• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51423
+
-

دید و بازدید‌همسایگان

نخست‌وزیر عراق که در آستانه نوروز میزبان روحانی در بغداد بود بلافاصله بعد از تعطیلات عید به تهران آمد

دولت
دید و بازدید‌همسایگان


 کمتر از یک ‌ماه پس از سفر بی‌سابقه حسن روحانی به عراق، دیروز نخست‌وزیر عراق در پاسخ به دعوت رئیس‌جمهور ایران وارد تهران شد. مقامات ایران و عراق در 6‌ماه گذشته بارها در سطح بالا رفت‌وآمد داشته‌اند، روحانی در آخرین روزهای سال‌97 به عراق رفته بود و در نخستین روزهای سال 98هم هیأت بلند پایه عراقی مهمان تهران است.

رئیس‌جمهور پس از ورود عادل عبدالمهدی به تهران در مجموعه سعدآباد از مقام عراقی استقبال رسمی کرد و در ادامه مذاکرات دو جانبه آغاز شد.

روحانی در نشست مشترک هیأت‌های عالی رتبه ایران و عراق رایگان شدن ویزای 2 کشور را نخستین توافقی که اجرایی و عملیاتی شده است، نام برد و گفت:‌ با رایگان‌شدن ویزای 2 کشور امیدواریم روابط این 2 ملت و کشور روزبه‌روز بهتر و به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان اینکه در روابط پولی، مالی و بانکی 2 کشور در ماه‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شده است خاطرنشان کرد: امیدواریم در سفر رئیس بانک مرکزی ایران به بغداد شاهد تکمیل این روابط و توسعه روابط بانکی و مالی 2کشور باشیم. عبدالناصر همتی پیش از عید به همراه روحانی و یک‌ماه قبل‌تر از آن نیز به بغداد سفر کرده بود.

در هیأت همراه عادل عبدالمهدی مقامات ارشد عراقی ازجمله وزیران نفت، دارایی، خارجه، برنامه‌ریزی، تجارت، برق و منابع آبی، مشاور امنیت ملی عراق، رئیس ستاد ارتش این کشور، قائم‌مقام وزیر کشور، رئیس گذرگاه‌های مرزی و چند تن از نمایندگان مجلس عراق حضور دارند.

روحانی روابط تجاری ایران و عراق را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: برنامه ما برای آینده دستیابی به حجم تجارت 20میلیارد دلاری بین 2کشور است که امیدواریم در ماه‌های آینده به این نقطه برسیم.

همکاری‌های نظامی، محور مهم دیگر مذاکرات رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق بود، روحانی در این رابطه بیان کرد: در مذاکرات صورت گرفته در مورد تقویت امنیت مرزهای 2 کشور، بر مبارزه با تروریسم، مواد‌مخدر و قاچاق تأکید شد و وزیران کشور ایران و عراق در این زمینه گفت‌وگو می‌کنند تا با همکاری یکدیگر جلوی مداخلات احتمالی از منطقه شمال و غرب گرفته شود.

عبدالمهدی هم در این نشست در واکنش به برخی تلاش‌ها درباره استفاده از خاک عراق علیه ایران گفت: ما عزم خود را جزم کرده‌ایم تا در مقابل هرگونه تهدیدی که ممکن است از خاک عراق علیه ایران اعمال شود، بایستیم. نخست‌وزیر عراق که ازهار حسین صالح، رئیس سندیکای مهندسین عراق و سیدراغب بلیبل، رئیس اتحادیه تجار عراق و 30فعال بخش خصوصی دیگر عراق هم او را همراهی می‌کنند، امروز قرار است با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار ایرانی دیدار کند. اواخر آبان سال گذشته برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به تهران سفر کرده بود و نیمه اسفند هم حلبوسی، رئیس مجلس عراق به تهران آمد، چند روز مانده به پایان سال 97حسن روحانی در نخستین سفر خود به عراق به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران که پس از 6سال انجام شد به بغداد، کربلا و نجف رفت و در یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها با آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق دیدار کرد.

در جریان سفر روحانی به عراق مقامات 2‌کشور درباره رایگان شدن ویزا، لایروبی اروند رود، اتصال راه‌آهن و افزایش تبادلات تجاری توافق کرده بودند.

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در شرایطی انجام می‌شود که طی روزهای گذشته، هیأتی از مقامات عربستانی به‌همراه جمع بزرگی از تجار و فعالان اقتصادی سعودی به بغداد سفر کردند و در این سفر، علاوه بر کمک 1.5میلیارد دلاری پادشاه سعودی برای احداث یک ورزشگاه در کشور عراق، طرح 186فرصت سرمایه‌گذاری و تأسیس منطقه آزاد تجاری از سوی عربستان به عراق ارائه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید