• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51537
+
-

چشم‌انداز 98

استاندار: تلاش می‌کنیم پروژه‌های بزرگ و مهم حوزه راه البرز را با برنامه‌ریزی در سال‌های 98 و 99 به بهره‌برداری برسانیم

گزارش ویژه
چشم‌انداز 98

فتانه احدی، خدیجه ستارزاده و زهرا اشرف‌زاده| البرز-خبرنگار:


مسئولان و مدیران البرز در گفت‌وگو با همشهری، چشم‌انداز‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نهادها و سازمان‌های استان برای سال 98 را بیان کردند. اهداف و برنامه‌های پیش رو نشان از گام‌های موثر برای آبادانی و توسعه استان  دارد.  در این گزارش چشم‌انداز برخی از این سازمان‌ها را پیش روی شما قرار می‌دهیم.


اولویت‌های شهری کرج

عضو شورای شهر کرج با اشاره به چشم‌انداز این شورا در سال جاری گفت: بودجه 98 شهرداری کرج بررسی و تصویب شد و در صورتی که محقق شود، بی‌شک در سال برای شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی در شهرمان خواهیم بود.
«غدیر مهدوی کلیشمی» افزود: در خصوص فروش اموال غیرمنقول که برای آن 700 میلیارد تومان درآمدزایی پیش‌بینی شده، مقرر شده است شهرداری به ایجاد ارزش افزوده برای اراضی قبل از فروش اقدام کند.وی با بیان این‌که ایجاد درآمد پایدار در سال 98 ‌جزو اولویت‌های مدیریت شهری است، گفت: دیگر موضوعی که در بودجه 98 به آن توجه شده، درآمد 560 میلیارد تومانی شهرداری کرج از محل جریمه‌های تخلفات ساختمانی ناشی از کارکرد کمیسیون ماده 100 است. مقرر شده است شهرداری به بازنگری طرح تفصیلی اقدام کند تا درآمدهای غیرشفاف به درآمدهای پایدار و واقعی تبدیل شوند و آمار افزایش پروانه ساختمانی نیز رشد چشمگیری یابد.

مهدوی کلیشمی ادامه داد: در صورتی که شهرداری با جدیت به اجرایی کردن تبصره‌ها و احکام بودجه اقدام کند، بی‌شک شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی خواهیم بود و ضمن کاهش هزینه‌های جاری، طرح‌های عمرانی نیز شتاب بیشتری به خود می‌گیرند.


شهر جدید هشتگرد در انتظار سرمایه‌گذار

شهردار شهر جدید هشتگرد گفت: این شهر به عنوان وسیع‌ترین شهرجدید کشور و دومین شهر وسیع البرز دارای ویژگی‌های بسیاری از نظر شهری، طبیعی و اقتصادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود اراضی بکر، وسیع، یکپارچه، متعدد و وجود بسترها و ظرفیت‌های لازم به منظور سرمایه‌گذاری در رشته‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و... همجواری با فرودگاه پیام و گمرک، وجود شهرک سینمایی و ده‌ها ظرفیت جالب توجه دیگر اشاره کرد که زمینه لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت آنان فراهم می‌کند. 

 «اصغر آقایی» می‌افزاید: هرچند در این اواخر مدیریت شهری با برنامه‌ریزی‌های لازم اقدام به افزایش سرانه فضای سبز شهری، فضاهای ورزشی، فضاهای تفریحی و تجاری کرده است، بر این باوریم مشارکت بخش خصوصی عمران شهری منجر به افزایش کیفیت زندگی شهروندان شهرمان خواهد شد. 
وی ادامه می‌دهد: ورود بخش خصوصی برای کمک به اداره شهر ضروری است هرچند این ورود نیز نیاز به ملزوماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و تسهیل فرایندهای اداری برای سرمایه‌گذاران ضمن حفظ شأن و جایگاه شهروندان امری مهم است که در آینده پیشنهاد برنامه‌ریزی جدی و مجزایی برای این موضوع در‌خصوص فعالیت سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی تدوین خواهد شد.  آقایی اضافه می‌کند: شهرداری شهرجدید هشتگرد در یک سال گذشته با تنظیم آیین‌نامه و تشکیل کمیسیون سرمایه‌گذاری بستر مناسبی را برای ورود بخش خصوصی در قالب طرح‌های مشارکتی فراهم کرده است. 

شهردار شهرجدید هشتگرد می‌گوید: ما بر این باوریم با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در طرح‌های شهری بهبود وضعیت اقتصادی شهر، ایجاد کارآفرینی و همچنین با ورود شهرداری به عرصه‌های جدید کار و تلاش و خدمت‌رسانی شاهد ارتقای سطح رفاه شهروندان خواهیم بود. 


توسعه اجتماعی محله‌ها

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج بیان کرد: اولویت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج ستاد توسعه اجتماعی محلات است که به شکل ویژه در دستور کار قرار دارد.
«احمد خیری» ادامه داد: موضوع راه‌اندازی سراهای محله در تمامی مناطق شهر کرج در دستور کار قرار دارد که امیدواریم در سال 98 به نتیجه مطلوب برسیم.
وی گفت: زمینه افزایش مشارکت‌های اجتماعی با رویکرد توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد یعنی ایجاد زمینه مشارکت و توانمند‌سازی و فعالیت هرچه بیشتر سمن‌ها در شهر و مراکز وابسته به مجموعه مدیریت شهری کرج را فراهم خواهیم کرد. این اولویت‌ها در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری در دستور کار است.

خیری اظهار کرد: همچنین حدود هزار طرح فرهنگی - اجتماعی در شورای اسلامی شهر مصوب شده است و این سازمان وظیفه دارد در سال 98 آنها را دنبال کند.وی افزود: راه‌اندازی خانه‌های سلامت و پیگیری برنامه‌های مختلفی که به حوزه آموزش‌های شهروندی مرتبطند نیز اقداماتی هستند که در سال 98 در این سازمان پیگیری می‌شوند.

بنیانگذار خانه استارت‌آپ کرج گفت: در راستای اهداف ستاد توسعه و کارآفرینی و حمایت از استارت‌آپ‌ها و تحقق این چشم‌انداز که شهر کرج به عنوان یکی از قطب‌های فعالیت‌های استارت‌آپی کشور معرفی شود، پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.خیری یادآور شد: اولین مرکز کارآفرینی و اجتماعی کشور با عنوان «کاج» با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال  جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد ماموریت‌های خانه استارت‌آپ کرج و مرکز شکوفایی صنایع فرهنگی شاهد در حوزه‌های توانمند‌سازی و افزایش مهارت‌های کارآفرینی و ارزش‌آفرینی تقویت شوند.این مسئول تاکید کرد: در تلاش هستیم در حوزه استارت‌آپ‌ها تفاهم‌نامه مورد نظر با معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری امضا شود.وی ادامه داد: در حال برنامه‌‌ریزی برای بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپی استان و یک رویداد بزرگ ملی در 21 تیرماه هستیم که با حضور معاون رئیس‌جمهوری و فعالان این اکوسیستم از کل کشور به میزبانی شهر کرج برگزار شود.خیری گفت: در تلاش هستیم، با تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه آزاد اسلامی کرج امضا شده است، زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های استارت‌آپی به جوانان و حضور آنها در رویدادهای آموزشی آن و رویدادهای مختلف کارآفرینی در دستور کار باشد.وی بیان کرد: در ستاد توسعه به فرهنگ کارآفرینی و در‌برنامه‌های پیش‌بینی شده خانه استارت‌آپ شهر کرج برگزاری حداقل 100 رویداد کارآفرینی - یعنی به طور متوسط هر هفته 2 رویداد کارآفرینی - برنامه‌‌ریزی شده است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج گفت: اکنون رویداد «همفکر» هر دوشنبه، رویداد «همتاک» هر ماه به صورت انگلیسی، رویداد «وی‌تاک» هر چهارشنبه، رویداد «سی‌دان» هر ماه، رویداد «تری‌تاپ» و رویدادهای دیگر برگزار می‌شوند که به نهادینه شدن فرهنگ کارآفرینی در شهرمان کمک می‌کنند. خیری ادامه داد: توجه خاص به بخش سلامت در سازمان پیش‌بینی شده است. در این برنامه، در پروسه پیگیری کمیته معلولان و حمایت از گروه‌های خاص در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و افزایش آگاهی‌های عمومی در رابطه با تقویت حوزه سلامت، اقدامات خوبی پیش‌بینی شده است که امسال انجام 
می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در اداره جوانان و بانوان این سازمان برگزاری حداقل 200 کارگاه، همایش و رویداد توانمندسازی با محور خانواده در دستور کار قرار دارد که ادارات ما موظفند آن را انجام  دهند.خیری گفت: فرهنگسراها برنامه‌های متنوعی را به ‌ویژه با رویکرد مدیریت مشارکتی برای افزایش مشارکت مردم در اداره مراکز فرهنگی وابسته به سازمان در دستور کار دارند. این مسئول اظهار کرد: به طور متوسط سالانه حدود 5 هزار نفر در فرهنگسراهای کوثر، آسمان‌نما و شاهد حوزه معاونت اجتماعی این سازمان آموزش می‌بینند.وی افزود: با تدابیری که شورای شهر اندیشیده و نگاه ویژه‌ای که کمیسیون فرهنگی آن داشته است، در حقیقت ما موظف هستیم پروژه قابل سنجش و مشخصی را بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه عملیاتی 5 ساله شهرداری‌های کرج در سال 98 دنبال کنیم.


 تسهیلات ارزان‌قیمت در  خدمت توسعه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در سال 98 در بخش کشاورزی تسهیلات ارزان‌قیمتی در قالب تفاهم سه‌جانبه بانک کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و رونق اشتغال در بخش کشاورزی فراهم شده و از ابتدای سال این طرح شروع می‌شود. 
 «سیدمجید موسوی» گفت: برنامه‌های توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، شهرک گلخانه‌ای و توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار و توسعه کشت گیاهان دارویی و کاداستر اراضی کشاورزی جزو برنامه‌هایی است که در سال جاری اولویت خواهد داشت.  

موسوی افزود: با توجه به محدودیت منابع آب و خاک در استان، رویکرد حرکت استان به سمت کشاورزی مدرن بیشتر معطوف به توسعه کشت در محیط‌های بسته و فضاهای گلخانه‌ای است. کشت‌های گلخانه‌ای محیط مناسبی برای فعالیت دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و همچنین ظهور ایده‌های نو است. همچنین تولیدات صادرات‌محور در کشت‌های گلخانه‌ای امکان‌پذیر  است. 


تقویت زیرساخت‌های مخابرات

مدیر  اداره کل مخابرات البرز از توسعه زیرساخت‌های مخابراتی استان بر پایه توسعه تکنولوژی فیبر نوری در سال 98 خبر داد و گفت: ارائه سرویس‌های جدید مخابراتی از جمله «اف‌تی‌تی‌اچ»، «وی‌دی‌اس‌ال» و همچنین پیگیری ارائه سرویس‌های مناسب با شرایط ویژه از جمله کمپین رنگین نت از دیگر برنامه‌های این اداره کل
 است. 

 «حمید همت‌زاده» افزایش سرعت عمل و کاهش زمان ارائه خدمات از لحظه تقاضا تا دریافت سرویس را از دیگر برنامه‌های مهم سال جاری  اعلام کرد و افزود: رسیدگی به درخواست متقاضیان تلفن ثابت از اولویت‌های کاری در سال جدید است. 
همت‌زاده با تاکید بر تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به درخواست‌های مشترکین به بهترین شکل، گفت: درگاه‌های ارتباط با مشتریان و سامانه‌های مرتبط  در سال جدید تقویت خواهد شد. 

وی با اشاره به برنامه دیگر این اداره کل در خصوص توسعه فیبر نوری در روستاهای استان و افزایش پهنای باند مورد نیاز گفت: تحقق این اهداف سازمانی نیازمند تقویت و استقرار نظام‌های مدیریتی، بهینه‌سازی عملیات شبکه و فناوری اطلاعات، ارتباط یکپارچه و اثربخش، حفظ و توسعه مشتریان، توسعه مشارکت سازمانی و کارگروهی در نتیجه توسعه شایستگی کارکنان همسو با اهداف و سازمانی است که به عنوان عوامل درون‌سازمانی، از مهم‌ترین برنامه‌های سال 98 مخابرات منطقه البرز خواهد بود و در نهایت همه اقدامات در جهت رضایت همه ذی‌نفعان است. 


 شناسایی و ساماندهی کودکان کار و خیابان

اداره کل بهزیستی البرز که یکی از گسترده‌ترین نهادهای اجتماعی است در حوزه‌های مختلف خود اقداماتی را برای سال 98 در برنامه دارد. 
مدیر کل بهزیستی البرز از توسعه فعالیت شناسایی و ساماندهی کودکان کار و خیابان با تاکید بر ایجاد زمینه‌های اشتغال برای خانواده‌های کودکان و نیز تهیه بانک اطلاعاتی جامع خبر داد و گفت: ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در امر مداخله در خانواده به‌منظور کاهش طلاق با سایر سازمان‌های همکار از نمونه برنامه‌های ما برای سال جدید 
است. 

«اسدالله حیدری» بیان کرد: توسعه صندوق‌های روستایی در بخش سی‌بی‌آر به‌منظور جلب مشارکت اجتماعی برای اشتغال معلولان و توانمندسازی معلولان از برنامه‌های مهم این مجموعه در سال جدید است. همچنین توسعه مراکز توانبخشی با رویکرد فعالیت‌های خاص از قبیل حرفه‌آموزی بیماران اوتیسم و توسعه مراکز روزانه روانی مزمن، واگذاری فعالیت مرکز ندای مهر (مرکز غیراقامتی روزانه دختران) و مرکز راه نوین (حمایت و توانمندسازی زنان آسیب‌دیده اجتماعی) به بخش غیردولتی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه توانبخشی ماست. 
وی با تاکید بر اهمیت ارتقای سطح بهداشت روان اجتماعی و تحقق برنامه ششم توسعه و دستیابی به رفاه اجتماعی براساس رسالت‌های سازمان بهزیستی افزود: در خصوص مهارت‌های پیش از ازدواج، زندگی و خانواده و همچنین در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد برنامه‌هایی را در دستور‌کار داریم.  مدیر کل بهزیستی البرز خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی مشاوره ژنتیک زوجین، مشاوره ژنتیک دانش‌آموزی، غربالگری بینایی و شنوایی طرح آمبلیوپی در راستای کنترل و کاهش بینایی و کنترل و کاهش شنوایی در جامعه از دیگر اقداماتی است که در سال جدید با جدیت بیشتری به آن پرداخته خواهد شد. 
حیدری یادآور شد: توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی استان البرز با تحقق کامل ایجاد اشتغال پایدار مطابق با سهمیه تخصیصی تعیین‌شده و همچنین تامین مسکن محرومان و معلولان بهزیستی براساس دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد مسکن مددجویان بهزیستی کشور در مناطق شهری و روستایی از دیگر اقداماتی است که در برنامه سال جدید داریم. 


تدارک ویژه برای رسانه‌های البرز

رئیس سازمان بسیج رسانه البرز گفت: با توجه به موفقیت‌هایی که در ۲ سال گذشته کسب کردیم، حمایت‌های بیشتری از مجموعه‌های مختلف می‌شود که جای شکر دارد. 
«ابراهیم نوروزی‌فر» اظهار کرد: در زمینه خدمت‌رسانی به اصحاب رسانه و اعضای سازمان بسیج رسانه البرز تصمیم داریم در سال ۹۸ برنامه‌های متنوع و درخور شأن برای این قشر فرهیخته اجرا کنیم. 
وی ادامه داد: این امر مستلزم همکاری و یاری رساندن اصحاب رسانه، اعضای بسیج رسانه و مسئولان شهری و استانی است. 

رئیس سازمان بسیج رسانه البرز افزود: برقراری ارتباط و هم‌افزایی بسیجیان با مساجد محلات، جذب و سازماندهی بسیجیان عادی و تبدیل به بسیج فعال، برگزاری مجمع استانی بسیج، تشکیل هیات اندیشه‌ورز، امضای مسائل اساسی و ارائه راهکار در استان و شهرستان‌ها، برگزاری نشست‌های روشنگری و گفتمان‌سازی، برگزاری بزرگ‌ترین رویداد رسانه استان تحت عنوان جشنواره ابوذر، برگزاری روز خبرنگار و روز بسیج رسانه، طرح کرامت با عنوان نقش‌آفرینی در اصلاح وضعیت محلات آسیب‌پذیر و محروم، برگزاری اردوهای جهادی ویژه اصحاب رسانه، آموزش خبرنگاران مساجد و محلات و آموزش سواد رسانه‌ای در مسجد‌های استان، برگزاری مسابقات ورزشی مانند فوتسال، فوتبال‌دستی و پیاده‌روی ویژه اصحاب رسانه و برگزاری یادواره شهدای رسانه از مهم‌ترین برنامه‌های سال 98 است. 


اتاق بازرگانی؛ یاور  دولت در حوزه اقتصاد

اتاق بازرگانی به عنوان یکی از نهادهای اصلی اقتصاد کشور است که می‌تواند در این حوزه یاریگر دولت باشد. 
رئیس اتاق بازرگانی البرز درباره اهداف بخش خصوصی گفت: اولویت ویژه پارلمان بخش خصوصی اثرگذاری ‌نظرات کارشناسی بر تصمیمات اقتصادی است. یکی از اهداف ما رشد همه‌جانبه  اقتصاد است که باید به معنای واقعی محقق شود و اقتصاد نفتی و دولتی باید از میان برداشته شده و زیرساخت‌های فعالیت بخش خصوصی فراهم شود. 

«رحیم بنامولایی» درباره تصویب 101 مصوبه استانی و کشوری در نشست‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بیان کرد: در همه این سال‌ها به دنبال تولید و سازندگی بوده‌ایم و حتی در بدترین شرایط نیز روند رو به رشد و توسعه کشور متوقف نشده است. 
وی ادامه داد: با ورود به دهه پنجم انقلاب لازم است با کاهش و حذف موانعی که به تولید و اشتغال ضربه می‌زند، جامعه به سوی کار و تلاش و استقلال اقتصادی هدایت شود. 
رئیس بخش خصوصی البرز اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بسترساز تکیه بر داشته‌های خودمان عنوان کرد و افزود: باید در صنایعی سرمایه‌گذاری کنیم که ابزار و امکاناتش در کشور باشد و به موازات آن از خام‌فروشی فاصله بگیریم که این مهم فقط با هم‌افزایی حاصل خواهد 
شد. 

بنامولایی گفت: ما ملتی با تدبیر هستیم و با فرصت دادن به منابع انسانی خودمان در تولید و صادرات پیشتاز خواهیم شد و با حضور پررنگ در بازارهای دنیا قادر خواهیم بود با عزت و اقتدار در مسیر توسعه گام برداریم. در این صورت است که شاهد رقابت تنگاتنگ سرمایه‌گذاران خارجی از سراسر دنیا برای سرمایه‌گذاری در کشورمان خواهیم بود. 
وی با اشاره به چشم‌انداز سال 1404 تصریح کرد: ما تا این زمان قرار است از نظر اقتصادی، تولیدی، علمی و بازار اول باشیم و برای رسیدن به این ایده‌ها و آرمان‌ها به همکاری تنگاتنگ نیاز داریم. 

رئیس اتاق بازرگانی البرز توضیح داد: استان البرز به واسطه ظرفیت‌های علمی و تخصصی از دانش فنی خوبی برخوردار است. بنابراین به دنبال این هستیم که با تکیه بر این توانمندی‌ها زمینه توسعه صادرات و تجارت را فراهم آوریم. بنامولایی با اشاره به توسعه سرمایه‌گذاری در سال آینده گفت: در سایه امنیت و با تکیه بر توانمندی‌های استان البرز در ابعاد مختلف از سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی استقبال خواهیم کرد. در همین زمینه توانمندی‌های صادراتی، مزیت‌های تجاری و صنعتی، بررسی موانع و مشکلات در توسعه روابط تجاری و ارائه راهکارهای مناسب از مهم‌ترین رسالت‌های اتاق البرز است .


 برنامه‌های آبفا

مدیرعامل آبفای البرز به عنوان بخشی از برنامه‌های مد نظر این شرکت برای اجرا در سال 98 از اجرای 66 کیلومتر لوله‌گذاری برای اصلاح و بازسازی، توسعه خطوط انتقال و توزیع، حفر و تجهیز 12 حلقه چاه، احداث 4100 متر مکعب مخزن و اجرای 79 کیلومتر شبکه فاضلاب نام برد. 
 «غلامرضا رضایی‌فر» افزود: احداث تصفیه‌خانه آب شماره (3)، احداث مدول سوم تصفیه‌خانه آب شماره (2) کرج، تکمیل و بهره‌برداری از مخازن مهرشهر و کوهسار و آغاز ساخت مخزن فردیس، احداث مدول سوم پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر نظرآباد، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر شهرک ابریشم چهارباغ و احداث پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب آسارا از برنامه‌هایی است که در دستور کار این شرکت برای سال جدید قرار دارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید