• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51529
+
-

سقف و بام چهلستون ایمن است

عاطفه علیان/خبرنگار


انتشار برخی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که سقف ایوان بزرگ کاخ چهلستون اصفهان طی بارندگی‌های نوروزی نم‌کشیده. مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری اصفهان با تکذیب این موضوع به همشهری می‌گوید: در طول سال‌های اخیر بیش از 20 کارگاه مرمتی در کاخ چهلستون اصفهان برگزار شد. اداره کل میراث فرهنگی استان در آستانه نوروز، برای رفاه حال گردشگران و با صرف هزینه‌ای بالا، 80 درصد داربست‌ها را جمع‌آوری کرد و بخش اندکی از کارگاه قسمت جنوبی ایوان به دلیل اهمیت عملیات مرمت سازه سقف مسدود شد.
فریدون اللهیاری با بیان این‌که از صبح 17 فروردین و پس از پایان فعالیت ستاد نوروزی با نصب مجدد داربست در بخش مرکز ایوان، عملیات مرمت سقف ایوان کاخ چهلستون همراه با سایر کارگاه‌های مرمتی بناهای شاخص استان برپا شده است، می‌افزاید: همه تابلوهای نقاشی کاخ چهلستون مرمت شده است و 4 سال از آغاز عملیات مرمت ایوان این کاخ می‌گذرد.
وی با بیان این‌که داغ آب موجود در سقف ایوان متعلق به دوران قاجار است که در دوره پهلوی و بعد از انقلاب اسلامی مرمت شده توضیح می‌دهد: آخرین عملیات مرمت در ایوان عظیم کاخ چهلستون در دهه 40 انجام شده بود.
 3 سال پیش عملیات مرمت اساسی سقف ایوان کاخ در 3 بخش شامل مرمت سازه‌ای سقف به دلیل «دوپوش بودن» سقف، مرمت تزئینات سقف «هنر معرق چوب» و مرمت پیشانی ایوان به عنوان بزرگ‌ترین سازه چوبی و تاریخی بناهای کشور آغاز شد.
 با توجه به دولایه بودن سقف ایوان، در دوران پهلوی و پس از انقلاب اسلامی سقف اصلی در پشت بام کاخ به طور کامل ایزولاسیون شد و به دلیل سالم بودن تزئینات «معرق سقف» و اصیل بودن آنها مرمتگران در دوره‌های مختلف مرمت اضطراری این بخش از سقف را توصیه نمی‌کردند. با این اوصاف و با توجه به اجرای عملیات مرمتی از سال 94 حذف داغ آب‌های 100 ساله هم در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفت.
اللهیاری ادامه می‌دهد: با تکمیل بخش اول طرح مرمت ایوان که شامل بازسازی سازه و تزئینات پیشانی ایوان بود، مرحله دوم مرمت شامل مرمت سازه سقف دوپوش (دولایه) این ایوان عظیم از سال 96 آغاز شد.
 با پیشرفت عملیات مرمت سقف دوپوش، سومین مرحله عملیات شامل مرمت تزئینات سقف که با هنر معرق روی چوب تزئین شده و حذف تدریجی «داغ آب‌های 100 ساله» روی سقف از ابتدای سال 97 آغاز شد که با پیشرفت 50 درصدی همراه است.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری اصفهان با بیان این‌که بهمن و اسفند سال گذشته با پیشرفت عملیات تزئینات سقف، 60 درصد از فضای 700 مترمربعی ایوان عظیم کاخ برای حذف داغ آب‌ها داربست‌بندی شد، تصریح می‌کند: در بارندگی‌های اخیر حدود 198 مورد از بناهای تاریخی اصفهان آسیب دیدند که به ستاد مدیریت بحران استان اطلاع داده شد. اگر چهلستون هم از این بارش‌ها آسیب می‌دید، گزارش می‌شد تا اعتبار آن تامین شود. به گفته وی، کارگاه‌های مرمتی سقف کاخ تا 2 سال آینده به شرط تامین اعتبار برقرار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید