• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51375
+
-

خسارت سیل به 11 شهر کرمان

گزارش
خسارت سیل به 11 شهر کرمان

راضیه زنگی‌آبادی|  خبرنگار:

در نوروزی که گذشت، استان کرمان هم از نزولات بهاری بی‌نصیب نماند؛ هرچند هنوز هم با وجود این بارندگی‌ها، کرمان استانی است که در گستره خشکسالی قرار دارد، بارش‌ها خسارات فراوانی برای مردم این دیار به وجود آورده است. 
بارندگی فرودین‌ماه در بیشتر استان‌ها، خسارت و خرابی بسیاری به وجود آورد که باعث شد بسیاری از خانه‌های مردم ویران شود. در صفحات مجازی کرمانی‌ها هم فیلم‌های مختلفی از خسارت بارش‌ها به نمایش درآمد. بالا آمدن آب رودخانه دره راگه رفسنجان، وجود طوفان‌هایی در شرق و بارش‌های سیل‌آسا ترس بسیاری به جان مردم ‌انداخت. 

رئیس ستاد بحران استان کرمان به همشهری می‌گوید: مجموع خسارت‌های ایجادشده در استان کرمان در 11 شهرستان، از اول فروردین 98 برابر با 837 میلیارد و 298 میلیون ریال بوده است. خسارت‌های ایجادشده شامل بخش‌های مسکن (شهری و روستایی)، زیربنایی (مدارس، برق، راه و معابر شهری، آب و فاضلاب شهری و روستایی)، کشاورزی (باغی، زراعی، منابع طبیعی، ساختمان و تاسیسات، ادوات کشاورزی، منابع آبی، دام، طیور و آبزیان پرورشی) و وسایل نقلیه (موتوری) بوده است. این خسارات در شهرهای قلعه گنج، رابر، رودبار جنوب، انار، عنبرآباد، زرند، کوهبنان، بم، بافت، نرماشیر و شهربابک، بر اثر بارندگی و طوفان به وجود آمده است. 
«مجید سعیدی» ادامه می‌دهد: این موارد بر اساس گزارش‌های دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها به ستاد بحران اعلام شده است. 


شهر کرمان بدون خسارت

از آن‌جایی که در نوروز بارندگی و طوفان در شهر کرمان متداول بود، شهردار کرمان هم در همین ایام اعلام کرده بود آبی که از اطراف وارد این شهر می‌شود، به دلیل از بین رفتن مسیل‌ها، خطرساز است. «سیدرضا میرحسینی»، مدیر روابط عمومی این نهاد دولتی، به همشهری می‌گوید: شهر کرمان هیچ گونه خسارتی بر اثر بارش‌ها نداشته است. 

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان هم در هفته اول سال جدید خبر از شناسایی 52 نقطه حادثه‌خیز در استان داد و اعلام کرد: بر اثر سیل، 145کیلومتر شانه‌های خاکی در شمال استان کرمان دچار آب شکستگی شده‌اند و دو دهانه پل در شهرستان ریگان و شهربابک تخریب شده که به صورت موقت راه‌اندازی شده‌اند. 


وضعیت سدهای استان

متوسط بلندمدت بارندگی استان 129میلی‌متر مکعب است که در سال آبی گذشته مقدار بارش 53 میلی‌متر بوده است. در سال جاری یعنی از مهر 97 تاکنون هم میزان بارش‌ها 120 میلی‌متر بوده است.
 «ابراهیم علیزاده»، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، در خصوص افزایش آب پشت سد‌ها می‌گوید: ظرفیت سد سیرجان 38میلیون متر مکعب است که بر اثر بارندگی‌های اخیر 10 میلیون متر مکعب آب پشت آن ذخیره شده است. سد بافت با 40 میلیون متر مکعب ظرفیت، 33 میلیون متر مکعب ذخیره دارد. سد جیرفت از 330 میلیون متر مکعب ظرفیت، 180 میلیون متر مکعب آن پر شده است؛ همچنین سد بم هم با ظرفیت 170 میلیون متر مکعبی 140 میلیون متر مکعب ذخیره دارد. 


خسارت سیلاب به راه ارتباطی 20روستای عنبرآباد 

فرماندار عنبرآباد می‌گوید: بارش باران و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی 20 روستای این شهرستان را دچار خسارت کرد که پس از بررسی توسط کارشناسان، میزان این خسارت‌ها اعلام می‌شود. 
 «نادر ملایی» می‌افزاید: راه‌های روستایی خسارت‌دیده از سیل در بخش جبال‌بارز جنوبی و امجز قرار دارد که توسط راهداری بهسازی می‌شود. 
وی همچنین به بازدید از جاده‌ها و رودخانه‌های متلاطم بخش جبال‌بارز جنوبی اشاره می‌کند و می‌گوید: این بازدید برای رفع مشکلات و پاسخ‌گویی به مطالبات مردمی با توجه به بارندگی‌های اخیر انجام شد. 


خسارت سیلاب در جنوب کرمان 

سیلاب طی روزهای اخیر در جنوب استان کرمان خسارت‌ها‌ی هنگفت و جالب توجهی به زیرساخت وارد کرد، اما تلاش‌های جهادی مردم، مسئولان و راهداران برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی این دیار همچنان ادامه دارد. 
مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان می‌گوید: بیشترین خسارت وارد شده به راه‌های روستایی پنج شهرستان قلعه‌گنج، جیرفت، رودبار جنوب، عنبرآباد و فاریاب است. 
 «مسعود جمیلی‌کرمانی» با بیان این‌که سیلاب و بارش شدید باران به راه ارتباطی 42 روستا در جنوب کرمان خسارت وارد کرده است، ادامه می‌دهد: در این سیل 17 پُل در شهرستان‌های قلعه‌گنج، رودبار جنوب و عنبرآباد دچار خسارت‌هایی همچون شکسته شدن و تخریب دستک‌های پل در محورهای ارتباطی این شهرستان‌ها شد. 

جمیلی از تخریب 17 آبنما در محور رودبار به ایرانشهر و محور قلعه‌گنج به جاسک خبر می‌دهد و می‌گوید: این آبنماها با دستگاه‌های راهداری، بازسازی و تعمیر شد و هم‌اکنون تردد در این محورها روان است. 
مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان می‌افزاید: همچنین چهار دستگاه پُل لوله‌ای در محور قلعه‌گنج - جاسک تخریب شده که با جایگزینی باکس‌های بتنی و تعمیر و بازسازی مجدد لوله‌های پل، این محور هم بازگشایی و تردد در آن جریان دارد. 
جمیلی با بیان این‌که بیشترین خسارت سیلاب در راه‌های روستایی بوده است، می‌افزاید: طبق برآورد اولیه کارشناسان راهداری، بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون تومان، خسارت سیلاب در جنوب کرمان اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید