• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51419
+
-

بورس؛ پیشتاز بازار‌ها در سال98

تحلیلگرانی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند بورس در سال98 پیشتاز بازار‌ها و سود سهامداران در سال‌جاری بیش از بازار‌های طلا، ارز و مسکن خواهد بود

بورس
بورس؛ پیشتاز بازار‌ها در سال98

تحلیلگران بر این باورند که در سال98 بازار مسکن رشد چندانی نخواهد کرد اما بازار ارز، طلا و بیشتر از همه بورس با رشد زیادی مواجه خواهند شد و در عین حال بازار ارز هم با وجود کنترل‌های بانک مرکزی با نوسان‌های رو به بالا همراه خواهد بود.
به گزارش همشهری، در سال97 قیمت هر دلار آمریکا 155درصد، هر سکه بهار آزادی 170درصد و قیمت مسکن در مناطق 22گانه تهران به‌طور متوسط 95درصد افزایش یافت. متناسب با رشد قیمت‌ها در همه بازار‌ها سهامداران هم به‌طور میانگین 85.5درصد بازده به‌دست آوردند. در سال97 نرخ رسمی تورم 27درصد افزایش یافت ولی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به 47.7درصد رسید.
تحلیلگران بر این باورند که سال98 از نظر اقتصادی سال سختی خواهد بود زیرا از یک‌سو احتمال بروز رکود اقتصادی حتمی است و از سوی دیگر عوامل دیگر چشم‌انداز چندان روشنی را پیش‌روی فضای کلی حاکم بر کشور ترسیم نمی‌کند. با این حال تحلیلگران بر این باورند که مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند از دشواری‌های موجود بکاهد حل چالش‌های سیاسی ایران در عرصه بین‌الملل و بروز گشایش‌های سیاسی است. آنچه اغلب کارشناسان توافق دارند  این است که قیمت مسکن در سال98 کشش چندانی برای رشد ندارد و با توجه به آنکه بانک مرکزی در حال کنترل بازار ارز است، قیمت دلار هم در محدوده‌های 13 تا 16هزار تومان نوسان خواهد کرد اما قیمت طلا و سکه و همینطور بورس با رشد زیادی مواجه خواهند شد. همه تحلیلگران بر این باورند که بورس در سال98 پیشتاز رشد قیمت‌ها در میان همه بازار‌ها خواهد بود و چنانچه گشایشی سیاسی هم اتفاق بیفتد شتاب رشد بورس بسیار بیشتر می‌شود.

پتاسیل صعود
حسین زمانی درمزاری تحلیلگر بازار‌های مالی به همشهری گفت: شاخص بورس این پتانسیل را دارد که در سال98 تا محدوده 250هزار واحد رشد کند اما چنانچه چالش‌های سیاسی حل شود و نوعی گشایش سیاسی اتفاق بیفتد این شاخص قادر است تا محدوده 350هزار واحد رشد کند.
سینا سلیمانی از تحلیلگران بازار سرمایه هم درکانال تلگرامی‌اش نوشت: ارزان‌ترین و بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه با بازده حداقلی 50درصد در 6‌ماه آینده است. به گفته او روند شاخص کل در ماه‌های آینده، روندی صعودی خواهد بود. البته در این راه نوسان‌های مقطعی هم خواهد داشت اما فروش سهام در قیمت‌های فعلی در همه صنایع تصمیمی منطقی نیست.
با این حال آرش یزدانی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقد است بازار سهام قبل از آغاز یک رشد نیاز به یک استراحت مقطعی دارد که ممکن است اندکی طول بکشد.
به گفته او برخی عوامل سیاسی، نزدیک شدن به فصل مجامع، آغاز معاملات در بازار متشکل ارزی و احتمال کاهش قیمت جهانی کالاهای پایه در سطح جهان می‌توانند منجر به اصلاح مقطعی شاخص شوند و رشد بورس بعد از این دوره آغاز شود. به گفته او در ماه‌های آینده با 2موضوع مهم تصویب یا تصویب نشدن FATF در ایران و همچنین تمدید یا تمدید نشدن معافیت‌های نفتی روبه‌رو هستیم که هرکدام به نوبه‌ خود می‌توانند ابهاماتی برای بازار به‌وجود آورند. ضمن اینکه احتمالا تب و تاب فصل مجامع باعث خواهد شد بازار با یک اصلاح فرسایشی مواجه شود.

احتمال حباب در بازار طلا
حسین عبده تبریزی، دبیرکل اسبق بورس تهران و عضو سابق شورای بورس هم معتقد است: روند سال98 روشن است. بازار ارز را دولت به‌شدت کنترل می‌کند ولی بازار طلا به نسبت آزادتر است، بنابراین به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به خرید طلا و سکه داشته باشند و بسیار محتمل است که در سال جدید بازار طلا و سکه دچار حباب قیمتی بیشتری شود.
به گفته او بازار سرمایه هم در سال جدید عمدتا از رشد دلار منتفع خواهد شد. بدیهی است شرکت‌هایی که بتوانند به هر شکلی صادرات داشته باشند، افزایش قیمت سهام خواهند داشت. بنابراین، رشد قابل‌ملاحظه‌ای هم می‌توان برای بازار سهام در سال جدید درنظر گرفت.
به گفته عبده تبریزی اما بازار مسکن از نظر بازده در سال جدید پس از بازار طلا، ارز و بورس قرار خواهد گرفت. متوسط قیمت متری ۱۰میلیون تومان در بازار مسکن تهران کشش چندانی ندارد. به‌نظر نمی‌رسد قیمت مسکن چندان رشد بیشتری یابد.

متغیر‌های تأثیرگذار
از سویی یک شرکت کارگزاری عوامل مؤثر بر بازار سهام را اینگونه تحلیل کرد: تحولات بازار ارز، نوسانات قیمت‌های جهانی، تحولات سیاسی داخلی و البته گزارش‌های عملکرد سال97 از مهم‌ترین متغیر‌های تأثیر‌گذار بر بازار سهام است.کارگزاری آبان در این تحلیل اعلام کرد: گروه‌هایی مانند خودرو و قطعات، بانکداری، انبوه‌سازی‌، محصولات غذایی و دارویی، کانی غیرفلزی، ماشین‌آلات و تجهیزات برقی، ساخت محصولات فلزی و دیگر گروه‌های کوچک به روند صعودی خود ادامه خواهند داد و گروه‌های بزرگ‌تر مانند فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی و معدنی‌ها با توجه به رشد قیمت‌های جهانی از ظرفیت رشد قیمت برخوردارند.


رشد بورس تا محدوده 250هزار واحد



حسین زمانی درمزاری تحلیلگر بازار‌های مالی


بازار سهام در سال 98از پتانسیل رشد و سودآوری مناسبی برخوردار است و می‌تواند تا محدوده 240و حتی 250هزار واحد رشد کند. اما چنانچه چالش‌های سیاسی در ابعاد بین‌الملل رفع شود و گشایش‌های سیاسی اتفاق بیفتند این امکان وجود دارد که شاخص کل بورس تهران تا مرز 350هزار واحد هم پیشروی کند. بخش عمده این بحث که بازارها در سال 98به کدام سمت خواهد رفت به بحث توافق‌های سیاسی بازمی‌گردد و این موضوع اثر زیادی بر بازار‌ها در سال 98خواهد داشت.اگر ایران به سمت یک توافق مثبت پیش برود به اعتقاد من شرایطی مشابه آنچه بعد از تصویب قطعنامه 598رخ داد در اقتصاد ایران حادث خواهد شد به این معنا که بازار سهام با رشد بسیار زیادی مواجه می‌شود و بازار‌های موازی ازجمله طلا و ارز با افت مواجه می‌شوند اما اگر توافق بد سیاسی داشته باشیم بازار سهام صدمه خواهد خورد. من نسبت به گشایش‌های سیاسی در سال 98خوش‌بین هستم. یعنی اینکه اگر توافق سیاسی در ابعاد بین‌الملل اتفاق بیفتد حتما صادرات شرکت‌های بورس افزایش خواهد یافت و این توانایی را در شاخص بورس به‌وجود می‌آورد که تا ارقام بسیار بالاتری رشد کند. هم‌اکنون بخش زیادی از شرکت‌های بورس خام‌فروش هستند. به‌طور مثال در بخش معادن، محصولات نفتی و فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کنند اما با توجه به فشار‌های آمریکا روند تجارت در این صنایع با دشواری‌هایی مواجه شده است و تحت‌تأثیر این بحران سیاسی هزینه صادرات این محصولات چند برابر افزایش یافته است و حتی در زمینه بیمه خیلی از شرکت‌های بیمه، کالاهای صادراتی ایران را که از طرق مختلف، ازجمله خطوط کشتیرانی، ارسال می‌شود بیمه نمی‌کنند. به همین دلیل هزینه سربار این محصولات افزایش یافته اما چنانچه توافق‌های سیاسی انجام شود طبعا هزینه‌های سربار به حالت اول بازمی‌گردد و این شرکت‌ها می‌توانند سوددهی بسیار بالایی داشته باشند. درنظر بگیرید که هم‌اکنون ارزش کل معادن ایران 1500میلیارد دلار است و چنانچه روند صادرات این بخش نسبت به قبل تسهیل شود تا چه حد می‌تواند در ارزآوری و روند درآمدی این شرکت‌ها اثر‌گذار باشد به همین دلیل به اعتقاد من اگر توافق سیاسی انجام شود نخستین بازاری که می‌تواند پیشقراول همه بازار‌ها باشد بازار سهام است و می‌تواند تا محدوده 350هزار واحد رشد کند اما چنانچه این توافق‌های سیاسی هم اتفاق نیفتد با این حال شاخص بورس از این پتانسیل برخوردار است که در سال 98تا محدوده 250هزار واحد افزایش یابد. از سوی دیگر باید درنظر گرفت از دیگر عواملی که بر بازار سهام اثر دارد قیمت نفت و دلار است. بازار سهام نسبت مستقیمی با قیمت دلار و نرخ ارز دارد به این معنا که نوسان‌های قیمت دلار به‌صورت مستقیم بر بازار سرمایه اثر‌گذار است. پیش‌بینی من این است که قیمت دلار فعلا در محدوده‌های فعلی نوسان خواهد کرد و فکر نمی‌کنم قیمت دلار در سال‌جاری بیش از 15هزار و 500تومان افزایش یابد. قیمت نفت هم در محدوده 71دلار قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود که قیمت هر بشکه نفت تا محدوده 75دلار افزایش یابد. این موضوع خبر خوبی برای بازار سهام به‌ویژه پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی است.



رشد بورس ادامه دارد
مهدی میرزاییتحلیلگر بازار‌های مالی


هم‌اکنون نرخ برابری ریال در مقابل دلار به‌ویژه در سامانه نیما رشد کرده و در مرز 10500تومان است. مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا هرروز به سمت یک توافق جامع پیش می‌رود و بازارهای جهانی فلزات پایه، نفت و انرژی به این رویداد پیش‌واکنش مثبت نشان داده است. وضعیت فروش شرکت‌های صادراتی نیز همچنان در حالت پایداری قرار دارد و تحریم‌های یکجانبه آمریکا فعلاً تأثیر مشهودی بر کاهش نرخ‌های فروش برجا نگذاشته است. به‌زودی مهلت معافیت نفتی به برخی کشورها پایان می‌یابد؛ اما به‌نظر آمریکا بار دیگر به هند معافیت خرید نفت از ایران خواهد داد؛ زیرا برنامه استراتژیک آمریکایی‌ها، تقویت اقتصاد هند در مقابل چین است! همچنین امکان به صفر رساندن فروش نفت ایران وجود ندارد؛ زیرا مشتریان آسیایی نفت شیل که آمریکا قصد داشت آن را جایگزین نفت ایران کند، خریدهایشان را پس فرستادند.
این 3عامل باعث شده دوباره اقبال معامله‌گران به سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد و 20روز گذشته شاخص کل بیش از 20هزار واحد معادل 12درصد افزایش یابد. از سوی دیگر سیاست تقسیم سود بالای بسیاری از سهام پیشتاز بازار به‌ویژه در 4گروه فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی نیز یکی از فاکتورهای مؤثر بر تغییر وضعیت بازار از بدبینی به خوش‌بینی است. مجموعاً در مورد روند میان‌مدت بازار در ماه‌های آینده به موج پنجم صعودی شاخص بورس تا محدوده 220 تا 260هزار واحد اعتقاد دارم. در این ‌بین گروه بانک‌ها وضع متفاوتی دارد و با توجه به برنامه جدی دولت برای اصلاح نظام بانکی، این گروه می‌تواند در خلال رشد بازار، بازده بسیار بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها ایجاد کند. تا آن سطوح نگرانی چندانی درباره روند بازار وجود ندارد؛ اما در نیم‌سال دوم، احتمال بروز شرایط رکود اقتصادی در آمریکا و چین فاکتور نگران‌کننده‌ای است، زیرا شاخص PMI در 60اقتصاد دنیا به زیر 50واحد افت کرده و زمزمه‌های کاهش رشد اقتصادی برای سال پیش‌رو را جدی‌تر کرده است. کاهش رشد اقتصادی در دنیا به‌منزله کاهش تقاضا برای فلزات اساسی، نفت و انرژی است وافت قیمت‌ها در بازارهای جهانی چشم‌انداز درآمدی شرکت‌های بورس را کاهش می‌دهد. درمجموع توصیه‌ام به سرمایه‌گذاران در بازار سهام این است و بهتر است سهامداران در سهامی سرمایه‌گذاری کنند که نسبت قیمت به در آمد (PE) کمتر از 6مرتبه داشته و سیاست تقسیم سود بالای 70درصد در مجامع عمومی تیرماه در دستور کارشان باشد. همچنین گروه بانکی با توجه به تحولات بنیادی می‌تواند بازده بیشتری نسبت به 4گروه اصلی بازار داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید