسیده است. 

از سوی دیگر، امسال آماده شدن طرح آمایش سرزمینی هم یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های پیش رو برای آذربایجان غربی به شمار می‌رود. افزایش شاخص‌های توسعه‌ای در حوزه حمل و نقل، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت و پروژه‌های عمرانی به همراه مبارزه با فساد هم از اولویت‌های مسئولان استان ذکر می‌شود تا گام‌های اقتصادی توسعه در تمام شهرهای استان را شتاب بخشد. 


طرح آمایش سرزمینی و پیگیری احیای دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به پیاده‌سازی طرح آمایش سرزمینی آذربایجان غربی در سال 1398 می‌گوید: بر اساس داده‌های اقتصادی موجود و برنامه‌های مربوط به هر شهرستان، در سال آینده شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر مناطق مختلف استان خواهیم بود.
«محمدمهدی شهریاری» افزود: در کنار طرح آمایش سرزمینی، توسعه سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به ارتباطات بین‌المللی مناسب و همراهی سرمایه‌گذارانی از چین تا آلمان، از جمله مهم‌ترین رویکردهای بخش اقتصادی استان در سال 98 خواهد بود. 
وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به آذربایجان غربی در سال گذشته اظهار کرد: در این سفر طرح‌های قابل توجهی با اعتبار 3 هزار و 250 میلیارد تومانی تصویب شد که در امسال و سال آینده به اجرا در خواهد آمد. احیای دریاچه ارومیه و تثبیت وضعیت آن هم از دیگر اقدامات درخشان دولت در سال 97 بود و طبق وعده رئیس‌جمهور، صدها میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده و ادامه خواهد داشت. امسال بخش قابل توجهی از طرح‌های احیای دریاچه از جمله انتقال پساب تصفیه‌شده از تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد که در ارتقای تراز این ‌زیست‌بوم موثر خواهد بود.


افزایش شاخص‌های توسعه

شهریاری بیان کرد: در سال گذشته با وجود شرایط کشور و مشکلات اقتصادی که استان ما نیز تحت تاثیر آنها بود، اتفاق‌های قابل توجهی با همراهی مردم و تلاش مسئولان در آذربایجان غربی رقم خورد و بسیاری از شاخص‌های استان از متوسط کشوری فراتر رفت.

شهریاری ارتقای شاخص تخت‌های بیمارستانی و خدمات درمانی، گازرسانی به روستاها، آب‌رسانی شهری و روستایی، توسعه جاده‌ای، باسوادی و توجه به نیازهای حوزه آموزش و پرورش را از جمله اقدامات خوب سال 97 در آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: مبارزه با فساد در سال گذشته از مهم‌ترین اقداماتی بود که نتایج درخشانی نیز برای استان به‌ویژه مرزنشینان داشت و مبارزه با فساد نیز در سال جاری ادامه خواهد داشت. 
وی جذب 117 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی و 2 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی را از نقاط درخشان سال 97 در استان دانست و ادامه داد: 300 میلیارد تومان از مجموع سرمایه‌گذاری‌های داخلی استان به بهره‌برداری رسید و رقم بسیار زیادی نیز در نیمه اول امسال وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.


افزایش سهم بودجه عمرانی به نسبت جمعیت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی هم درباره اهداف این سازمان در سال آینده به همشهری گفت: در لایحه بودجه سال 98 حدود هزار و 217 میلیارد تومان درآمد برای آذربایجان غربی پیش‌بینی ‌شده که مستقیماً به خزانه استان واریز می‌شود و این رقم نسبت به بودجه سال قبل خود 11 درصد رشد دارد.
«ناصر حضرتی‌پر» بیان کرد: در بودجه سال آینده 492 میلیارد تومان شامل اعتبارات هزینه‌ای استان می‌شود که 24 درصد رشد دارد و هزار و 217 میلیارد تومان نیز برای بخش عمرانی در لایحه بودجه سال 98 پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، در برنامه لایحه بودجه سال 98 برای نخستین بار سهم بودجه عمرانی آذربایجان غربی از سهم جمعیتی پیشی گرفته است که دلیل آن سلسله اقدامات تبیینی برای جبران شکاف توسعه بین آذربایجان غربی و استان‌های برخوردار در ابعاد مختلف بوده تا در نتیجه آن تبعیض مثبتی برای جبران کاستی‌ها بین استان‌ها اتفاق بیفتد.

‏این مسئول ادامه داد: سال آینده نیز پیرو اقدامات سال‌های گذشته اجرای پروژه‌های عمرانی با تاکید بر رشد شتابان توسعه استان و مبتنی بر توسعه پایدار، متوازن و همه‌جانبه آذربایجان غربی پیگیری خواهد شد. همچنین تمرکز بر ارتقای شاخص‌های توسعه به‌ویژه در حوزه‌های حمل و نقل، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، عمران شهری و روستایی، تکمیل زیرساخت‌های صنعتی و کشاورزی، آب و فاضلاب و نیز تامین نیازهای حوزه فرهنگ و هنر و نیز ورزش و جوانان و دیگر حوزه‌های مهم در اولویت خواهد بود.‏


پیگیری طرح‌های ناتمام عمرانی شهری

همچنین شهردار ارومیه درباره اهداف این ارگان در سال جاری اظهار کرد: 75 درصد از کل بودجه سال 98 صرف امور عمرانی و سایر آنها برای امور جاری صرف می‌شود.
«محمد حضرت‌پور» ادامه داد: اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید و سیاست‌های ابلاغی شورای شهر و بخشنامه ابلاغی دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شهرداری‌ها و به‌روز بودن حقوق و مزایای کارکنان، پرداخت پاداش پایان خدمت همکاران و توجه ویژه به رفاه و معیشت کارکنان از اولویت‌های بودجه سال 98 است.


به گفته حضرت‌پور رعایت اصل صرفه‌جویی، پرداخت دیون و کسورات اعم از بیمه و مالیات، پرداخت هزینه‌های ضروری نگهداشت شهر، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، مرمت و آسفالت معابر اصلی با اولویت مناطق مرکزی و بافت فرسوده، تجهیز ناوگان آتش‌نشانی و حمل‌و‌نقل عمومی، ایجاد زیرساخت و توجه ویژه به برنامه‌های ارومیه 2020 از دیگر اولویت‌های سال جاری خواهد بود. 

شهردار ارومیه با اشاره به مهم‌ترین راهبردها و سیاست‌های بودجه سال 98، اظهار کرد: اصلاح و پیگیری نحوه اخذ مطالبات از اشخاص حقیقی و حقوقی و بالا بردن ضریب وصول‌پذیری درآمدها، استفاده از اوراق مشارکت در خرید اتوبوس به منظور نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی، استفاده و بهره‌برداری بهینه از املاک، دارایی‌ها و مستغلات شهرداری، تملک باغ‌های اطراف شهر و ساماندهی دستفروشان و ایجاد بازارهای روز و سیاست‌ها و اقدامات جلوگیری از سد معبر، توجه ویژه به سلامت اداری با محوریت شفاف‌سازی و ارائه خدمات الکترونیکی از مهم‌ترین راهبردها و سیاست‌های بودجه سال 98 است. حضرت‌پور با بیان این‌که پایان پروژه‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های سال 98 است، بیان کرد: فاز دوم تقاطع غیرهمسطح آذربایجان در 3 ماه اول امسال گشایش خواهد یافت و این پروژه در طول سال به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

 همچنین تکمیل و تجهیز شهربازی چی‌چست، بهره‌برداری از پارک سلامت، افتتاح فاز اول عملیات کمربندی دوم شهر، ادامه عملیات احداث پروژه یادمان شهید باکری، خرید و تجهیز 50 دستگاه خودروی سازمان پسماند و نوسازی بخشی از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با خرید 50 دستگاه را از مهم‌ترین و شاخص‌ترین پروژه‌های پیش‌بینی در سال 98 برشمرد.

 

آذربایجان شرقی 

سایه مشکلات اقتصادی کم‌رنگ می‌شود

سال 98 برای آذربایجان‌شرقی سال توسعه زیرساخت‌های شهری و فوتبالی‌ترین سال ورزش است


سیدمرتضی احمدپور |  تبریز – خبرنگار:


سال 97 با تمام فراز و فرودهایش به‌ویژه تورم و مشکلات متعدد در حوزه‌های اقتصادی به پایان رسید و اینک سال جدید نوید روزهای خوبی را می‌دهد که تحقق آن مدیون همراهی مردم و مسئولان است. با توجه به تغییرات مدیریتی که از نیمه دوم سال گذشته در استان آغاز شده به نظر می‌رسد سال جدید در حوزه تغییرات سیاسی، سالی توام با تثبیت سمت‌های مدیریتی به‌ویژه با توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری باشد. در حوزه مدیریت شهری نیز سال 98 با تحولاتی مثبت همراه خواهد بود و آن‌گونه که مسئولان وعده داده‌اند امسال می‌توان به اتفاقات خوب در این حوزه امید بست. در حوزه صنعت هم خبرهای خوبی از افزایش تولیدات صنایع استان به‌ویژه بخش خودرو و قطعه‌سازی به گوش می‌رسد.


افتتاح چند طرح بزرگ عمرانی در استان 

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز - میانه را که در سال گذشته انتظار بهره‌برداری از آن می‌رفت، می‌توان یکی از خبرهای خوب سال جدید دانست. با اتمام این طرح و بهره‌برداری از آن، مسیر ریلی تبریز به تهران از 12 ساعت به 6 ساعت خواهد رسید و یکی از آرزوهای دیرینه مردم محقق می‌شود. البته این خط امسال به اتمام نهایی نمی‌رسد و مسیر ریلی بستان‌آباد به تبریز قرار است سال‌های آتی به بهره‌برداری برسد که بر این اساس مسافران از میدان راه‌آهن به وسیله اتوبوس به بستان‌آباد خواهند رسید و از آنجا راهی تهران و مقصدهای دیگر می‌شوند.

بهره‌برداری از آزاد‌راه تبریز – سهند در سال جاری اتفاق خوب دیگری است که موجب رونق شهر‌نشینی در سهند می‌شود و با بهره‌برداری از این طرح اقبال تبریزی‌ها برای سکونت در شهر سهند که از ابتدا به عنوان سر‌ریز جمعیتی تبریز مطرح بود‌، بیشتر می‌شود. خانه‌های خالی شهر جدید سهند که به علت بعد مسافت به‌ویژه در فاز 3 قرار دارند، پذیرای ساکنان جدید می‌شود.

اتمام محور‌های جدید تبریز- اهر در سال جاری هم از پروژه‌های قابل توجه در استان خواهد بود. احداث این مسیر از چند سال قبل آغاز شده و بنا به گفته مسئولان راه و ترابری و معاونت عمرانی استان در سال 98 قطعات دیگری از آن به بهره‌برداری خواهد رسید. 


تداوم خدمات‌دهی به روستاهای حاشیه‌ای تبریز 

در حوزه شهری مهم‌ترین چشم‌انداز استان را می‌توان اتمام مسیرگشایی‌های در حال انجام در قلب تبریز و توسعه فضاهای شهری از جمله پارک‌ها و شهربازی‌ها، همچنین افزایش درختکاری در مسیر اتوبان‌های پاسداران، کسایی و دیگر پارک‌های شهر دانست، اما مهم‌ترین رویکرد مدیریت شهری توجه به بافت حاشیه‌ای و روستاهای اطراف تبریز است که به این شهر ملحق شده‌اند.

شهردار تبریز با بیان این‌که در 2 سال گذشته خدمات عمرانی در روستاهای حاشیه‌ای تبریز افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به گذشته داشته‌اند، بیان می‌کند: این خدمات بر اساس اصلاح معابر ورودی و داخلی این روستاها، همچنین مسیرگشایی‌های لازم، تعریض معابر و اصلاحات هندسی تقاطع‌ها صورت گرفته است.

«ایرج شهین باهر» با اشاره به ضرورت دسترسی این روستاها به مرکز تبریز از راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی شرکت واحد با هدف ایاب و ذهاب ارزان ساکنان این روستاها خبر می‌دهد و می‌گوید: با وجود این‌که این مسیرها برای شهرداری سوددهی ندارد، اما برای مسیرهای طولانی مانند آرپادره‌سی با حداقل کرایه خط اتوبوسرانی راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی با اشاره به تخفیف‌های قابل ملاحظه برای صدور پروانه‌های ساختمانی در روستاهای حاشیه‌ای تبریز عنوان می‌کند: در حال حاضر در محدوده شهرداری‌های مناطق 5‌، 6 و 7 تبریز این خدمات ارائه می‌شود و اولویت شهرداری مقاوم‌سازی این خانه‌ها و ارتقای زندگی در این مناطق است. 

شهین باهر از توجه ویژه به روستاهای حاشیه‌ای تبریز در سال 98 خبر می‌دهد و می‌افزاید: با مصوبه اوایل سال گذشته در شورای شهر مبنی بر الحاق 6 روستای جدید به تبریز‌، امکان شهرداری برای خدمات‌دهی بیشتر به این مناطق فراهم شده و افزایش خدمات محله‌محور و عمرانی‌، احداث و تجهیز فرهنگسراها و پارک‌ها و تداوم آسفالت‌ریزی و تعریض مسیرهای دسترسی را در برنامه داریم.


حوزه ورزش و اتفاقات متعدد

سال آتی را همچنین می‌توان فوتبالی‌ترین سال ورزش استان معرفی کرد. جایی که تراکتور‌سازی برای قهرمانی در لیگ برتر و کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا تلاش خواهد کرد. در دیگر سو تیم فوتسال مس سونگون ورزقان هم برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در آسیا و همچنین هت‌تریک قهرمانی در لیگ برتر به میدان خواهد رفت.

 تراکتورسازی با ارائه بازی‌های درخشان، قطع به یقین یکی از گزینه‌های مدعی قهرمانی است و بهار فوتبالی جذابی را شاهد خواهیم بود. به نظر می‌رسد که امسال دیگر ورزش‌های تیمی و انفرادی در استان، تحت‌الشعاع فوتبال و فوتسال قرار خواهند گرفت. در کنار این 2 تیم، ورزشکاران دیگر رشته‌های ورزشی نیز چه انفرادی و چه تیمی برنامه فشرده‌ای برای سال آتی خواهند داشت. 

ورزشکاران رزمی‌کار، کشتی‌گیر، دوومیدانی و... چه به صورت تیمی، و چه به صورت انفرادی درصدد کسب افتخار برای استان خواهند بود. والیبال شهرداری تبریز در لیگ برتر با توجه به غیر‌قانونی بودن تیمداری شهرداری در حوزه قهرمانی، باز هم سال خوبی پیش رو نخواهد داشت، کما این‌که بخش خصوصی و یا دیگر نهاد دولتی بخواهد امتیاز این تیم را خریده و تیمداری کند. با توجه به این‌که در سال آتی، رویداد بین‌المللی آنچنانی نخواهیم داشت، بیشترین تمرکز ورزشکاران استان بر روی مسابقات انتخابی تیم‌ملی المپیک برای حضور در مسابقات 2020 توکیو خواهد بود. 

هر چند که با توجه به مخالفت شورای شهر تبریز با تیمداری شهرداری در حوزه قهرمانی، پیش‌بینی می‌شود تعداد ورزشکاران استانی حاضر در این رقابت‌ها نیز کاهش یابد. در کل، نقطه عطف ورزش استان در سال 98 مستطیل سبز و مخصوصا تراکتور و بازی‌های آن برای کسب عنوان قهرمانی خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید