• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51446
+
-

نفت در کانال 70 دلار

نفت
نفت در کانال 70 دلار


کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک و کاهش تولید نفت ونزوئلا باعث شد تا قیمت جهانی هر بشکه نفت برنت دریای شمال از 70دلار عبور کند.

شبکه خبری پلاتس گزارش داد: کاهش بیش از حد تولید نفت عربستان سعودی و قطع برق در ونزوئلا باعث شد تولید نفت خام اوپک در مارس ۵۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به فوریه کاهش پیدا کند و به اندکی بیش از 30میلیون بشکه در روز برسد که پایین‌ترین میزان در بیش از 4 سال گذشته به شمار می‌رود. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده عضو اوپک است، تولید خود را در مارس به پایین‌ترین سطح از فوریه سال ۲۰۱۷ رساند. سعودی‌ها به وعده خود برای کاهش بیشتر تولید عمل کردند و تولیدشان را‌ ماه گذشته ۲۸۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش دادند و به ۹.۸۷ میلیون بشکه در روز رساندند. ونزوئلا هم به‌دلیل خاموشی گسترده‌ای که تولید و صادرات نفت را در مارس فلج کرد، تولیدش را به پایین‌ترین میزان در ۱۶ سال اخیر رساند و ۷۴۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، تولیدش را در مارس به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به فوریه کاهش داد و به ۴.۵۷ میلیون بشکه در روز رساند. با این حال این رقم اندکی بالاتر از سقف تولید ۴.۵۱۲ میلیون بشکه در روز عراق بود. این در حالی است که تولید نفت ایران نیز با وجود تحریم‌های آمریکا، ثابت ماند و این کشور ۲.۶۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

این برای نخستین بار در سال‌جاری میلادی است که بهای نفت به 70دلار و 34سنت رسیده و انتشار آمارهای مثبت از میزان نرخ اشتغال آمریکا در روز جمعه، از نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضای جهانی برای نفت کاسته است. قیمت نفت سبک آمریکا نیز دیروز به بالای 63 دلار در هر بشکه رسید. جاش گراوس، استراتژیست ارشد کالاهای اساسی در شیکاگو با اشاره به آمار مثبت اشتغال در آمریکا گفت: «این آمار به اندازه کافی می‌تواند قیمت نفت را حداقل به ‌مدت 2 هفته دیگر بالای 60دلار نگه دارد. خبر دیگر اینکه مؤسسه اعتبارسنجی بین‌المللی فیچ ریتینگز روز شنبه اعلام کرد: انتظار می‌رود میانگین قیمت نفت خام برنت در سال آینده به 62دلار و 50سنت در هر بشکه برسد. براساس پیش‌بینی این آژانس اعتبارسنجی، رشد اقتصاد جهان در سال‌جاری و سال آینده کاهش یافته و به 2.8درصد می‌رسد، این در حالی است که این رقم در سال 2018حدود 3.2درصد بود.

پیش از اینکه اوپک و متحدانش در دسامبر سال‌جاری برای دور جدید کاهش تولید با هدف ثبات مجدد بازار و حمایت از قیمت نفت به توافق برسند، این مؤسسه اعلام کرده بود: «به‌نظر ما کنترل عرضه نفت سبب می‌شود قیمت آن در یک دوره متوسط در محدوده 60تا 65دلار در هر بشکه برای نفت خام برنت باشد. در بلندمدت بر این باوریم قیمت نفت تا 60دلار در هر بشکه کاهش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید