• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5127
+
-

اسرار شنبه پرتصادف در جاده چالوس

برخی از ساکنان منطقه می‌گویند پای راننده جرثقیل‌ها در میان است و برخی نوع آسفالت را مقصر می‌دانند

اسرار شنبه پرتصادف در جاده چالوس

 

روز شنبه 16دی‌ماه، مسافرانی که از جاده چالوس عبور می‌کردند، در حوالی منطقه «دوخانواری»، جایی بین آسارا و گچسر، شاهد تصادفاتی عجیب بودند. چندین خودرو در حوادثی جداگانه به طرز عجیبی از مسیر منحرف شده و با خودروهای دیگر برخورد کردند؛ تصادفاتی که شایعات زیادی را نیز به همراه داشت. اینکه «راننده جرثقیل‌ها با پاشیدن گازوئیل در جاده کاری می‌کنند که ماشین‌ها تصادف کنند و کاسبی‌شان رونق بگیرد» یا «در آسفالت این منطقه ماده‌ای به‌کار برده شده که با بارش باران باعث لیز شدن جاده می‌شود». اما حقیقت ماجرا چه بود و چرا در یک روز چندین تصادف پر از خسارت در این نقطه از جاده چالوس رخ داد؟

سعید ناجکار، یکی از راننده‌هایی است که روز شنبه و هنگام بازگشت از سفر شمال دچار تصادفی عجیب شد. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: بعدازظهر شنبه همراه همسرم در راه بازگشت به تهران بودیم. باران نم نم می‌بارید و باد برف‌های روی کوه‌ها را به داخل جاده آورده بود. سرعتم معمولی بود و ماشین عقبی فاصله نسبتا زیادی با من داشت. جایی بین گچسر و آسارا، ناگهان احساس کردم پشت ماشین لغزید. از لاین مخالف یک بی‌ام‌و می‌آمد و برای اینکه به آن نخورم، فرمان را سمت خاکی گرفتم اما ماشین چرخید و خورد به در ماشین روبه‌رویی. بعد هم با گاردریل تصادف کردم و ماشین متوقف شد. بخت با من یار بود که در آن قسمت جاده عریض‌تر بود و از طرفی هنگام تصادف با بی‌ام‌و نه از پشت سر ماشین می‌آمد و نه از روبه‌رو.

او ادامه می‌دهد: گیج شده بودم و اصلا نفهمیدم که حادثه چطور رخ داد. چرا‌که آنقدر در رانندگی محتاط بودم که تا پیش از آن تصادف نکرده بودم. شاید 2دقیقه هم طول نکشید که سر و کله یک جرثقیل پیدا شد. بعد هم پلیس آمد. من مقصر شناخته شدم و جرثقیل 650هزار تومان گرفت تا بی‌ام‌و را به کرج منتقل کند. ماشین من هم به پارکینگ منتقل شد و همه اینها در حالی اتفاق افتاد که هنوز از ماجرای این تصادف شوکه بودم. چرا که ماشین پرشیایم هیچ ایرادی نداشت و یک روز قبل از سفر آن را برای سرویس به مکانیکی برده بودم. از طرفی موقع تصادف سرعتم پایین بود و نمی‌دانستم چرا این اتفاق رخ داده است. آن روز وقتی به پارکینگ رفتم، متوجه شدم که ماشین‌های دیگری هم درست در همان منطقه دچار تصادف شده‌اند. بعد هم از مردم منطقه شنیدم که برخی از رانندگان جرثقیل روی آسفالت گازوئیل می‌پاشند تا جاده لغزنده شود و ماشین‌ها تصادف کنند و کاسبی‌شان بیشتر شود. عده‌ای هم می‌گفتند که آسفالت منطقه تازه است و ماده‌ای در آن به‌کار رفته که باعث لغزنده‌شدن جاده می‌شود و همین باعث شده که تصادف کنم. حتی زمانی که به شرکت بیمه رفتم نیز همین حرف‌ها را شنیدم. می‌گفتند که مدت‌هاست عده‌ای با پاشیدن گازوئیل در جاده کاسبی راه‌انداخته‌اند. راننده‌ تاکسی‌ای که ما را به خانه برد هم می‌گفت حدود 2سال است که این اتفاقات به‌خاطر پاشیدن گازوئیل رخ می‌دهد. باورم نمی‌شد اما وقتی برای گرفتن کروکی دوباره به محل حادثه برگشتم، دیدم که چند خودروی دیگر هم تصادف کرده‌اند. من در جریان تصادف با بی‌ام‌و حدود 6میلیون تومان خسارت دیدم. از سوی دیگر شورای حل اختلاف نیز حکم داده که 25میلیون تومان از خسارت بی‌ام‌و را من باید پرداخت کنم. اگر این حرف‌ها درست باشد، چرا کسی برای جلوگیری از این اتفاقات کاری نمی‌کند؟

حادثه مشابه

این اما همه ماجرا نیست. در چند ساعتی که سعید ناجکار در جاده چالوس پیگیر کارهایش بود، متوجه شد که همزمان با او چند ماشین دیگر نیز در همان منطقه دچار تصادف شده‌اند. یکی از آنها خودروی ال‌نودی بود که آن روز درست پشت سر خودروی سعید در حرکت بود.

فاطمی، همان راننده ال‌نودی است که پس از سعید دچار تصادف شد. او به همشهری می‌گوید: چند خودرویی که پشت سر هم و با فاصله در جاده در حرکت بودیم، همگی سرعت‌مان کم بود. بعد از گچسر بود که متوجه شدم یک پرشیا با بی‌ام‌و تصادف کرده. زوج جوانی داخل پرشیا بودند. دلم به حالشان سوخت و به همسرم گفتم که با این تصادف، مسافرت به کام آنها تلخ شد. کمی جلوتر که رفتم، در منطقه‌ای به نام «دوخانواری» ناگهان احساس کردم پشت ماشین لغزید. پایم را روی ترمز گذاشتم اما ماشین چرخید و به سمت خاکی رفت و خوردم به تیر مخابرات. همان موقع سمندی که از روبه‌رو می‌‌آمد نیز با دیدن این صحنه دستپاچه شد و ماشینش از مسیر خارج و بعد از برخورد با ماشین من و تصادف با تیر مخابرات متوقف شد. شوکه شده بودم و اصلا نمی‌دانستم این اتفاق چطور رخ داد. همسرم ترسیده بود و پسرم جراحت جزئی دیده بود. خواستم از ماشین پیاده شوم که همان‌موقع یک جرثقیل کنارمان توقف کرد. از سرعت حضور جرثقیل در آنجا تعجب کرده بودم. دقایقی بعد هم پلیس رسید. ماشین من به پارکینگ منتقل شد و آنجا بود که فهمیدم به جز من، ماشین‌های زیادی در همان منطقه تصادف کرده‌اند؛ طوری که راننده جرثقیل‌ها عجله داشتند و می‌گفتند که باید برای انتقال ماشین‌های دیگری که تصادف کرده‌اند به منطقه«‌دوخانواری» برگردند. در این حادثه ماشین من خسارت زیادی ندید اما خودروی سمند به‌شدت خسارت دید و راننده جرثقیل 650هزار تومان گرفت تا آن را به کرج ببرد.

فاطمی می‌گوید: یکی دیگر از کسانی که در آن منطقه دچار تصادف شد، یک سرهنگ بازنشسته پلیس بود که اتفاقی درست شبیه آنچه برای من رخ داد، برای او هم رخ داده و باعث شده بود که با ماشین یک قاضی تصادف کند. این تصادف برای آنها هم عجیب بود. روز بعد که برای پیگیری کارها به محل حادثه برگشتم، حرف‌هایی شنیدم که شوکه شدم. وقتی برای پرداخت خسارت تیر مخابرات به آنجا رفته بودم، می‌گفتند که عده‌ای در این منطقه گازوئیل می‌پاشند تا آسفالت لیز شود و ماشین‌ها تصادف کنند و کاسبی آنها رونق بگیرد. عده‌ای هم می‌گفتند که تصادف‌ها به‌خاطر آسفالت است و در مدت کوتاهی ده‌ها تصادف اینچنینی در آنجا رخ داده و شکایتشان به جایی نرسیده است. حرف‌هایی را که می‌شنیدم باورم نمی‌شد. چطور کسی حاضر می‌شود جان عده‌ای را به خطر بیندازد تا درآمد کسب کند؟ اما هرچه بود تصمیم گرفتم هرگز از جاده چالوس برای رفتن به شمال استفاده نکنم.

پاسخ پلیس به شایعات

آیا شایعات مربوط به پاشیدن گازوئیل در جاده چالوس صحت دارد؟ سرهنگ رضا گودرزی، رئیس پلیس راه استان البرز در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: چند سال پیش هم‌چنین شایعه‌ای مطرح شده بود. اما در همان سال هم اعلام کردیم اصلا چنین چیزی صحت ندارد و اینکه راننده جرثقیل‌ها با پاشیدن گازوئیل در جاده باعث تصادف می‌شوند، کذب است. حالا هم اعلام می‌کنیم که چنین شایعه‌ای صحت ندارد و حتی آسفالتی که به‌تازگی در جاده چالوس به‌کار رفته، کاملا خوب و مرغوب است. پس چرا در یک روز چندین تصادف رخ داد؟ سرهنگ گودرزی در پاسخ به این سؤال هم می‌گوید: روز شنبه، در آن منطقه بارندگی رخ داد. سطح آسفالت به‌گونه‌ای است که در دقایق اولیه بارندگی کاملا لغزنده می‌شود. در چنین شرایطی این راننده‌ها هستند که باید مدیریت کنند. باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند و مثلا اگر سرعت مجاز 30کیلومتر در ساعت است، آنها باید با سرعت 15کیلومتر در ساعت بروند تا بتوانند هنگام خطر ماشین‌شان را کنترل کنند. جاده چالوس پر از پیچ و خم است و راننده‌ها برای عبور از آنجا آن‌هم در هوای بارانی و هنگام لغزنده‌بودن جاده باید مهارت کافی داشته باشند. رئیس پلیس راه استان البرز آماری درباره تعداد تصادف‌هایی که روز شنبه در جاده چالوس و منطقه مورد نظر رخ داد نمی‌دهد اما در پاسخ به این سؤال که پلیس برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی آن‌هم در نخستین دقایق بارش باران چه اقدامی انجام می‌دهد، می‌گوید: جاده چالوس از ابتدا تا انتها پر از پیچ است و این راننده‌ها هستند که باید برای جلوگیری از تصادف‌ها با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید