• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51269
+
-

بررسی مسیر سیل‌های اخیر کشور و خسارات و تلفاتی که در شهرهای مختلف به‌جا ماند

شوک سیل

شوک سیل


بارش شدید باران در آخرین روزهای سال گذشته و روزهای نخستین امسال یکی از بی‌سابقه‌ترین سیل‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور را رقم زد؛ تا جایی که بسیاری از شهرهای کشور درگیر سیلاب و آبگرفتگی شدند، جاده‌های زیادی مسدود شد، پل‌ها فروریختند و شهرها و روستاهای زیادی در محاصره سیل قرار گرفتند. اخبار سیل، بدترین و تلخ‌ترین اخباری بود که در تعطیلات نوروز یکی پس از دیگری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می‌شد و مردم نگران از اوضاع هموطنانشان و وحشت‌زده از اتفاقاتی که در حال رخ دادن بود، اخبار را پیگیری می‌کردند و در این میان بسیاری نیز بسیج شدند تا هر طوری شده به کمک مردم سیل‌زده بشتابند. به گزارش همشهری،طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، سیل در استان‌های مختلف جان دست‌کم 62نفر را گرفت و صدها مصدوم به‌جا گذاشت که شاید هولناک‌ترین خبر آن، مربوط به حادثه‌ای بود که در شیراز رخ داد و مرگ 21نفر از مردم این شهر و مسافران نوروزی را به‌دنبال داشت. این گزارش، بررسی نحوه وقوع و مسیر سیل در استان‌هایی است که بیشترین خسارات و تلفات جانی به نام آنها ثبت شده است؛ استان‌هایی که برخی از آنها هنوز با تبعات و خطرات سیل دست و پنجه نرم می‌کنند و تمامی نهادها و تیم‌های امدادی دست‌ به‌دست هم داده‌اند تا با تلاش شبانه‌روزی سایه خطر را از سر مردمان این شهرها دور کنند.

خراسان شمالی
مسیر سیل: وقوع سیل در استان خراسان شمالی بر اثر بارش‌های شدید باران از 29اسفند‌ماه97 آغاز شد و تا 10 روز ادامه داشت.
خسارت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که سیل در استان خراسان شمالی خسارتی بالغ بر ۶۰۰میلیارد تومان برجا گذاشته که بخش مهمی از آن در روستاهای شهرستان راز و جرگلان بوده است. خسارات در بخش‌های مختلف از قبیل راه روستایی، منازل مسکونی، فضاهای نگهداری دام، تأسیسات برق و انبار علوفه بوده است. طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، سیل به 3990منزل مسکونی روستایی در خراسان شمالی خسارت وارد کرد. بیشترین خسارت‌های وارد شده به منازل مسکونی روستایی شهرستان مانه و سملقان و راز و جرگلان بوده است. ضمن اینکه تمام خانه‌های آسیب‌دیده بر اثر بارندگی شدید و سیل، خانه‌های خشتی و گلی بوده و هیچ خانه آجری در این استان آسیب ندیده است.
شهرهای درگیر: شهرستان مانه و سملقان و راز و جرگلان
تلفات: سیل در استان خراسان شمالی 3قربانی گرفت و 2 نفر را راهی بیمارستان کرد. هر 3قربانی از شهرستان مانه‌ و سملقان بودند.
وضعیت فعلی: امدادرسانی از سوی هلال احمر در 3 بخش مراوه تپه، ‌مانه و سملقان و راز و جرگلان انجام شده و از نظر ذخایر مواد غذایی و پوششی در شرایط مطلوبی قرار دارند. ضمن اینکه کمک‌های مردمی زیادی به هلال‌احمر ارسال شده و به‌دست مردم سیل‌زده رسیده است.

خراسان رضوی
مسیر سیل: هرچند بارش‌های رگباری در شهرهای مختلف خراسان رضوی از آخرین روزهای سال گذشته آغاز شده بود اما در روزهای ششم و هفتم فروردین امسال، این بارش‌ها شدت و گسترگی زیادی پیدا کرد تا جایی که در برخی شهرها باعث وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها شد.
تلفات: سیلاب شدید در جنوب مشهد جان پسربچه‌ای 7ساله را گرفت. در این حادثه مصطفی نورا، به رودخانه کشف‌رود سقوط کرد و 17ساعت بعد جسد بی‌جان او توسط جست‌وجوگران پیدا شد.
وضعیت فعلی: در همان روزهای ابتدایی پس از سیلاب و با تلاش امدادگران، تمامی مسیرهای ارتباطی استان باز شد و تیم‌های امدادی به مسافرانی که گرفتار سیل و آبگرفتگی شده بودند یاری رساندند و آنها را اسکان دادند.
خسارت: سیل علاوه بر وارد کردن خسارتی حدود 100میلیارد تومانی به بخش کشاورزی، به 100مکان شامل منزل مسکونی، ویلا و رستوران در شهرهای گردشگری طرقبه و شاندیز و هزار و 71واحد مسکونی شهری و روستایی در نقاط دیگر استان خسارت وارد کرد که خسارات واردشده به 471واحد مسکونی جدی است.
شهرهای اصلی درگیر: مشهد، نیشابور، فیض‌آباد، کاشمر، کندر، بردسکن، خرو و گلمکان.

گلستان
مسیر سیل: باران شدیدی که از 26اسفند سال گذشته آغاز شده بود، 48ساعت بی‌وقفه ادامه داشت تا باعث جاری شدن سیلی هولناک شود. سدهای بوستان و گلستان در شرق استان گلستان که روی رودخانه‌های چهل‌چای و گرگانرود ساخته شده‌اند سرریز کردند و سیل از شرق استان به سمت دریای خزر پیش رفت. در این میان رودخانه‌ها که تحمل این حجم از آب را نداشتند، طغیان کردند و آب وارد شهرها و روستاهایی شد که در مجاورت رودخانه‌ها قرار داشتند. سیل بیشترین آسیب را به دشت گرگان و ترکمن‌صحرا و شهرهای گنبد کاووس، مینودشت، کلاله، آق‌قلا و گمیشان وارد کرد. یعنی همان شهرهایی که گرگان‌رود و شاخه‌های اصلی از آن شهرها می‌گذشت. تا جایی که طغیان آب این رودها باعث شد سیل وارد شهرهای آق‌قلا و پس از آن گمیشان و روستاهای اطراف شده و این شهرها و روستاها و همچنین زمین‌های کشاورزی اطراف آنها را دربر بگیرد.
وضعیت فعلی: با گذشت حدود 20روز از سیل گلستان، هنوز شهرهای آق‌قلا و گمیشان و برخی از روستاهای اطراف آنها درگیر آبگرفتگی هستند. هرچند همه تلاش نیروهای امدادی انتقال آب به رودخانه و رساندن آن به دریاست، اما به‌دلیل لبریز شدن رودخانه‌ها و عدم‌لایروبی آنها در گذشته، این عملیات با کندی در حال انجام است و گفته می‌شود با آب شدن برف‌ها در ارتفاعات، سطح آب در برخی مناطق مخصوصا شهرستان آق‌قلا دوباره در حال بالا آمدن است.
تلفات: سیل در استان گلستان جان 8نفر را گرفت. 2نفر از این افراد 2کودک بودند که در منطقه دوزین شهرستان مینودشت و در شهرستان کلاله‌جان بر اثر ریزش ساختمان جان باختند و 6قربانی دیگر سرنشینان قایقی بودند که برای کمک به شهر گمیشان و جلوگیری از ورود آب به این شهر در حال کار روی کانال آبی در اطراف شهر بودند که هنگام بازگشت قایق آنها واژگون شد و جانشان را از دست دادند.
خسارت: سیل گلستان تا‌کنون تنها در بخش کشاورزی دست‌کم 1200میلیارد تومان خسارت به‌جا گذاشته است. 12هزار خانه در استان آسیب دیده که 5هزار و 500واحد آن تخریبی محسوب می‌شوند و آبگرفتگی و رانش زمین 520روستا و بخشی از شهرهای گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان را تحت‌تأثیر قرار داده است.
شهرهای اصلی درگیر: گنبد کاووس، مینودشت، کلاله، آق‌قلا و گمیشان
نیازهای مردم: قرار گرفتن شهرهای آق‌قلا و گمیشان و برخی از روستاها در محاصره سیل، باعث شده تا مردم این مناطق نیازمند اقلامی همچون غذا، لباس و لوازم بهداشتی باشند و هم‌اکنون خیران و نیکوکاران در سراسر کشور تلاش می‌کنند نیازهای آنها را برآورده کرده و به‌دست‌شان برسانند.

مازندران
مسیر سیل: بارش باران‌های سیل آسا که از روز 26اسفند در استان گلستان آغاز شده بود یک روز بعد به مازندران رسید و موجب بارش‌های کم سابقه‌ای در شرق این استان شد. در شهرستان سیمرغ، بارش باران به حدی بود که 3 روستا به‌صورت کامل تخلیه شد و مردم در مکانی امن مستقر شدند. در جریان این بارندگی و مشکلات پس از آن در 100سال اخیر بی‌سابقه بود نیروهای امدادی با جت اسکی و قایق موتوری در شهر و روستاها رفت‌وآمد می‌کردند و بسیاری زیرساخت‌های شهری آسیب جدی دید.
شهرهای درگیر: سوادکوه، سوادکوه شمالی، ساری، سیمرغ، میاندورود، نکا، بهشهر و گلوگاه
تلفات: 5نفر
در جریان سیل در مازندران دست‌کم 5نفر جان خود را از دست دادند. یکی از این حوادث مرگبار در جاده فیروزکوه رخ داد و به‌دلیل ریزش درخت جوانی جان خود را از دست داد.
خسارت‌: در فری2نکنار به 2 هزار و 108هکتار خزانه خسارت وارد شد. هزار و 500هکتار از اراضی نیز درگیر سیل شدند که آسیب 1.5میلیاردی پیش‌بینی می‌شود. نکا یکی از شهرستان‌هایی بود که سیل 182میلیارد تومانی به اراضی، دام و طیور، مسکونی و تأسیسات زیربنایی این شهرستان خسارت وارد کرد. همچنین30واحد مسکونی شهری و 30واحد مسکونی روستایی در نکا تخریب شد.
وضعیت کنونی: هرچند با گذشت بیش از 2هفته از سیل در مازندران دیگر خبری از آب گرفتگی در شهرهای این استان نیست اما سیل زدگان همچنان نیازمند امدادرسانی هستند. در منطقه هزار جریب و بخش مرکزی شهرستان نکا، 70نقطه رانشی به‌وجود آمد وبه‌دلیل اشباع زمین از آب رانش‌های مکرر ادامه دارد.


سمنان
مسیر سیل: بارش شدید باران که از ششم فروردین در استان سمنان آغاز شده بود، پس از گذشت چند ساعت باعث جاری شدن سیل در شهرهای مختلف این استان شد. سیل در برخی شهرها سبب طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی خیابان‌ها شد و مسیرهای شهری و روستایی را مسدود کرد.
خسارت: سیل سمنان به 394واحد مسکونی در شهرها و هزار و 585واحد مسکونی در روستاها خسارت وارد کرد و همچنین به باغات، زمین‌های زراعی، جاده‌ها و زیرساخت‌های شهری و روستایی زیادی آسیب رساند.
تلفات: در جنوب این استان، سرنشین یک خودروی ال‌90 که گرفتار سیل شده بود، ناپدید و پس از چندساعت جست‌وجو جسد وی از آب بیرون کشیده شد. این مرد در محور حسن‌آباد به سمنان در حال حرکت بود که گرفتار سیل شد.
 شهرهای اصلی درگیر: سمنان، شاهرود، دامغان، مهدیشهر، شهمیرزاد
وضعیت فعلی: هم‌اکنون تمامی مسیرهای استان باز است اما سازمان هواشناسی هشدار داده که در روزهای آینده با ورود سامانه بارشی به این استان، خطر آبگرفتگی وجود دارد.


لرستان
مسیر سیل: درست در زمانی که حادثه هولناک دروازه قرآن همه را شوکه کرده بود سیلاب به سوی جنوب کشور در حرکت بود و ساعتی بعد بود که به لرستان رسید. ادامه بارندگی‌ها موجب طغیان رودخانه‌ها شد و سیل یک به یک شهرهای لرستان را درنوردید. سیلاب بیشتر شهرهای استان لرستان را در برگرفت اما بیشترین حجم سیلاب مربوط به معمولان، پلدختر و دورود بود. سیلاب در معمولان و پلدختر تا ارتفاع چند متر بالا آمده و خانه‌های مردم را تخریب و حتی راه‌های ارتباطی این شهرها را نیز به‌طور کامل قطع کرد.
شهرهای درگیر: معمولان، پلدختر، کوهدشت، دورود، بخش‌هایی از خرم آباد، دلفان، رودبار
تلفات: دست‌کم 5نفر در حوادث مربوط به سیل در لرستان جان خود را از دست دادند. 2نفر از قربانیان در روستای ایران شاهی منطقه خاوه شهرستان دلفان و نورآباد جان خود را از دست دادند. مردی 58ساله در معمولان جان باخت و 2نفر نیز در کوهدشت قربانی سیل شدند.
خسارت‌ها: در جریان سیلاب لرستان ده‌ها پل ازجمله 3پل تاریخی کشکان، کلهر و افرینه لرستان بر اثر سیلاب تخریب شدند. به تاسیسات و زیربناهای استان ازجمله شبکه آب و برق و راه‌ها خسارت زیادی وارد شد. هرچند هنوز آمار دقیقی از تخریب منازل مسکونی منتشر نشده اما تنها یک مورد در معمولان 250ساختمان تخریب و 500ساختمان دچار آسیب‎دیدگی شد. این خسارت در حالی است که در جریان سیلاب بیش از یک سوم شهر را آب فراگرفته بود.
وضعیت فعلی: با وجود اینکه سیلاب در معمولان و پلدختر تا حدودی فروکش کرده است اما استان لرستان همچنان درگیر سیل است. در منطقه معمولان از ۲۵۰۰ خانوار، منزل مسکونی ۵۰۰ خانوار دچار آبگرفتگی شده است. از سویی یکی از مشکلات اساسی مناطق سیل‌زده معمولان و پلدختر، تخریب راه‌های ارتباطی است. در منطقه رودبار کوهدشت نیز همه جاده‌ها زیر آب رفته و اهالی فقط از طریق قایق ارتباط دارند. هم‌اکنون برق منطقه معمولان نیز وصل شده است و برطرف کردن مشکل آب شرب نیز در دستور کار قرار دارد. هم‌اکنون ۲۰ بالگرد در منطقه امدادرسانی را انجام می‌دهند. در این شرایط اعلام شد مدارس پلدختر و معمولان با یک هفته تأخیر شروع به‌کار می‌کنند.


فارس
مسیر سیل:‌روز پنجم فروردین‌ماه در شرایطی که همه نگاه‌ها به سوی سیل هولناک گلستان بود، جاری شدن سیلاب در شیراز همه را غافلگیر کرد. با وجود اعلام هشدار درخصوص بارندگی اما سیلاب در دروازه قرآن شیراز ده‌ها خودرو را با سرنشینانش با خود برد و عید ده‌ها خانواده را به عزا تبدیل کرد.
تلفات: تعداد قربانیان سیل شیراز که در روزهای اول 17نفر بود، پس از کشف 2قربانی و فوت 2مصدوم در بیمارستان، به 21نفر افزایش یافت.
خسارات: سیلاب شیراز که حاصل چند دقیقه بارندگی بود فقط در دروازه قرآن در همان چند لحظه باعث وارد شدن خسارت به دست‌کم 150خودرو شد. علاوه بر آن سیلاب در مسیر خود چندین خانه را نیز به‌طور کامل تخریب کرد. در این شرایط بود که علی صالحی، دادستان شیراز از ورود جدی دستگاه قضایی برای برخورد با سهل انگاری‌هایی که موجب بروز حادثه در کلانشهر شیراز شده بود خبر داد.
اقدامات امدادی: سیل شیراز به‌طور ناگهانی و در مدت چند دقیقه رخ داد و بیشتر تلفات آن مربوط به حادثه دروازه قرآن بود. به همین دلیل امدادگران اورژانس و هلال احمر در همان روز اول موفق به کشف اجساد قربانیان شدند و با انتقال مصدومان به بیمارستان درمان آنها آغاز شد. از سوی دیگر با توجه به‌احتمال طغیان رودخانه در مناطق شرق شیراز ساکنان مناطق اقبال‌آباد، کوشکک و ماه‌فیروزان مجبور به ترک منازل‌شان شدند.
وضعیت فعلی: هرچند اوج بحران سیلاب در شیراز روز 5فروردین بود اما آبگرفتگی در بخش‌هایی از منطقه سعدی که در مجاورت کوه قرار دارد تا روز گذشته نیز به چشم می‌خورد اما با رفع آبگرفتگی اوضاع در شیراز عادی گزارش شده است.
صحنه‌های به یادماندنی: صحنه‌هایی که شهروندخبرنگاران از حادثه سیل شیراز در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند تلخ و هولناک بود اما همه‌‌چیز در همین صحنه‌ها خلاصه نمی‌شد؛ چرا که در ادامه تصاویری منتشر شد که همه را شگفت‌زده کرد. این تصاویر شهروندان شیرازی را نشان می‌دادکه با در دست داشتن کارتن نوشته‌هایی مسافران نوروزی را برای پذیرایی دعوت می‌کردند. حتی بسیاری از افراد حاضر شده بودند خدمات رایگان مثل تعمیر خودرو، صافکاری، تعمیر گوشی تلفن همراه و... را به‌صورت رایگان به مسافران ارائه دهند.

کهگیلویه و بویراحمد
مسیر سیل: سیل در استان کهگیلویه و بویراحمد از پنجم فروردین ماه شروع شد.
تلفات:3 نفر در پی وقوع سیل در  استان کهگیلویه جان خود را از دست دادند. یکی از قربانیان هنگام ماهیگیری در رودخانه بشار غرق شد و دومین قربانی که نوجوانی بود کنار رودخانه باشت زیرپایش خالی و غرق شد. سومین قربانی جوانی بود که در مناطق عشایری دچار صاعقه زدگی شد و جانش را از دست داد.
شهرهای  درگیر: بویراحمد،یاسوج،دو گنبدان، دنا و بخش‌های چاروسا و دیشموک کهگیلویه.
خسارت: سیل در  استان کهگیلویه 1080 میلیاردتومان خسارت به بخش های مختلف وارد کرد.
وضعیت فعلی: در پی وقوع سیل دراستان کهگیلویه راه ارتباطی بیش از 200 روستای استان مسدود شده بود که هم اکنون با تلاش راهداران تنها راه 57 روستای دورافتاده که دارای جاده خاکی هستند مسدود است که تلاش برای بازگشایی آن ادامه دارد.
صحنه به یاد ماندنی: در میان تلخی های سیل گاهی حادثه شیرین و به یادماندنی هم رخ می دهد مانند 2نفر که در میان سیلاب یاسوج گرفتار شده و جانشان در خطر بود. منطقه ای که این 2نفر گرفتار شده بودند صعب العبور بود و هیچ کس نمی توانست به کمک آنها برود.هرلحظه ممکن بود که جریان آب آنها را با خود ببرد که مردم از امدادگران درخواست کمک کردند. طولی نکشید که بالگرد اورژانس رسید و با مهارت بالای خلبان 2نفری که در یک قدمی مرگ بودند از خطر نجات یافتند . 

خوزستان
مسیر سیل: ماجرای سیل خوزستان با بقیه استان‌ها تا حدودی متفاوت است. چرا که بارندگی‌های شدید در این استان از یک سو و باران شدید در استان‌های بالادستی خوزستان از سوی دیگر باعث شد حجم وسیعی از سیلاب به‌سوی سد‌های خوزستان روانه شود. هجوم سیلاب دیگر استان‌ها به خوزستان باعث سرریز شدن سدها شد. به‌علت حجم بالای آب سدهای خوزستان، مسئولان مجبور به باز کردن دریچه‌های اضطراری و رهاسازی آب به رودخانه‌ها شدند و همین مسئله باعث طغیان آب در رودخانه‌های بزرگی همچون دز، کرخه و کارون شد. در ادامه سرریز شدن آب در این رودخانه‌ها موجب ورود سیلاب به شهرها و روستاهایی بود که در حاشیه رودها بودند و به این ترتیب حادثه‌ای هولناک رقم خورد. حادثه‌ای که خطر آن هنوز بسیاری از مناطق خوزستان را تهدید می‌کند و احتمال می‌رود شهرها و روستاهای بیشتری در معرض خطر آبگرفتگی قرار بگیرند.
سیلابی شدن رودخانه‌های خوزستان تا‌کنون باعث آبگرفتگی برخی شهرها و بیش از ۵۰ روستای پایین‌دست شده‌اند و مردم در این مناطق دست به‌دست هم داده‌اند تا از ورود سیلاب به شهرهایشان جلوگیری کنند. تصاویر و کلیپ‌های متعددی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده از این حکایت دارد که مردم شهرها و روستاهای در معرض خطر خوزستان با استفاده از امکانات ابتدایی مثل کیسه‌های پر از خاک تلاش می‌کنند با ایجاد سیل‌بند از ورود سیل به شهرها و روستاهایشان جلوگیری کنند. این در حالی است که با ورود آب به برخی از روستاها، آنها در محاصره قرار گرفته‌اند و در این میان تیم‌ها و اکیپ‌های امدادی از ارتش، سپاه، هلال‌احمر و دیگر ارگان‌ها به‌صورت شبانه‌روزی در حال کمک‌رسانی به مردم گرفتار هستند و تلاش می‌کنند اقلام ضروری و مورد نیاز مردم را به‌دست آنها برسانند. در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اعلام کرد که تاکنون ۱۰۰روستا در خوزستان تخلیه شده است. به گفته کیامرث حاجی‌زاده، از اوایل بارش فروردین‌ماه۹۸ تاکنون ۷.۳میلیارد مترمکعب آب وارد خوزستان شده که تا این لحظه 4میلیارد مترمکعب از سدهای استان رهاسازی شده و ۱۰۰روستای در معرض سیلاب به‌صورت کلی و جزئی برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب تخلیه شده است. به گفته وی، همه روستاهای تخلیه شده دچار آبگرفتگی نشده‌اند بلکه به‌منظور پیشگیری از حوادث احتمالی و به خطر نیفتادن جان مردم تخلیه شده‌اند.
خسارت: سیل در شهرستان شوش باعث شد 5روستا به زیر آب بروند و 10روستا در محاصره سیل گرفتار شوند. همچنین سطح سیل‌بند سیدعباس که نزدیک به جاده ترانزیتی (اهواز به تهران) است شکسته شده و آب همچنان در کنار جاده است.
تلفات:  سیل در خوزستان تاکنون جان یک‌نفر را گرفته است.

کرمانشاه
مسیر سیل: بارش شدید باران در استان کرمانشاه از روز چهارم فروردین‌ماه شروع شده و موجب طغیان رودخانه الوند، رودخانه گاماسیاب و رودخانه‌های فصلی دیگر در شهرهای مختلف این استان شد. به همین دلیل سیل وارد شهرها و روستاهایی شد که در مجاورت رودخانه‌ها قرار داشتند.
 شهرهای درگیر: سرپل ذهاب، گیلانغرب، شهرستان هرسین و شهرستان دالاهو
خسارت: راه افتادن سیلاب بیش از 500میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و در شهر سرپل ذهاب آب به داخل کانکس‌های مستقر در حریم رودخانه وارد شد که بیش از 100خانوار زلزله‌زده سرپل ذهاب که در کانکس و حریم الوند مستقر بودند به سالن‌های ورزشی این شهرستان منتقل شدند. علاوه بر این سیل در استان کرمانشاه باعث تخریب 1210واحد مسکونی در شهرها و روستاها شد که به گفته معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه، برخی از این واحدها بر اثر فرسودگی و بارش شدید باران دچار ریزش سقف شده‌اند و برخی هم بر اثر جاری شدن سیل تخریب شدند. به‌گفته معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه، این آمار لحظه‌ای بوده و قطعی نیست و امکان افزایش آن با توجه به اینکه تعدادی از روستاها همچنان در محاصره سیل هستند، وجود دارد.
تلفات: طغیان رودخانه در استان کرمانشاه جان 2 نفر را گرفت. یکی از قربانیان، جوانی 20ساله و از اهالی روستای قوچی‌باشی از توابع شهرستان سرپل ذهاب بود. او در حاشیه یکی از رودخانه‌های فصلی مشغول چوپانی بود که ناگهان این رودخانه که تا پیش از این خشک بود به‌دلیل شدت بارش باران طغیان کرده و چوپان را به کام خود کشید. دومین قربانی مردی 52ساله بود که در شهرستان هرسین به‌دلیل طغیان رودخانه بابازید جانش را از دست داد.
وضعیت فعلی:در کمتر از دو هفته از وقوع سیل 8روستا از محاصره سیل نجات یافتند و ساکنان این روستاهای سیل‌زده به خانه‌هایشان بازگشتند. به گفته فرماندار شهرستان هرسین، 16روستای شهرستان هرسین گرفتار سیل شدند به‌طوری‌که راه دسترسی به 8روستای آن قطع شده بود اما با فروکش کردن سطح آب و تلاش نیروهای امدادگران هم‌اکنون راه دسترسی این 8 روستا بازگشایی شده است. با این حال ارزیابی‌ها در شهر و روستاهای دیگر ادامه دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :