• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51532
+
-

بازگشت رواناب‌ها به آق‌قلا و گمیشان

بر اثر ذوب شدن برف‌ها در ارتفاعات و جاری شدن رواناب‌ها، سطح آب در آق‌قلا 30 سانتیمتر افزایش یافت

گلستان
بازگشت رواناب‌ها به آق‌قلا و گمیشان

 فاطمه میرزایی|  گرگان - خبرنگار:



با وجود تلاش برای تخلیه آب و گل و لای از شهرهای گلستان به‌ویژه دو شهر آق‌قلا و گمیشان اما از پایان روز 15فروردین یک بار دیگر آب شروع به بالا آمدن کرد و در محله‌هایی از جمله عیدگاه آق‌قلا شرایط را به روزهای نخست برگردانده است.
به گزارش همشهری «میرمحمد غراوی» سرپرست استانداری گلستان می‌گوید: طی 15، 16 روز گذشته بارشی نداشتیم اما آب شدن برف‌ها منجر به افزایش آب شده است. این در حالی است که از صبح 17 فروردین دوباره بارش در شمال کشور شروع شده است. 
در برخی مناطق که آب راکد شده، موجب متصاعد شدن بوی نامطبوعی شده که نفس کشیدن را دشوار کرده است. 
هیچ مدیری تا امروز دلیل این بو را اعلام نکرده است. اهالی معتقدند این بوی نامطبوع ناشی از وجود لاشه احشام در آب و همچنین مخلوط شدن فاضلاب با آب است.


افزایش آب در آق‌قلا 

بر اثر ذوب شدن برف‌ها در ارتفاعات و جاری شدن رواناب‌ها، سطح آب در آق‌قلا 30 سانتیمتر افزایش یافت. فرماندار آق‌قلا در این باره گفت: با افزایش حجم آب گرگان‌رود، سطح آب در برخی از محلات آق‌قلا بین 20 تا 30 سانتیمتر افزایش یافت. به گزارش ایسنا‌ «امانگلدی ضمیر» اظهار کرد:‌ رواناب‌های ناشی از ذوب برف در منطقه زرین گل و بارش‌های پراکنده،‌ باعث جاری شدن دبی بیش از 40 مترمکعب بر ثانیه از ظرفیت گرگان‌رود شده که همین امر افزایش سطح آبگرفتگی‌ها در برخی از محلات شهر آق‌قلا و روستاهای آن را به دنبال داشت.

وی افزود:‌ این افزایش آب را در محلات حکیم‌آباد،‌ ایثار،‌ کل‌آباد و عیدگاه شهر آق‌قلا که 16 روز درگیر آبگرفتگی هستند، شاهد هستیم. 
ضمیر با بیان این‌که سرریز گرگان‌رود را در حدود 3 کیلومتر از محدوده روستای یلمه‌خندان داریم، تصریح کرد:‌ البته روستای یلمه‌خندان در محاصره سیل قرار دارد ولی خطر جدی متوجه آن نیست.
فرماندار آق‌قلا بیان کرد:‌ برای برطرف کردن سرریز گرگان‌رود در محدوده یلمه‌خندان نیاز به نیروهای کمکی بیشتری داریم. البته عملیاتی انجام دادیم که توانستیم آب را 5 مترمکعب بر ثانیه به رودخانه برگردانیم.
وی گفت: حدود 20 نقطه را برای تخلیه آب به وسیله پمپ مشخص کردیم تا آب با سرعت بیشتری از محلات تخلیه شود.


آبگرفتگی در گمیشان

فرماندار گمیشان هم گفت: با توجه به افزایش دما و جاری شدن آب ناشی از ذوب برف به سمت گمیشان شاهد افزایش چند سانتی سطح آب هستیم.
«امیر شیر توماج » درباره آخرین وضعیت سیلاب در این شهرستان اظهارکرد: حفر کانال، ساخت سیل‌بند، لایروبی و تخلیه آب در گمیشان به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.
این مقام مسئول از تلاش شبانه‌روزی برای انتقال آب گمیشان به دریا خبر داد و گفت: اولویت نخست ما تخلیه آب از گمیشان است که این کار با اقداماتی که صورت گرفته سرعت خواهد گرفت.
وی از اتصال کانال صفائیشان به کانال رهبری خبر داد و افزود: در کانال محیط‌بانی نیز دیواره‌ای درست کرده‌ایم که مانع ورود آب از سمت شمال به شهرستان گمیشان می‌شود.
توماج گفت: با توجه به مسائل زیست‌محیطی پیشتر اجازه انتقال آب تالاب به دریا را نداشتیم، اما با توجه به شرایط پیش آمده تلاش داریم پس از انتقال آب‌های تخلیه شده شهرستان به تالاب، این آب‌ها را به سمت دریا انتقال دهیم.


احداث ۱۱ پل موقت در محور آق‌قلا-اینچه‌برون 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گلستان هم گفت: با تلاش‌های نیروهای سپاه و راهداری تاکنون در ۲۳ نقطه پل‌های موقت برای ارتباط بین شهرها و روستاهای سیل‌زده ایجاد شده است. با وجود این ۱۱ پل تعداد پل‌ها به ۳۴ مورد می‌رسد.
«مهدی میقانی» اظهار کرد: با توجه به این‌که این پل‌ها کم‌عرض بوده، محدودیت ترافیکی اجرا شده تا کار امدادرسانی با سرعت بیشتری انجام شود. این مسئول بیان کرد: این پل‌ها به صورت موقت هستند، پس از فروکش کردن آب و خشک شدن راه‌ها، اقدامات اساسی برای احداث پل‌های ثابت و ایمن‌سازی در این مسیرها انجام خواهد ‌شد.

وی درباره بازگشایی محورهای استان اظهارکرد: یکی از مسیرهای ترانزیتی و اقتصادی گلستان مسیر آق‌قلا-اینچه‌برون است که این محور در 8 نقطه برش خورده است. در این مسیر احداث پل موقت توسط راهداران گلستان در حال انجام است و در مسیر روستایی گامشلی نزار در 3 نقطه برای عبور سیلاب، این مسیر توسط افراد محلی تخریب و برش داده شده که با توجه به فروکش کردن سیلاب عملیات احداث 3 پل موقت توسط راهداران و برادران سپاه آغاز شده است.
میقانی افزود: همه مصالح به محل احداث پل‌ها منتقل شده و به روسای ادارات راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ماموریت دادیم در اسرع وقت محورهایی که بر اثر سیل اخیر تخریب شده را شناسایی و برای ایمن‌سازی و برقراری تردد اقدام کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گلستان گفت: برای جلوگیری از سیلاب و آبگرفتگی در روستاها و شهرهای مستعد سیل‌خیز بیش از 100 نقطه ارتباطی در گلستان توسط افراد محلی تخریب شده است.
وی افزود: با بالا آمدن آب در برخی مناطق سیل‌زده و مسدود شدن آنها کار امدادرسانی بسیار سخت بود و با تلاش شبانه‌روزی این مسیرها بازگشایی شدند.

میقانی با اشاره به تخریب محورهای مواصلاتی و ابنیه فنی راه‌های استان در سیل اخیر گلستان و آسیب‌های اساسی که بر اثر آبگرفتگی به راه‌های بین شهری و روستایی وارد شده است، گفت: برخی از خسارت‌ها به راه‌های استان پس از فروکش کردن آب نمایان خواهد شد و با توجه به جنس خاک مناطق سیل‌زده در آینده باید برخی راه‌ها تخریب، زیرسازی و آسفالت شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید